Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  97 2023
Mölndal  93 2023
Norsjö  93 2023
Nacka  92 2023
Strömstad  91 2023
Danderyd  91 2023
Nordmaling  90 2023
Stockholm  90 2023
Robertsfors  89 2023
Vännäs  89 2023
Trollhättan  89 2023
Ekerö  89 2023
Malå  87 2023
Lund  86 2023
Färgelanda  85 2023
Överkalix  85 2023
Leksand  85 2023
Vilhelmina  85 2023
Lomma  84 2023
Åre  84 2023
Vadstena  84 2023
Piteå  84 2023
Munkedal  83 2023
Kramfors  82 2023
Vindeln  82 2023
Härryda  82 2023
Lidingö  82 2023
Nordanstig  82 2023
Gnosjö  81 2023
Alvesta  81 2023
Värmdö  81 2023
Knivsta  81 2023
Svedala  80 2023
Mörbylånga  80 2023
Skinnskatteberg  80 2023
Aneby  80 2023
Lerum  80 2023
Krokom  80 2023
Vaggeryd  80 2023
Bräcke  80 2023
Vaxholm  79 2023
Tanum  79 2023
Mora  79 2023
Älvsbyn  79 2023
Sollentuna  79 2023
Gnesta  79 2023
Vara  79 2023
Höör  79 2023
Herrljunga  79 2023
Ovanåker  79 2023
Kungsbacka  79 2023
Tidaholm  78 2023
Gislaved  78 2023
Kävlinge  78 2023
Sotenäs  78 2023
Vellinge  77 2023
Vallentuna  77 2023
Tyresö  77 2023
Hjo  76 2023
Partille  76 2023
Surahammar  76 2023
Ale  76 2023
Uppsala  76 2023
Söderköping  76 2023
Vingåker  76 2023
Hudiksvall  76 2023
Orsa  75 2023
Götene  75 2023
Höganäs  75 2023
Täby  75 2023
Staffanstorp  75 2023
Uppvidinge  75 2023
Stenungsund  75 2023
Trosa  74 2023
Falun  74 2023
Mjölby  74 2023
Vansbro  74 2023
Lessebo  74 2023
Härjedalen  74 2023
Åtvidaberg  74 2023
Tjörn  74 2023
Markaryd  74 2023
Boxholm  74 2023
Berg  74 2023
Sollefteå  74 2023
Österåker  74 2023
Skellefteå  73 2023
Sundsvall  73 2023
Kalix  73 2023
Båstad  73 2023
Landskrona  73 2023
Laholm  73 2023
Kungsör  73 2023
Hallstahammar  73 2023
Laxå  72 2023
Älmhult  72 2023
Tibro  72 2023
Tranemo  72 2023
Lekeberg  72 2023
Göteborg  72 2023
Växjö  72 2023
Hedemora  72 2023
Västerås  72 2023
Enköping  72 2023
Salem  72 2023
Nora  72 2023
Sala  72 2023
Ljusnarsberg  72 2023
Heby  72 2023
Grästorp  72 2023
Eskilstuna  72 2023
Huddinge  72 2023
Hörby  72 2023
Linköping  72 2023
Upplands Väsby  72 2023
Östersund  72 2023
Mullsjö  71 2023
Håbo  71 2023
Riket  71 2023
Strängnäs  71 2023
Timrå  71 2023
Mönsterås  71 2023
Degerfors  71 2023
Luleå  70 2023
Säter  70 2023
Umeå  70 2023
Malung-Sälen  70 2023
Sävsjö  70 2023
Helsingborg  70 2023
Lysekil  70 2023
Vetlanda  70 2023
Nynäshamn  69 2023
Skurup  69 2023
Härnösand  69 2023
Flen  69 2023
Arboga  69 2023
Öckerö  69 2023
Köping  69 2023
Varberg  69 2023
Trelleborg  69 2023
Orust  69 2023
Sjöbo  69 2023
Oskarshamn  69 2023
Kil  69 2023
Svenljunga  69 2023
Hallsberg  69 2023
Ludvika  68 2023
Smedjebacken  68 2023
Bollnäs  68 2023
Halmstad  68 2023
Värnamo  68 2023
Älvkarleby  68 2023
Sigtuna  68 2023
Rättvik  68 2023
Lindesberg  68 2023
Tranås  67 2023
Finspång  67 2023
Kristianstad  67 2023
Osby  67 2023
Haninge  67 2023
Katrineholm  67 2023
Bromölla  67 2023
Mellerud  67 2023
Skara  66 2023
Nyköping  66 2023
Örebro  66 2023
Norberg  66 2023
Karlskoga  66 2023
Malmö  66 2023
Kumla  66 2023
Ronneby  66 2023
Örnsköldsvik  66 2023
Säffle  66 2023
Östra Göinge  66 2023
Lidköping  66 2023
Tierp  66 2023
Lycksele  66 2023
Älvdalen  66 2023
Norrtälje  65 2023
Kinda  65 2023
Oxelösund  65 2023
Eda  65 2023
Gävle  65 2023
Sorsele  65 2023
Botkyrka  65 2023
Storuman  65 2023
Avesta  65 2023
Falkenberg  65 2023
