Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Indikator K. H.H.2. 0

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Solna  97 2023
1 Mölndal  93 2023
2 Norsjö  93 2023
3 Nacka  92 2023
4 Strömstad  91 2023
5 Danderyd  91 2023
6 Nordmaling  90 2023
7 Stockholm  90 2023
8 Robertsfors  89 2023
9 Vännäs  89 2023
10 Trollhättan  89 2023
11 Ekerö  89 2023
12 Malå  87 2023
13 Lund  86 2023
14 Färgelanda  85 2023
15 Överkalix  85 2023
16 Leksand  85 2023
17 Vilhelmina  85 2023
18 Lomma  84 2023
19 Åre  84 2023
20 Vadstena  84 2023
21 Piteå  84 2023
22 Munkedal  83 2023
23 Kramfors  82 2023
24 Vindeln  82 2023
25 Härryda  82 2023
26 Lidingö  82 2023
27 Nordanstig  82 2023
28 Gnosjö  81 2023
29 Alvesta  81 2023
30 Värmdö  81 2023
31 Knivsta  81 2023
32 Svedala  80 2023
33 Mörbylånga  80 2023
34 Skinnskatteberg  80 2023
35 Aneby  80 2023
36 Lerum  80 2023
37 Krokom  80 2023
38 Vaggeryd  80 2023
39 Bräcke  80 2023
40 Vaxholm  79 2023
41 Tanum  79 2023
42 Mora  79 2023
43 Älvsbyn  79 2023
44 Sollentuna  79 2023
45 Gnesta  79 2023
46 Vara  79 2023
47 Höör  79 2023
48 Herrljunga  79 2023
49 Ovanåker  79 2023
50 Kungsbacka  79 2023
51 Tidaholm  78 2023
52 Gislaved  78 2023
53 Kävlinge  78 2023
54 Sotenäs  78 2023
55 Vellinge  77 2023
56 Vallentuna  77 2023
57 Tyresö  77 2023
58 Hjo  76 2023
59 Partille  76 2023
60 Surahammar  76 2023
61 Ale  76 2023
62 Uppsala  76 2023
63 Söderköping  76 2023
64 Vingåker  76 2023
65 Hudiksvall  76 2023
66 Orsa  75 2023
67 Götene  75 2023
68 Höganäs  75 2023
69 Täby  75 2023
70 Staffanstorp  75 2023
71 Uppvidinge  75 2023
72 Stenungsund  75 2023
73 Trosa  74 2023
74 Falun  74 2023
75 Mjölby  74 2023
76 Vansbro  74 2023
77 Lessebo  74 2023
78 Härjedalen  74 2023
79 Åtvidaberg  74 2023
80 Tjörn  74 2023
81 Markaryd  74 2023
82 Boxholm  74 2023
83 Berg  74 2023
84 Sollefteå  74 2023
85 Österåker  74 2023
86 Skellefteå  73 2023
87 Sundsvall  73 2023
88 Kalix  73 2023
89 Båstad  73 2023
90 Landskrona  73 2023
91 Laholm  73 2023
92 Kungsör  73 2023
93 Hallstahammar  73 2023
94 Laxå  72 2023
95 Älmhult  72 2023
96 Tibro  72 2023
97 Tranemo  72 2023
98 Lekeberg  72 2023
99 Göteborg  72 2023
100 Växjö  72 2023
101 Hedemora  72 2023
102 Västerås  72 2023
103 Enköping  72 2023
104 Salem  72 2023
105 Nora  72 2023
106 Sala  72 2023
107 Ljusnarsberg  72 2023
108 Heby  72 2023
109 Grästorp  72 2023
110 Eskilstuna  72 2023
111 Huddinge  72 2023
112 Hörby  72 2023
113 Linköping  72 2023
114 Upplands Väsby  72 2023
115 Östersund  72 2023
116 Mullsjö  71 2023
117 Håbo  71 2023
118 Riket  71 2023
119 Strängnäs  71 2023
120 Timrå  71 2023
121 Mönsterås  71 2023
122 Degerfors  71 2023
123 Luleå  70 2023
124 Säter  70 2023
125 Umeå  70 2023
126 Malung-Sälen  70 2023
127 Sävsjö  70 2023
128 Helsingborg  70 2023
129 Lysekil  70 2023
130 Vetlanda  70 2023
131 Nynäshamn  69 2023
132 Skurup  69 2023
133 Härnösand  69 2023
134 Flen  69 2023
135 Arboga  69 2023
136 Öckerö  69 2023
137 Köping  69 2023
138 Varberg  69 2023
139 Trelleborg  69 2023
140 Orust  69 2023
141 Sjöbo  69 2023
142 Oskarshamn  69 2023
143 Kil  69 2023
144 Svenljunga  69 2023
145 Hallsberg  69 2023
146 Ludvika  68 2023
147 Smedjebacken  68 2023
148 Bollnäs  68 2023
149 Halmstad  68 2023
150 Värnamo  68 2023
151 Älvkarleby  68 2023
152 Sigtuna  68 2023
153 Rättvik  68 2023
154 Lindesberg  68 2023
155 Tranås  67 2023
156 Finspång  67 2023
157 Kristianstad  67 2023
158 Osby  67 2023
159 Haninge  67 2023
160 Katrineholm  67 2023
161 Bromölla  67 2023
162 Mellerud  67 2023
163 Skara  66 2023
164 Nyköping  66 2023
165 Örebro  66 2023
166 Norberg  66 2023
167 Karlskoga  66 2023
168 Malmö  66 2023
169 Kumla  66 2023
170 Ronneby  66 2023
171 Örnsköldsvik  66 2023
172 Säffle  66 2023
173 Östra Göinge  66 2023
174 Lidköping  66 2023
175 Tierp  66 2023
176 Lycksele  66 2023
177 Älvdalen  66 2023
178 Norrtälje  65 2023
179 Kinda  65 2023
