Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Eskilstuna

 100,0

2023

1

Salem

 100,0

2023

2

Helsingborg

 99,3

2023

3

Trollhättan

 97,8

2023

4

Alvesta

 97,7

2023

5

Mörbylånga

 97,2

2023

6

Södertälje

 97,1

2023

7

Lund

 97,1

2023

8

Lekeberg

 96,8

2023

9

Kävlinge

 96,5

2023

10

Falkenberg

 96,4

2023

11

Landskrona

 96,2

2023

12

Kungsbacka

 96,2

2023

13

Gislaved

 96,1

2023

14

Varberg

 96,0

2023

15

Stockholm

 95,6

2023

16

Trosa

 95,5

2023

17

Lerum

 95,5

2023

18

Ystad

 95,2

2023

19

Karlstad

 94,9

2023

20

Katrineholm

 94,7

2023

21

Eslöv

 93,6

2023

22

Malmö

 92,6

2023

23

Höör

 92,6

2023

24

Östersund

 92,2

2023

25

Lidköping

 91,0

2023

26

Linköping

 91,0

2023

27

Botkyrka

 90,4

2023

28

Upplands Väsby

 90,3

2023

29

Mölndal

 89,8

2023

30

Vårgårda

 89,7

2023

31

Uppsala

 89,5

2023

32

Växjö

 88,7

2023

33

Norrköping

 88,4

2023

34

Ronneby

 87,1

2023

35

Kristianstad

 86,7

2023

36

Nässjö

 86,4

2023

37

Boden

 86,2

2023

38

Vara

 86,0

2023

39

Sävsjö

 85,7

2023

40

Jönköping

 85,7

2023

41

Sundbyberg

 84,6

2023

42

Sölvesborg

 84,5

2023

43

Olofström

 84,5

2023

44

Skellefteå

 83,4

2023

45

Öckerö

 83,3

2023

46

Örebro

 83,2

2023

47

Mellerud

 83,1

2023

48

Mjölby

 83,0

2023

49

Strängnäs

 83,0

2023

50

Göteborg

 82,9

2023

51

Heby

 82,1

2023

52

Kalmar

 82,1

2023

53

Gävle

 82,0

2023

54

Älmhult

 82,0

2023

55

Åtvidaberg

 81,8

2023

56

Gotland

 81,3

2023

57

Härnösand

 81,2

2023

58

Vallentuna

 81,1

2023

59

Strömstad

 80,9

2023

60

Västerås

 80,8

2023

61

Oskarshamn

 80,7

2023

62

Smedjebacken

 80,4

2023

63

Tyresö

 80,2

2023

64

Nacka

 80,0

2023

65

Mora

 79,4

2023

66

Danderyd

 79,2

2023

67

Vaggeryd

 78,5

2023

68

Västervik

 78,5

2023

69

Tomelilla

 78,3

2023

70

Motala

 77,3

2023

71

Värnamo

 77,0

2023

72

Sala

 76,9

2023

73

Sollentuna

 76,3

2023

74

Vänersborg

 75,8

2023

75

Gnosjö

 75,7

2023

76

Flen

 75,7

2023

77

Hultsfred

 75,6

2023

78

Kumla

 75,4

2023

79

Borlänge

 75,4

2023

80

Rättvik

 75,0

2023

81

Ödeshög

 75,0

2023

82

Borås

 74,6

2023

83

Hjo

 73,8

2023

84

Karlskoga

 73,2

2023

85

Karlshamn

 73,0

2023

86

Älvsbyn

 72,5

2023

87

Laholm

 71,8

2023

88

Lysekil

 71,3

2023

89

Ockelbo

 70,8

2023

90

Köping

 68,4

2023

91

Östhammar

 68,2

2023

92

Halmstad

 67,8

2023

93

Luleå

 67,7

2023

94

Vimmerby

 67,4

2023

95

Huddinge

 67,4

2023

96

Dals-Ed

 67,3

2023

97

Örnsköldsvik

 67,3

2023

98