Askersund  65 2023
Simrishamn  64 2023
Svalöv  64 2023
Hässleholm  64 2023
Ödeshög  64 2023
Ulricehamn  64 2023
Haparanda  64 2023
Gagnef  64 2023
Söderhamn  64 2023
Övertorneå  63 2023
Bollebygd  63 2023
Tingsryd  62 2023
Falköping  62 2023
Upplands-Bro  62 2023
Hylte  62 2023
Karlskrona  62 2023
Ydre  62 2023
Ljungby  62 2023
Storfors  62 2023
Motala  62 2023
Burlöv  62 2023
Torsås  62 2023
Essunga  62 2023
Nykvarn  61 2023
Skövde  61 2023
Nässjö  61 2023
Kristinehamn  61 2023
Hultsfred  61 2023
Töreboda  61 2023
Arvika  61 2023
Årjäng  61 2023
Sundbyberg  61 2023
Gotland  61 2023
Ljusdal  61 2023
Jönköping  61 2023
Dals-Ed  61 2023
Borås  60 2023
Vårgårda  60 2023
Gällivare  60 2023
Järfälla  60 2023
Åstorp  60 2023
Borlänge  60 2023
Åmål  60 2023
Borgholm  59 2023
Fagersta  59 2023
Norrköping  59 2023
Karlsborg  59 2023
Kungälv  59 2023
Munkfors  59 2023
Vimmerby  59 2023
Västervik  58 2023
Lilla Edet  58 2023
Alingsås  58 2023
Boden  58 2023
Ängelholm  58 2023
Karlshamn  58 2023
Uddevalla  58 2023
Mariestad  57 2023
Åsele  57 2023
Sunne  57 2023
Nybro  56 2023
Mark  56 2023
Ånge  55 2023
Östhammar  55 2023
Hammarö  55 2023
Vänersborg  55 2023
Jokkmokk  55 2023
Sandviken  55 2023
Gullspång  54 2023
Kalmar  54 2023
Ystad  54 2023
Eksjö  54 2023
Bengtsfors  54 2023
Emmaboda  53 2023
Arvidsjaur  53 2023
Valdemarsvik  52 2023
Grums  52 2023
Ragunda  52 2023
Filipstad  51 2023
Perstorp  51 2023
Hagfors  51 2023
Klippan  51 2023
Kiruna  50 2023
Sölvesborg  50 2023
Olofström  50 2023
Karlstad  50 2023
Södertälje  50 2023
Bjurholm  49 2023
Forshaga  49 2023
Bjuv  48 2023
Örkelljunga  48 2023
Eslöv  47 2023
Torsby  47 2023
Ockelbo  45 2023
Hofors  45 2023
Pajala  43 2023
Habo  40 2023
Hällefors  39 2023
Arjeplog  39 2023
Strömsund  28 2023
Högsby  25 2023
Dorotea  22 2023
Tomelilla  19 2023
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Uppgiften för år 2023 är en uppskattning som bygger på antagandet att 1,6 TWh el användes som drivmedel i vägtrafiken detta år. Energimyndighetens beräkning av den använda mängden el år 2023 väntas under hösten 2024.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rörde oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen började stiga snabbt.

År 2020 tog graden av måluppfyllelse ett rejält skutt i rätt riktning. Orsakerna stavas pandemi och elektrifiering. Pandemin medförde att köststräckorna minskade påtagligt (H2C), vilket också minskade behovet av drivmedel. Minskningen togs ut som en minskad användning av fossila drivmedel, medan mängden förnybara drivmedel förblev i det närmaste konstant jämfört med år 2019. Därmed ökade den förnybara andelen (H2B). Försäljningen av laddbara bilar tog ytterligare fart jämört med år 2019, vilket förbättrade de nya bilarnas energieffektivitet i genomsnitt (H2A).

Åren 2021 och 2022 fortsatte graden av måluppfyllelse att öka snabbt. Andelen laddbara bilar i försäljningen steg i rask takt, vilket förbättrade energieffektiviteten hos de nya bilarna, andelen förnybara drivmedel ökade tack vare reduktionsplikten, och körsträckorna vände bara svagt uppåt jämfört med pandemiåret 2020.

Motstridiga och ombytliga trender hos de tre underliggande faktorerna, och hos de politiska styrmedlen, gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Indikator K.H.H.2.0
Uppdaterad: 2024-08-29