Gå direkt till sidans innehåll

Fördelning mellan väg- och spårburna godstransporter

Indikator N. B3. N

Procentuell andel landbaserat godstransportarbete i Sverige som utförs på väg respektive på järnväg

Rad-id Mätområde Datum Värde (tonkm-%)

0

Järnväg

2006

27,6

1

Järnväg

2007

28,0

2

Järnväg

2008

26,7

3

Järnväg

2009

27,3

4

Järnväg

2010

29,1

5

Järnväg

2011

28,8

6

Järnväg

2012

30,4

7

Järnväg

2013

28,7

8

Järnväg

2014

29,1

9

Järnväg

2015

28,4

10

Järnväg

2016

28,2

11

Järnväg

2017

29,1

12

Järnväg

2018

28,8

13

Järnväg

2019

28,7

14

Järnväg

2020

28,0

15

Järnväg

2021

27,0

16

Järnväg

2022

26,7

17

Järnväg

2023

27,4

Kommentar

När det gäller vägtrafiken avses godstransporter av både svenska och utländska tunga lastbilar. Siffrorna innefattar cabotage, samt den svenska delen av de internationella transporter som börjar eller slutar i Sverige.

När det gäller bantrafik omfattas även transporter med utländsk destination, och transporter som börjar utomlands. Transit från Norge till Norge saknas före 2009.

På grund av förändrad metodik för beräkning av godstransportarbetet på räls är andelarna för år 2018 och senare inte direkt jämförbara med tidigare år.

Analys
Godstransporter på räls med eldrivna tåg ger upphov till mindre klimat- och miljöpåverkan än godstransporter på väg. Det är därför ett mål att öka andelen godstransporter på räls. Men statistiken ger inget stöd för att en sådan ökning är på gång. Förändringarna sedan mätperiodens början år 2006 är marginella. Sedan år 2018 har andelen godstransporter på räls minskat något.

En jämförelse mellan godstransportarbetet i alla olika transportslag görs i indikator B3M.

Uppdaterad: 2024-11-28