Gå direkt till sidans innehåll

Antal snabbladdningsstationer

Indikator K. H.B2.H.1. 3

Antal snabbladdningsstationer per kvadratmil landyta

Rad-id Kommun Senaste värdet (Antal/kvadratmil) Datum
0 Stockholm  30,4 2023
1 Solna  20,8 2023
2 Sollentuna  17,1 2023
3 Burlöv  15,9 2023
4 Danderyd  15,2 2023
5 Sundbyberg  11,5 2023
6 Malmö  9,56 2023
7 Täby  8,24 2023
8 Järfälla  7,44 2023
9 Göteborg  6,48 2023
10 Huddinge  5,35 2023
11 Nacka  5,27 2023
12 Tyresö  4,35 2023
13 Landskrona  4,28 2023
14 Upplands Väsby  4,00 2023
15 Salem  3,70 2023
16 Lomma  3,60 2023
17 Partille  3,52 2023
18 Hammarö  3,36 2023
19 Lidingö  3,26 2023
20 Mölndal  2,74 2023
21 Kävlinge  2,62 2023
22 Strömstad  2,35 2023
23 Helsingborg  2,33 2023
24 Ystad  2,29 2023
25 Åstorp  2,17 2023
26 Vellinge  2,10 2023
27 Höganäs  2,09 2023
28 Härryda  1,88 2023
29 Sigtuna  1,83 2023
30 Västerås  1,77 2023
31 Lund  1,64 2023
32 Sölvesborg  1,62 2023
33 Stenungsund  1,59 2023
34 Halmstad  1,58 2023
35 Örkelljunga  1,57 2023
36 Grums  1,55 2023
37 Södertälje  1,53 2023
38 Borlänge  1,37 2023
39 Kalmar  1,36 2023
40 Linköping  1,33 2023
41 Nykvarn  1,31 2023
42 Orust  1,29 2023
43 Mjölby  1,28 2023
44 Upplands-Bro  1,27 2023
45 Uddevalla  1,25 2023
46 Arboga  1,23 2023
47 Varberg  1,15 2023
48 Värmdö  1,13 2023
49 Kungälv  1,10 2023
50 Borås  1,10 2023
51 Åmål  1,04 2023
52 Botkyrka  1,03 2023
53 Karlstad  1,03 2023
54 Norrköping  1,00 2023
55 Tranås  0,99 2023
56 Kungsör  0,99 2023
57 Markaryd  0,97 2023
58 Örebro  0,95 2023
59 Ale  0,95 2023
60 Staffanstorp  0,94 2023
61 Värnamo  0,90 2023
62 Skövde  0,89 2023
63 Jönköping  0,88 2023
64 Karlskoga  0,85 2023
65 Alingsås  0,85 2023
66 Köping  0,83 2023
67 Karlshamn  0,82 2023
68 Falkenberg  0,81 2023
69 Gävle  0,81 2023
70 Aneby  0,77 2023
71 Fagersta  0,74 2023
72 Sotenäs  0,72 2023
73 Håbo  0,70 2023
74 Ödeshög  0,69 2023
75 Karlskrona  0,67 2023
76 Mariestad  0,66 2023
77 Kungsbacka  0,66 2023
78 Gnesta  0,65 2023
79 Kristianstad  0,64 2023
80 Munkedal  0,63 2023
81 Perstorp  0,63 2023
82 Bromölla  0,62 2023
83 Eda  0,61 2023
84 Ronneby  0,61 2023
85 Hallstahammar  0,59 2023
86 Lidköping  0,57 2023
87 Ljungby  0,57 2023
88 Nyköping  0,56 2023
89 Eskilstuna  0,55 2023
90 Valdemarsvik  0,55 2023
91 Nässjö  0,54 2023
92 Umeå  0,52 2023
93 Skurup  0,52 2023
94 Olofström  0,51 2023
95 Storfors  0,51 2023
96 Simrishamn  0,51 2023
97 Laxå  0,50 2023
98 Avesta  0,49 2023
