Gå direkt till sidans innehåll

Antal laddstationer

Indikator K. H.B2.H.1. 1

Antal laddstationer per kvadratmil landyta

Rad-id Kommun Senaste värdet (Antal/kvadratmil) Datum
0 Stockholm  155 2023
1 Solna  88,2 2023
2 Malmö  84,7 2023
3 Danderyd  72,1 2023
4 Göteborg  61,4 2023
5 Sundbyberg  57,5 2023
6 Nacka  51,6 2023
7 Burlöv  42,3 2023
8 Sollentuna  30,4 2023
9 Järfälla  29,7 2023
10 Vellinge  28,0 2023
11 Öckerö  27,2 2023
12 Mölndal  24,7 2023
13 Täby  23,1 2023
14 Lidingö  22,8 2023
15 Upplands Väsby  21,3 2023
16 Helsingborg  19,5 2023
17 Höganäs  18,1 2023
18 Huddinge  16,8 2023
19 Lund  13,8 2023
20 Landskrona  10,7 2023
21 Båstad  10,6 2023
22 Karlshamn  10,2 2023
23 Kungälv  10,2 2023
24 Härryda  10,1 2023
25 Lomma  9,01 2023
26 Kungsbacka  8,90 2023
27 Lerum  8,90 2023
28 Partille  8,80 2023
29 Hammarö  8,41 2023
30 Sotenäs  7,96 2023
31 Trosa  7,65 2023
32 Sigtuna  7,63 2023
33 Salem  7,39 2023
34 Kävlinge  7,22 2023
35 Trollhättan  7,08 2023
36 Uddevalla  6,90 2023
37 Lysekil  6,72 2023
38 Västerås  6,47 2023
39 Österåker  6,40 2023
40 Halmstad  6,31 2023
41 Varberg  6,22 2023
42 Strömstad  6,20 2023
43 Oxelösund  5,72 2023
44 Borås  5,72 2023
45 Linköping  5,67 2023
46 Olofström  5,13 2023
47 Sölvesborg  4,86 2023
48 Trelleborg  4,71 2023
49 Staffanstorp  4,68 2023
50 Ystad  4,57 2023
51 Smedjebacken  4,54 2023
52 Värmdö  4,50 2023
53 Perstorp  4,41 2023
54 Stenungsund  4,37 2023
55 Tyresö  4,35 2023
56 Åstorp  4,33 2023
57 Södertälje  4,20 2023
58 Åmål  4,16 2023
59 Skövde  4,16 2023
60 Tibro  4,09 2023
61 Ängelholm  4,05 2023
62 Sandviken  4,03 2023
63 Örebro  3,79 2023
64 Kalmar  3,77 2023
65 Falkenberg  3,61 2023
66 Karlstad  3,59 2023
67 Borgholm  3,55 2023
68 Kristianstad  3,53 2023
69 Vaxholm  3,47 2023
70 Gotland  3,35 2023
71 Haninge  3,29 2023
72 Aneby  3,28 2023
73 Nykvarn  3,27 2023
74 Ronneby  3,27 2023
75 Askersund  3,18 2023
76 Jönköping  3,18 2023
77 Skurup  3,10 2023
78 Borlänge  3,08 2023
79 Uppsala  3,07 2023
80 Ödeshög  3,00 2023
81 Tjörn  2,99 2023
82 Gävle  2,98 2023
83 Eskilstuna  2,91 2023
84 Östersund  2,90 2023
85 Simrishamn  2,80 2023
86 Vänersborg  2,64 2023
87 Bjuv  2,60 2023
88 Skara  2,57 2023
89 Upplands-Bro  2,55 2023
90 Norrköping  2,54 2023
91 Bromölla  2,46 2023
92 Kumla  2,45 2023
93 Söderköping  2,38 2023
94 Grums  2,33 2023
95 Köping  2,32 2023
96 Karlskrona  2,30 2023
97 Ekerö  2,30 2023
98 Sjöbo  2,24 2023
99 Växjö  2,22 2023
100 Oskarshamn  2,20 2023
101 Mjölby  2,19 2023
102 Håbo  2,09 2023
103 Vadstena  2,09 2023
104 Botkyrka  2,06 2023
105 Leksand  2,05 2023
106 Härnösand  1,98 2023
107 Mellerud  1,95 2023
108 Eslöv  1,91 2023
109 Värnamo  1,89 2023
110 Örkelljunga  1,88 2023
111 Fagersta  1,86 2023
112 Svedala  1,84 2023
113 Habo  1,83 2023
114 Orust  1,81 2023
115 Hultsfred  1,78 2023
116 Gislaved  1,76 2023
117 Markaryd  1,74 2023
118 Sundsvall  1,72 2023
119 Lidköping  1,72 2023
120 Gnosjö  1,66 2023
121 Ulricehamn  1,63 2023
122 Nora  1,62 2023
123 Arboga  1,54 2023
124 Mönsterås  1,50 2023
125 Mullsjö  1,50 2023
126 Tranås  1,49 2023
127 Strängnäs  1,49 2023
128 Karlsborg  1,48 2023
129 Laholm  1,47 2023
130 Kristinehamn  1,46 2023
131 Västervik  1,44 2023
132 Knivsta  1,42 2023
133 Nässjö  1,40 2023
134 Umeå  1,38 2023
135 Hjo  1,35 2023
136 Nyköping  1,34 2023
137 Vännäs  1,32 2023
138 Degerfors  1,30 2023
139 Gnesta  1,30 2023
140 Kramfors  1,30 2023
141 Vara  1,29 2023
142 Essunga  1,28 2023
143 Alingsås  1,27 2023
144 Tomelilla  1,26 2023
