Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 | Eskilstuna | 100,0 | 2023 |
1 | Salem | 100,0 | 2023 |
2 | Helsingborg | 99,3 | 2023 |
3 | Trollhättan | 97,8 | 2023 |
4 | Alvesta | 97,7 | 2023 |
5 | Mörbylånga | 97,2 | 2023 |
6 | Södertälje | 97,1 | 2023 |
7 | Lund | 97,1 | 2023 |
8 | Lekeberg | 96,8 | 2023 |
9 | Kävlinge | 96,5 | 2023 |
10 | Falkenberg | 96,4 | 2023 |
11 | Landskrona | 96,2 | 2023 |
12 | Kungsbacka | 96,2 | 2023 |
13 | Gislaved | 96,1 | 2023 |
14 | Varberg | 96,0 | 2023 |
15 | Stockholm | 95,6 | 2023 |
16 | Trosa | 95,5 | 2023 |
17 | Lerum | 95,5 | 2023 |
18 | Ystad | 95,2 | 2023 |
19 | Karlstad | 94,9 | 2023 |
20 | Katrineholm | 94,7 | 2023 |
21 | Eslöv | 93,6 | 2023 |
22 | Malmö | 92,6 | 2023 |
23 | Höör | 92,6 | 2023 |
24 | Östersund | 92,2 | 2023 |
25 | Lidköping | 91,0 | 2023 |
26 | Linköping | 91,0 | 2023 |
27 | Botkyrka | 90,4 | 2023 |
28 | Upplands Väsby | 90,3 | 2023 |
29 | Mölndal | 89,8 | 2023 |
30 | Vårgårda | 89,7 | 2023 |
31 | Uppsala | 89,5 | 2023 |
32 | Växjö | 88,7 | 2023 |
33 | Norrköping | 88,4 | 2023 |
34 | Ronneby | 87,1 | 2023 |
35 | Kristianstad | 86,7 | 2023 |
36 | Nässjö | 86,4 | 2023 |
37 | Boden | 86,2 | 2023 |
38 | Vara | 86,0 | 2023 |
39 | Sävsjö | 85,7 | 2023 |
40 | Jönköping | 85,7 | 2023 |
41 | Sundbyberg | 84,6 | 2023 |
42 | Sölvesborg | 84,5 | 2023 |
43 | Olofström | 84,5 | 2023 |
44 | Skellefteå | 83,4 | 2023 |
45 | Öckerö | 83,3 | 2023 |
46 | Örebro | 83,2 | 2023 |
47 | Mellerud | 83,1 | 2023 |
48 | Mjölby | 83,0 | 2023 |
49 | Strängnäs | 83,0 | 2023 |
50 | Göteborg | 82,9 | 2023 |
51 | Heby | 82,1 | 2023 |
52 | Kalmar | 82,1 | 2023 |
53 | Gävle | 82,0 | 2023 |
54 | Älmhult | 82,0 | 2023 |
55 | Åtvidaberg | 81,8 | 2023 |
56 | Gotland | 81,3 | 2023 |
57 | Härnösand | 81,2 | 2023 |
58 | Vallentuna | 81,1 | 2023 |
59 | Strömstad | 80,9 | 2023 |
60 | Västerås | 80,8 | 2023 |
61 | Oskarshamn | 80,7 | 2023 |
62 | Smedjebacken | 80,4 | 2023 |
63 | Tyresö | 80,2 | 2023 |
64 | Nacka | 80,0 | 2023 |
65 | Mora | 79,4 | 2023 |
66 | Danderyd | 79,2 | 2023 |
67 | Vaggeryd | 78,5 | 2023 |
68 | Västervik | 78,5 | 2023 |
69 | Tomelilla | 78,3 | 2023 |
70 | Motala | 77,3 | 2023 |
71 | Värnamo | 77,0 | 2023 |
72 | Sala | 76,9 | 2023 |
73 | Sollentuna | 76,3 | 2023 |
74 | Vänersborg | 75,8 | 2023 |
75 | Gnosjö | 75,7 | 2023 |
76 | Flen | 75,7 | 2023 |
77 | Hultsfred | 75,6 | 2023 |
78 | Kumla | 75,4 | 2023 |
79 | Borlänge | 75,4 | 2023 |
80 | Rättvik | 75,0 | 2023 |
81 | Ödeshög | 75,0 | 2023 |
82 | Borås | 74,6 | 2023 |
83 | Hjo | 73,8 | 2023 |
84 | Karlskoga | 73,2 | 2023 |
85 | Karlshamn | 73,0 | 2023 |
86 | Älvsbyn | 72,5 | 2023 |
87 | Laholm | 71,8 | 2023 |
88 | Lysekil | 71,3 | 2023 |
89 | Ockelbo | 70,8 | 2023 |
90 | Köping | 68,4 | 2023 |
91 | Östhammar | 68,2 | 2023 |
92 | Halmstad | 67,8 | 2023 |
93 | Luleå | 67,7 | 2023 |
94 | Vimmerby | 67,4 | 2023 |
95 | Huddinge | 67,4 | 2023 |
96 | Dals-Ed | 67,3 | 2023 |
97 | Örnsköldsvik | 67,3 | 2023 |
