Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från lätta lastbilar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av lätta lastbilar (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Örnsköldsvik 2010 0,181
Örnsköldsvik 2011 0,186
Örnsköldsvik 2012 0,180
Örnsköldsvik 2013 0,178
Örnsköldsvik 2014 0,174
Örnsköldsvik 2015 0,170
Örnsköldsvik 2016 0,159
Örnsköldsvik 2017 0,154
Örnsköldsvik 2018 0,133
Örnsköldsvik 2019 0,136
Örnsköldsvik 2020 0,132
Örnsköldsvik 2021 0,133
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar ökade fram till år 2011 på grund av den ihållande trenden att det rullar fler och fler av dessa fordon på våra vägar, som gör av med allt mer drivmedelsenergi. Därefter började utsläppen minska, tack vare en ökande användning av förnybara drivmedel.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.2
Uppdaterad: 2023-12-15