Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från lätta lastbilar

Indikator K. H.K.4. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av lätta lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Malung-Sälen 2010 0,389
1 Malung-Sälen 2011 0,396
2 Malung-Sälen 2012 0,386
3 Malung-Sälen 2013 0,387
4 Malung-Sälen 2014 0,383
5 Malung-Sälen 2015 0,400
6 Malung-Sälen 2016 0,376
7 Malung-Sälen 2017 0,352
8 Malung-Sälen 2018 0,291
9 Malung-Sälen 2019 0,296
10 Malung-Sälen 2020 0,259
11 Malung-Sälen 2021 0,260
12 Malung-Sälen 2022 0,250
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar ökade fram till år 2011 på grund av den ihållande trenden att det rullar fler och fler av dessa fordon på våra vägar, som gör av med allt mer drivmedelsenergi. Därefter började utsläppen minska, tack vare en ökande användning av förnybara drivmedel.

Sedan år 2020 ökar andelen laddbara nya lätta lastbilar snabbt, vilket bidrar till att sänka klimatpåverkan från de lätta lastbilarna. De rena elfordonen dominerar bland de fossiloberoende nya lätta lastbilarna.

Det faktum att antalet lätta lastbilar i trafik ökar bromsar minskningen av växthusgasutsläppen från de lätta lastbilarna.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09