98 | Ale | 67,2 | 2023 |
99 | Mönsterås | 67,1 | 2023 |
100 | Ulricehamn | 66,8 | 2023 |
101 | Munkedal | 66,7 | 2023 |
102 | Laxå | 66,7 | 2023 |
103 | Forshaga | 65,3 | 2023 |
104 | Finspång | 64,3 | 2023 |
105 | Haninge | 64,2 | 2023 |
106 | Osby | 63,9 | 2023 |
107 | Borgholm | 63,6 | 2023 |
108 | Höganäs | 63,6 | 2023 |
109 | Riket | 63,3 | 2023 |
110 | Täby | 63,2 | 2023 |
111 | Grästorp | 62,5 | 2023 |
112 | Hudiksvall | 62,0 | 2023 |
113 | Tranås | 60,8 | 2023 |
114 | Trelleborg | 60,8 | 2023 |
115 | Habo | 60,7 | 2023 |
116 | Sundsvall | 60,2 | 2023 |
117 | Vingåker | 60,0 | 2023 |
118 | Kalix | 59,8 | 2023 |
119 | Söderhamn | 59,0 | 2023 |
120 | Gagnef | 58,8 | 2023 |
121 | Kinda | 57,8 | 2023 |
122 | Eksjö | 57,6 | 2023 |
123 | Dorotea | 57,1 | 2023 |
124 | Norberg | 55,6 | 2023 |
125 | Östra Göinge | 55,3 | 2023 |
126 | Eda | 55,1 | 2023 |
127 | Pajala | 54,8 | 2023 |
128 | Vaxholm | 54,5 | 2023 |
129 | Storfors | 54,5 | 2023 |
130 | Norsjö | 54,2 | 2023 |
131 | Torsås | 54,2 | 2023 |
132 | Sotenäs | 54,2 | 2023 |
133 | Tierp | 54,1 | 2023 |
134 | Uddevalla | 53,7 | 2023 |
135 | Vadstena | 52,2 | 2023 |
136 | Emmaboda | 51,9 | 2023 |
137 | Färgelanda | 51,4 | 2023 |
138 | Årjäng | 51,4 | 2023 |
139 | Härryda | 50,8 | 2023 |
140 | Malung-Sälen | 50,0 | 2023 |
141 | Gnesta | 50,0 | 2023 |
142 | Burlöv | 50,0 | 2023 |
143 | Bengtsfors | 50,0 | 2023 |
144 | Skövde | 50,0 | 2023 |
145 | Norrtälje | 50,0 | 2023 |
146 | Fagersta | 50,0 | 2023 |
147 | Nynäshamn | 49,4 | 2023 |
148 | Umeå | 48,8 | 2023 |
149 | Kiruna | 48,8 | 2023 |
150 | Kramfors | 48,0 | 2023 |
151 | Svalöv | 47,7 | 2023 |
152 | Gällivare | 47,7 | 2023 |
153 | Åsele | 47,4 | 2023 |
154 | Ljungby | 47,0 | 2023 |
155 | Leksand | 46,3 | 2023 |
156 | Järfälla | 45,0 | 2023 |
157 | Götene | 44,1 | 2023 |
158 | Sollefteå | 43,8 | 2023 |
159 | Vetlanda | 43,4 | 2023 |
160 | Söderköping | 43,2 | 2023 |
161 | Sandviken | 43,0 | 2023 |
162 | Upplands-Bro | 42,9 | 2023 |
163 | Haparanda | 42,9 | 2023 |
164 | Vellinge | 42,9 | 2023 |
165 | Arvidsjaur | 42,6 | 2023 |
166 | Hässleholm | 42,5 | 2023 |
167 | Knivsta | 41,7 | 2023 |
168 | Ånge | 41,7 | 2023 |
169 | Hallstahammar | 41,1 | 2023 |
170 | Överkalix | 40,7 | 2023 |
171 | Enköping | 40,3 | 2023 |
172 | Tidaholm | 40,0 | 2023 |
173 | Högsby | 39,6 | 2023 |
174 | Älvkarleby | 39,5 | 2023 |
175 | Alingsås | 39,4 | 2023 |
176 | Ekerö | 39,1 | 2023 |
177 | Värmdö | 39,0 | 2023 |
178 | Arboga | 37,5 | 2023 |
179 | Ydre | 37,5 | 2023 |
180 | Mariestad | 37,2 | 2023 |
181 | Orust | 37,1 | 2023 |
182 | Avesta | 36,4 | 2023 |
183 | Kristinehamn | 36,1 | 2023 |
184 | Ovanåker | 36,0 | 2023 |
185 | Nyköping | 34,9 | 2023 |
186 | Klippan | 34,8 | 2023 |
187 | Munkfors | 34,8 | 2023 |
188 | Österåker | 34,0 | 2023 |
189 | Timrå | 33,7 | 2023 |
190 | Skinnskatteberg | 33,3 | 2023 |
191 | Vansbro | 32,6 | 2023 |
192 | Oxelösund | 32,4 | 2023 |
193 | Karlsborg | 32,0 | 2023 |
194 | Tranemo | 31,5 | 2023 |
