Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från lätta lastbilar

Indikator K. H.K.4. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av lätta lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Strömsund 2010 0,315
1 Strömsund 2011 0,318
2 Strömsund 2012 0,309
3 Strömsund 2013 0,309
4 Strömsund 2014 0,306
5 Strömsund 2015 0,327
6 Strömsund 2016 0,306
7 Strömsund 2017 0,293
8 Strömsund 2018 0,166
9 Strömsund 2019 0,171
10 Strömsund 2020 0,151
11 Strömsund 2021 0,153
12 Strömsund 2022 0,149
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar ökade fram till år 2011 på grund av den ihållande trenden att det rullar fler och fler av dessa fordon på våra vägar, som gör av med allt mer drivmedelsenergi. Därefter började utsläppen minska, tack vare en ökande användning av förnybara drivmedel.

Sedan år 2020 ökar andelen laddbara nya lätta lastbilar snabbt, vilket bidrar till att sänka klimatpåverkan från de lätta lastbilarna. De rena elfordonen dominerar bland de fossiloberoende nya lätta lastbilarna.

Det faktum att antalet lätta lastbilar i trafik ökar bromsar minskningen av växthusgasutsläppen från de lätta lastbilarna.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09