Ale

 67,2

2023

99

Mönsterås

 67,1

2023

100

Ulricehamn

 66,8

2023

101

Munkedal

 66,7

2023

102

Laxå

 66,7

2023

103

Forshaga

 65,3

2023

104

Finspång

 64,3

2023

105

Haninge

 64,2

2023

106

Osby

 63,9

2023

107

Borgholm

 63,6

2023

108

Höganäs

 63,6

2023

109

Riket

 63,3

2023

110

Täby

 63,2

2023

111

Grästorp

 62,5

2023

112

Hudiksvall

 62,0

2023

113

Tranås

 60,8

2023

114

Trelleborg

 60,8

2023

115

Habo

 60,7

2023

116

Sundsvall

 60,2

2023

117

Vingåker

 60,0

2023

118

Kalix

 59,8

2023

119

Söderhamn

 59,0

2023

120

Gagnef

 58,8

2023

121

Kinda

 57,8

2023

122

Eksjö

 57,6

2023

123

Dorotea

 57,1

2023

124

Norberg

 55,6

2023

125

Östra Göinge

 55,3

2023

126

Eda

 55,1

2023

127

Pajala

 54,8

2023

128

Vaxholm

 54,5

2023

129

Storfors

 54,5

2023

130

Norsjö

 54,2

2023

131

Torsås

 54,2

2023

132

Sotenäs

 54,2

2023

133

Tierp

 54,1

2023

134

Uddevalla

 53,7

2023

135

Vadstena

 52,2

2023

136

Emmaboda

 51,9

2023

137

Färgelanda

 51,4

2023

138

Årjäng

 51,4

2023

139

Härryda

 50,8

2023

140

Malung-Sälen

 50,0

2023

141

Gnesta

 50,0

2023

142

Burlöv

 50,0

2023

143

Bengtsfors

 50,0

2023

144

Skövde

 50,0

2023

145

Norrtälje

 50,0

2023

146

Fagersta

 50,0

2023

147

Nynäshamn

 49,4

2023

148

Umeå

 48,8

2023

149

Kiruna

 48,8

2023

150

Kramfors

 48,0

2023

151

Svalöv

 47,7

2023

152

Gällivare

 47,7

2023

153

Åsele

 47,4

2023

154

Ljungby

 47,0

2023

155

Leksand

 46,3

2023

156

Järfälla

 45,0

2023

157

Götene

 44,1

2023

158

Sollefteå

 43,8

2023

159

Vetlanda

 43,4

2023

160

Söderköping

 43,2

2023

161

Sandviken

 43,0

2023

162

Upplands-Bro

 42,9

2023

163

Haparanda

 42,9

2023

164

Vellinge

 42,9

2023

165

Arvidsjaur

 42,6

2023

166

Hässleholm

 42,5

2023

167

Knivsta

 41,7

2023

168

Ånge

 41,7

2023

169

Hallstahammar

 41,1

2023

170

Överkalix

 40,7

2023

171

Enköping

 40,3

2023

172

Tidaholm

 40,0

2023

173

Högsby

 39,6

2023

174

Älvkarleby

 39,5

2023

175

Alingsås

 39,4

2023

176

Ekerö

 39,1

2023

177

Värmdö

 39,0

2023

178

Arboga

 37,5

2023

179

Ydre

 37,5

2023

180

Mariestad

 37,2

2023

181

Orust

 37,1

2023

182

Avesta

 36,4

2023

183

Kristinehamn

 36,1

2023

184

Ovanåker

 36,0

2023

185

Nyköping

 34,9

2023

186

Klippan

 34,8

2023

187

Munkfors

 34,8

2023

188

Österåker

 34,0

2023

189

Timrå

 33,7

2023

190

Skinnskatteberg

 33,3

2023

191

Vansbro

 32,6

2023

192

Oxelösund

 32,4

2023

193

Karlsborg

 32,0

2023

194

Tranemo

 31,5