195 | Åmål | 31,3 | 2023 |
196 | Nybro | 31,1 | 2023 |
197 | Nordanstig | 31,0 | 2023 |
198 | Orsa | 30,8 | 2023 |
199 | Valdemarsvik | 30,8 | 2023 |
200 | Solna | 30,0 | 2023 |
201 | Svedala | 29,9 | 2023 |
202 | Sigtuna | 29,8 | 2023 |
203 | Bjuv | 29,6 | 2023 |
204 | Svenljunga | 28,7 | 2023 |
205 | Sunne | 27,3 | 2023 |
206 | Hylte | 27,2 | 2023 |
207 | Ljusdal | 27,0 | 2023 |
208 | Falun | 27,0 | 2023 |
209 | Torsby | 26,8 | 2023 |
210 | Partille | 25,6 | 2023 |
211 | Skurup | 25,4 | 2023 |
212 | Falköping | 25,1 | 2023 |
213 | Töreboda | 25,0 | 2023 |
214 | Arjeplog | 25,0 | 2023 |
215 | Nordmaling | 25,0 | 2023 |
216 | Karlskrona | 24,9 | 2023 |
217 | Ängelholm | 24,8 | 2023 |
218 | Kungsör | 24,0 | 2023 |
219 | Simrishamn | 23,9 | 2023 |
220 | Aneby | 23,9 | 2023 |
221 | Nykvarn | 23,8 | 2023 |
222 | Hedemora | 23,2 | 2023 |
223 | Filipstad | 21,9 | 2023 |
224 | Åre | 21,3 | 2023 |
225 | Ludvika | 20,9 | 2023 |
226 | Kungälv | 20,4 | 2023 |
227 | Arvika | 20,1 | 2023 |
228 | Robertsfors | 20,0 | 2023 |
229 | Lessebo | 20,0 | 2023 |
230 | Piteå | 19,4 | 2023 |
231 | Boxholm | 19,2 | 2023 |
232 | Båstad | 19,1 | 2023 |
233 | Tingsryd | 19,0 | 2023 |
234 | Säter | 19,0 | 2023 |
235 | Tjörn | 18,9 | 2023 |
236 | Skara | 18,6 | 2023 |
237 | Hörby | 18,5 | 2023 |
238 | Herrljunga | 18,3 | 2023 |
239 | Lindesberg | 18,3 | 2023 |
240 | Älvdalen | 18,0 | 2023 |
241 | Lycksele | 17,9 | 2023 |
242 | Gullspång | 17,5 | 2023 |
243 | Lilla Edet | 16,7 | 2023 |
244 | Mark | 16,3 | 2023 |
245 | Tanum | 16,2 | 2023 |
246 | Bollnäs | 16,2 | 2023 |
247 | Perstorp | 16,0 | 2023 |
248 | Degerfors | 16,0 | 2023 |
249 | Nora | 15,9 | 2023 |
250 | Vilhelmina | 15,2 | 2023 |
251 | Lomma | 14,9 | 2023 |
252 | Storuman | 14,3 | 2023 |
253 | Malå | 14,3 | 2023 |
254 | Strömsund | 14,3 | 2023 |
255 | Vännäs | 14,3 | 2023 |
256 | Staffanstorp | 13,8 | 2023 |
257 | Sjöbo | 13,7 | 2023 |
258 | Berg | 13,3 | 2023 |
259 | Tibro | 13,3 | 2023 |
260 | Håbo | 12,9 | 2023 |
261 | Markaryd | 12,8 | 2023 |
262 | Surahammar | 12,5 | 2023 |
263 | Hällefors | 12,2 | 2023 |
264 | Bromölla | 11,5 | 2023 |
265 | Krokom | 11,3 | 2023 |
266 | Åstorp | 10,3 | 2023 |
267 | Kil | 10,2 | 2023 |
268 | Stenungsund | 10,2 | 2023 |
269 | Ljusnarsberg | 10,0 | 2023 |
270 | Uppvidinge | 10,0 | 2023 |
271 | Örkelljunga | 10,0 | 2023 |
272 | Bollebygd | 10,0 | 2023 |
273 | Övertorneå | 9,5 | 2023 |
274 | Hofors | 8,9 | 2023 |
275 | Hammarö | 8,8 | 2023 |
276 | Bräcke | 8,2 | 2023 |
277 | Hallsberg | 7,7 | 2023 |
278 | Essunga | 7,4 | 2023 |
279 | Askersund | 7,0 | 2023 |
280 | Härjedalen | 6,8 | 2023 |
281 | Säffle | 6,5 | 2023 |
282 | Lidingö | 6,3 | 2023 |
283 | Mullsjö | 6,3 | 2023 |
284 | Hagfors | 5,9 | 2023 |
285 | Vindeln | 3,6 | 2023 |
286 | Grums | 2,0 | 2023 |
287 | Ragunda | 1,9 | 2023 |
288 | Sorsele | 0,0 | 2023 |
289 | Bjurholm | 0,0 | 2023 |
290 | Jokkmokk | 0,0 | 2023 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.