145 Hässleholm  1,26 2023
146 Luleå  1,24 2023
147 Vimmerby  1,23 2023
148 Lessebo  1,21 2023
149 Ljungby  1,20 2023
150 Tanum  1,20 2023
151 Falun  1,18 2023
152 Vårgårda  1,17 2023
153 Riket  1,15 2023
154 Norrtälje  1,14 2023
155 Ludvika  1,14 2023
156 Älmhult  1,12 2023
157 Nynäshamn  1,12 2023
158 Vallentuna  1,12 2023
159 Klippan  1,07 2023
160 Karlskoga  1,07 2023
161 Mörbylånga  1,05 2023
162 Finspång  1,04 2023
163 Svalöv  1,03 2023
164 Storfors  1,02 2023
165 Färgelanda  1,02 2023
166 Motala  1,02 2023
167 Kungsör  0,99 2023
168 Katrineholm  0,98 2023
169 Hedemora  0,96 2023
170 Lilla Edet  0,95 2023
171 Munkedal  0,95 2023
172 Ale  0,95 2023
173 Tranemo  0,94 2023
174 Sala  0,94 2023
175 Hallsberg  0,94 2023
176 Ockelbo  0,94 2023
177 Malung-Sälen  0,93 2023
178 Bengtsfors  0,91 2023
179 Älvkarleby  0,90 2023
180 Sävsjö  0,88 2023
181 Emmaboda  0,87 2023
182 Osby  0,87 2023
183 Falköping  0,86 2023
184 Eda  0,85 2023
185 Enköping  0,85 2023
186 Vaggeryd  0,85 2023
187 Valdemarsvik  0,82 2023
188 Herrljunga  0,80 2023
189 Timrå  0,77 2023
190 Tingsryd  0,77 2023
191 Grästorp  0,76 2023
192 Mark  0,75 2023
193 Vetlanda  0,73 2023
194 Hörby  0,72 2023
195 Ljusnarsberg  0,70 2023
196 Dals-Ed  0,69 2023
197 Höör  0,69 2023
198 Heby  0,69 2023
199 Mariestad  0,66 2023
200 Avesta  0,65 2023
201 Haparanda  0,65 2023
202 Lekeberg  0,65 2023
203 Eksjö  0,63 2023
204 Boden  0,62 2023
205 Alvesta  0,62 2023
206 Hallstahammar  0,59 2023
207 Boxholm  0,57 2023
208 Söderhamn  0,57 2023
209 Kil  0,56 2023
210 Töreboda  0,55 2023
211 Arvika  0,55 2023
212 Säter  0,53 2023
213 Gagnef  0,52 2023
214 Laxå  0,50 2023
215 Mora  0,50 2023
216 Årjäng  0,50 2023
217 Säffle  0,49 2023
218 Sunne  0,47 2023
219 Orsa  0,46 2023
220 Hudiksvall  0,44 2023
221 Bollnäs  0,44 2023
222 Lindesberg  0,44 2023
223 Torsås  0,43 2023
224 Hylte  0,42 2023
225 Flen  0,42 2023
226 Torsby  0,41 2023
227 Östhammar  0,41 2023
228 Berg  0,40 2023
229 Högsby  0,40 2023
230 Piteå  0,39 2023
231 Tidaholm  0,39 2023
232 Skellefteå  0,38 2023
233 Bollebygd  0,38 2023
234 Rättvik  0,36 2023
235 Älvsbyn  0,35 2023
236 Åre  0,35 2023
237 Kalix  0,33 2023
238 Gullspång  0,32 2023
239 Robertsfors  0,31 2023
240 Krokom  0,31 2023
241 Örnsköldsvik  0,30 2023
242 Ydre  0,30 2023
243 Älvdalen  0,29 2023
244 Surahammar  0,29 2023
245 Forshaga  0,29 2023
246 Vingåker  0,27 2023
247 Kinda  0,27 2023
248 Ånge  0,26 2023
249 Filipstad  0,26 2023
250 Vansbro  0,26 2023
251 Nybro  0,26 2023
252 Uppvidinge  0,26 2023
253 Ljusdal  0,25 2023
254 Hofors  0,24 2023
255 Norberg  0,24 2023
256 Ragunda  0,24 2023
257 Östra Göinge  0,23 2023
258 Sollefteå  0,22 2023
259 Nordanstig  0,22 2023
260 Överkalix  0,22 2023
261 Bräcke  0,21 2023
262 Hällefors  0,20 2023
263 Lycksele  0,20 2023
264 Härjedalen  0,19 2023
265 Tierp  0,19 2023
266 Hagfors  0,16 2023
267 Nordmaling  0,16 2023
268 Storuman  0,15 2023
269 Arvidsjaur  0,12 2023
270 Norsjö  0,12 2023
271 Vindeln  0,11 2023
272 Dorotea  0,11 2023
273 Ovanåker  0,11 2023
274 Strömsund  0,11 2023
275 Bjurholm  0,077 2023
276 Malå  0,063 2023
277 Jokkmokk  0,062 2023
278 Kiruna  0,057 2023
279 Sorsele  0,054 2023
280 Vilhelmina  0,050 2023
281 Åsele  0,047 2023
282 Gällivare  0,045 2023
283 Övertorneå  0,042 2023
284 Pajala  0,038 2023
285 Arjeplog  0,016 2023
286 Munkfors  0,00 2023
287 Skinnskatteberg  0,00 2023
288 Svenljunga  0,00 2023
289 Götene  0,00 2023
290 Åtvidaberg  0,00 2023
Datakälla: Databasen Nobil via Power Circles statistiktjänst ELIS