180 Oxelösund  65 2023
181 Eda  65 2023
182 Gävle  65 2023
183 Sorsele  65 2023
184 Botkyrka  65 2023
185 Storuman  65 2023
186 Avesta  65 2023
187 Falkenberg  65 2023
188 Askersund  65 2023
189 Simrishamn  64 2023
190 Svalöv  64 2023
191 Hässleholm  64 2023
192 Ödeshög  64 2023
193 Ulricehamn  64 2023
194 Haparanda  64 2023
195 Gagnef  64 2023
196 Söderhamn  64 2023
197 Övertorneå  63 2023
198 Bollebygd  63 2023
199 Tingsryd  62 2023
200 Falköping  62 2023
201 Upplands-Bro  62 2023
202 Hylte  62 2023
203 Karlskrona  62 2023
204 Ydre  62 2023
205 Ljungby  62 2023
206 Storfors  62 2023
207 Motala  62 2023
208 Burlöv  62 2023
209 Torsås  62 2023
210 Essunga  62 2023
211 Nykvarn  61 2023
212 Skövde  61 2023
213 Nässjö  61 2023
214 Kristinehamn  61 2023
215 Hultsfred  61 2023
216 Töreboda  61 2023
217 Arvika  61 2023
218 Årjäng  61 2023
219 Sundbyberg  61 2023
220 Gotland  61 2023
221 Ljusdal  61 2023
222 Jönköping  61 2023
223 Dals-Ed  61 2023
224 Borås  60 2023
225 Vårgårda  60 2023
226 Gällivare  60 2023
227 Järfälla  60 2023
228 Åstorp  60 2023
229 Borlänge  60 2023
230 Åmål  60 2023
231 Borgholm  59 2023
232 Fagersta  59 2023
233 Norrköping  59 2023
234 Karlsborg  59 2023
235 Kungälv  59 2023
236 Munkfors  59 2023
237 Vimmerby  59 2023
238 Västervik  58 2023
239 Lilla Edet  58 2023
240 Alingsås  58 2023
241 Boden  58 2023
242 Ängelholm  58 2023
243 Karlshamn  58 2023
244 Uddevalla  58 2023
245 Mariestad  57 2023
246 Åsele  57 2023
247 Sunne  57 2023
248 Nybro  56 2023
249 Mark  56 2023
250 Ånge  55 2023
251 Östhammar  55 2023
252 Hammarö  55 2023
253 Vänersborg  55 2023
254 Jokkmokk  55 2023
255 Sandviken  55 2023
256 Gullspång  54 2023
257 Kalmar  54 2023
258 Ystad  54 2023
259 Eksjö  54 2023
260 Bengtsfors  54 2023
261 Emmaboda  53 2023
262 Arvidsjaur  53 2023
263 Valdemarsvik  52 2023
264 Grums  52 2023
265 Ragunda  52 2023
266 Filipstad  51 2023
267 Perstorp  51 2023
268 Hagfors  51 2023
269 Klippan  51 2023
270 Kiruna  50 2023
271 Sölvesborg  50 2023
272 Olofström  50 2023
273 Karlstad  50 2023
274 Södertälje  50 2023
275 Bjurholm  49 2023
276 Forshaga  49 2023
277 Bjuv  48 2023
278 Örkelljunga  48 2023
279 Eslöv  47 2023
280 Torsby  47 2023
281 Ockelbo  45 2023
282 Hofors  45 2023
283 Pajala  43 2023
284 Habo  40 2023
285 Hällefors  39 2023
286 Arjeplog  39 2023
287 Strömsund  28 2023
288 Högsby  25 2023
289 Dorotea  22 2023
290 Tomelilla  19 2023
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Uppgiften för år 2023 är en uppskattning som bygger på antagandet att 1,6 TWh el användes som drivmedel i vägtrafiken detta år. Energimyndighetens beräkning av den använda mängden el år 2023 väntas under hösten 2024.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rörde oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen började stiga snabbt.

År 2020 tog graden av måluppfyllelse ett rejält skutt i rätt riktning. Orsakerna stavas pandemi och elektrifiering. Pandemin medförde att köststräckorna minskade påtagligt (H2C), vilket också minskade behovet av drivmedel. Minskningen togs ut som en minskad användning av fossila drivmedel, medan mängden förnybara drivmedel förblev i det närmaste konstant jämfört med år 2019. Därmed ökade den förnybara andelen (H2B). Försäljningen av laddbara bilar tog ytterligare fart jämört med år 2019, vilket förbättrade de nya bilarnas energieffektivitet i genomsnitt (H2A).

Åren 2021 och 2022 fortsatte graden av måluppfyllelse att öka snabbt. Andelen laddbara bilar i försäljningen steg i rask takt, vilket förbättrade energieffektiviteten hos de nya bilarna, andelen förnybara drivmedel ökade tack vare reduktionsplikten, och körsträckorna vände bara svagt uppåt jämfört med pandemiåret 2020.

Motstridiga och ombytliga trender hos de tre underliggande faktorerna, och hos de politiska styrmedlen, gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Uppdaterad: 2024-12-04