2023

195

Åmål

 31,3

2023

196

Nybro

 31,1

2023

197

Nordanstig

 31,0

2023

198

Orsa

 30,8

2023

199

Valdemarsvik

 30,8

2023

200

Solna

 30,0

2023

201

Svedala

 29,9

2023

202

Sigtuna

 29,8

2023

203

Bjuv

 29,6

2023

204

Svenljunga

 28,7

2023

205

Sunne

 27,3

2023

206

Hylte

 27,2

2023

207

Ljusdal

 27,0

2023

208

Falun

 27,0

2023

209

Torsby

 26,8

2023

210

Partille

 25,6

2023

211

Skurup

 25,4

2023

212

Falköping

 25,1

2023

213

Töreboda

 25,0

2023

214

Arjeplog

 25,0

2023

215

Nordmaling

 25,0

2023

216

Karlskrona

 24,9

2023

217

Ängelholm

 24,8

2023

218

Kungsör

 24,0

2023

219

Simrishamn

 23,9

2023

220

Aneby

 23,9

2023

221

Nykvarn

 23,8

2023

222

Hedemora

 23,2

2023

223

Filipstad

 21,9

2023

224

Åre

 21,3

2023

225

Ludvika

 20,9

2023

226

Kungälv

 20,4

2023

227

Arvika

 20,1

2023

228

Robertsfors

 20,0

2023

229

Lessebo

 20,0

2023

230

Piteå

 19,4

2023

231

Boxholm

 19,2

2023

232

Båstad

 19,1

2023

233

Tingsryd

 19,0

2023

234

Säter

 19,0

2023

235

Tjörn

 18,9

2023

236

Skara

 18,6

2023

237

Hörby

 18,5

2023

238

Herrljunga

 18,3

2023

239

Lindesberg

 18,3

2023

240

Älvdalen

 18,0

2023

241

Lycksele

 17,9

2023

242

Gullspång

 17,5

2023

243

Lilla Edet

 16,7

2023

244

Mark

 16,3

2023

245

Tanum

 16,2

2023

246

Bollnäs

 16,2

2023

247

Perstorp

 16,0

2023

248

Degerfors

 16,0

2023

249

Nora

 15,9

2023

250

Vilhelmina

 15,2

2023

251

Lomma

 14,9

2023

252

Storuman

 14,3

2023

253

Malå

 14,3

2023

254

Strömsund

 14,3

2023

255

Vännäs

 14,3

2023

256

Staffanstorp

 13,8

2023

257

Sjöbo

 13,7

2023

258

Berg

 13,3

2023

259

Tibro

 13,3

2023

260

Håbo

 12,9

2023

261

Markaryd

 12,8

2023

262

Surahammar

 12,5

2023

263

Hällefors

 12,2

2023

264

Bromölla

 11,5

2023

265

Krokom

 11,3

2023

266

Åstorp

 10,3

2023

267

Kil

 10,2

2023

268

Stenungsund

 10,2

2023

269

Ljusnarsberg

 10,0

2023

270

Uppvidinge

 10,0

2023

271

Örkelljunga

 10,0

2023

272

Bollebygd

 10,0

2023

273

Övertorneå

 9,5

2023

274

Hofors

 8,9

2023

275

Hammarö

 8,8

2023

276

Bräcke

 8,2

2023

277

Hallsberg

 7,7

2023

278

Essunga

 7,4

2023

279

Askersund

 7,0

2023

280

Härjedalen

 6,8

2023

281

Säffle

 6,5

2023

282

Lidingö

 6,3

2023

283

Mullsjö

 6,3

2023

284

Hagfors

 5,9

2023

285

Vindeln

 3,6

2023

286

Grums

 2,0

2023

287

Ragunda

 1,9

2023

288

Sorsele

 0,0

2023

289

Bjurholm

 0,0

2023

290

Jokkmokk

 0,0

2023

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03