Kommentar

Antalet laddstationer per kvadratmil är ett svar på frågan: hur långt måste jag i genomsnitt åka för att hitta en publik laddstation i min kommun? Ett alltför lågt värde på denna indikator begränsar möjligheten att resa obekymrat med elbil i eller genom kommunen. Vi redovisar också denna uppgift specifikt för snabbladdningsstationer.

Vi visar dessutom antalet laddpunkter per capita. (Oftast finns flera laddpunkter på samma laddstation.) Denna indikator besvarar en besläktad fråga: hur stor är chansen att jag hittar ett ledigt publikt ladduttag i min kommun den dag elektrifieringen av personbilsflottan slagit igenom överallt? Hur väl rustad är kommunen för denna dag?

Ytterligare ett sätt att värdera utbyggnaden av ladddinfrastrukturen är att studera hur många snabbladdningsstationer det finns i relation till antalet bensinmackar. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.

Analys
Det finns nu publika laddstationer i nästan hela Sverige, men fördelningen är fortfarande skev, med god tillgång i storstaden, och alltför dålig tillgång i glesbygden. Se kartfunktionen.

Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året. För år 2021 gäller uppgifterna den 30 november 2021, och för 2022 gäller data den 31 januari 2023.

Fel i data för enskilda kommuner kan finnas på grund av underrapportering till databasen Nobil samband med snabb utbyggnad. Därmed kan det finnas laddplatser även i kommuner som enligt denna statistik saknar sådana. Jämförelser mellan kommuner får göras med försiktighet, i synnerhet om få eller inga laddpunkter per capita redovisas här.

Mer detaljerad information om laddingsmöjligheterna på olika orter hittar du på uppladdning.nu

Antalet laddpunkter och laddplatser på nationell nivå redovisas i indikator B2H.

Uppdaterad: 2024-11-28