Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från lätta lastbilar

Indikator K. H.K.4. 2

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av lätta lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Hässleholm 2010 0,188
1 Hässleholm 2011 0,190
2 Hässleholm 2012 0,184
3 Hässleholm 2013 0,181
4 Hässleholm 2014 0,177
5 Hässleholm 2015 0,184
6 Hässleholm 2016 0,172
7 Hässleholm 2017 0,170
8 Hässleholm 2018 0,167
9 Hässleholm 2019 0,171
10 Hässleholm 2020 0,150
11 Hässleholm 2021 0,151
12 Hässleholm 2022 0,145
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från lätta lastbilar ökade fram till år 2011 på grund av den ihållande trenden att det rullar fler och fler av dessa fordon på våra vägar, som gör av med allt mer drivmedelsenergi. Därefter började utsläppen minska, tack vare en ökande användning av förnybara drivmedel.

Sedan år 2020 ökar andelen laddbara nya lätta lastbilar snabbt, vilket bidrar till att sänka klimatpåverkan från de lätta lastbilarna. De rena elfordonen dominerar bland de fossiloberoende nya lätta lastbilarna.

Det faktum att antalet lätta lastbilar i trafik ökar bromsar minskningen av växthusgasutsläppen från de lätta lastbilarna.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09