Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från lätta lastbilar

Indikator K. H.K.4. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av lätta lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Nynäshamn 2010 0,119
1 Nynäshamn 2011 0,119
2 Nynäshamn 2012 0,114
3 Nynäshamn 2013 0,112
4 Nynäshamn 2014 0,109
5 Nynäshamn 2015 0,112
6 Nynäshamn 2016 0,105
7 Nynäshamn 2017 0,096
8 Nynäshamn 2018 0,113
9 Nynäshamn 2019 0,114
10 Nynäshamn 2020 0,100
11 Nynäshamn 2021 0,098
12 Nynäshamn 2022 0,093
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar ökade fram till år 2011 på grund av den ihållande trenden att det rullar fler och fler av dessa fordon på våra vägar, som gör av med allt mer drivmedelsenergi. Därefter började utsläppen minska, tack vare en ökande användning av förnybara drivmedel.

Sedan år 2020 ökar andelen laddbara nya lätta lastbilar snabbt, vilket bidrar till att sänka klimatpåverkan från de lätta lastbilarna. De rena elfordonen dominerar bland de fossiloberoende nya lätta lastbilarna.

Det faktum att antalet lätta lastbilar i trafik ökar bromsar minskningen av växthusgasutsläppen från de lätta lastbilarna.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09