99 Oskarshamn  0,48 2023
100 Gnosjö  0,48 2023
101 Söderhamn  0,47 2023
102 Skara  0,47 2023
103 Vänersborg  0,47 2023
104 Båstad  0,46 2023
105 Ekerö  0,46 2023
106 Svedala  0,46 2023
107 Uppsala  0,46 2023
108 Laholm  0,45 2023
109 Borgholm  0,44 2023
110 Haninge  0,44 2023
111 Lekeberg  0,43 2023
112 Luleå  0,43 2023
113 Vara  0,43 2023
114 Årjäng  0,43 2023
115 Växjö  0,42 2023
116 Sjöbo  0,41 2023
117 Strängnäs  0,41 2023
118 Vetlanda  0,40 2023
119 Kristinehamn  0,40 2023
120 Falun  0,39 2023
121 Lerum  0,39 2023
122 Boxholm  0,38 2023
123 Vaggeryd  0,36 2023
124 Hedemora  0,36 2023
125 Knivsta  0,35 2023
126 Gotland  0,35 2023
127 Sundsvall  0,34 2023
128 Enköping  0,34 2023
129 Tanum  0,33 2023
130 Österåker  0,32 2023
131 Östersund  0,32 2023
132 Lilla Edet  0,32 2023
133 Kramfors  0,30 2023
134 Trelleborg  0,29 2023
135 Ulricehamn  0,29 2023
136 Nynäshamn  0,28 2023
137 Vallentuna  0,28 2023
138 Kil  0,28 2023
139 Ludvika  0,27 2023
140 Högsby  0,27 2023
141 Gislaved  0,26 2023
142 Vimmerby  0,26 2023
143 Degerfors  0,26 2023
144 Rättvik  0,26 2023
145 Sandviken  0,26 2023
146 Riket  0,26 2023
147 Leksand  0,25 2023
148 Trollhättan  0,24 2023
149 Hofors  0,24 2023
150 Lessebo  0,24 2023
151 Hudiksvall  0,24 2023
152 Norberg  0,24 2023
153 Eslöv  0,24 2023
154 Hörby  0,24 2023
155 Ängelholm  0,24 2023
156 Vårgårda  0,23 2023
157 Sunne  0,23 2023
158 Västervik  0,21 2023
159 Motala  0,20 2023
160 Herrljunga  0,20 2023
161 Katrineholm  0,20 2023
162 Vansbro  0,19 2023
163 Mellerud  0,19 2023
164 Tidaholm  0,19 2023
165 Falköping  0,19 2023
166 Finspång  0,19 2023
167 Härnösand  0,19 2023
168 Vännäs  0,19 2023
169 Ockelbo  0,19 2023
170 Arvika  0,18 2023
171 Hultsfred  0,18 2023
172 Kinda  0,18 2023
173 Säter  0,18 2023
174 Malung-Sälen  0,17 2023
175 Ljusdal  0,17 2023
176 Bollnäs  0,17 2023
177 Piteå  0,16 2023
178 Skellefteå  0,16 2023
179 Hässleholm  0,16 2023
180 Robertsfors  0,15 2023
181 Mörbylånga  0,15 2023
182 Nordanstig  0,15 2023
183 Emmaboda  0,15 2023
184 Mora  0,14 2023
185 Berg  0,14 2023
186 Flen  0,14 2023
187 Östhammar  0,14 2023
188 Ånge  0,13 2023
189 Filipstad  0,13 2023
190 Gagnef  0,13 2023
191 Timrå  0,13 2023
192 Boden  0,12 2023
193 Askersund  0,12 2023
194 Vindeln  0,11 2023
195 Krokom  0,11 2023
196 Sollefteå  0,11 2023
197 Kalix  0,11 2023
198 Örnsköldsvik  0,11 2023
199 Haparanda  0,11 2023
200 Hylte  0,11 2023
201 Smedjebacken  0,11 2023
202 Hällefors  0,100 2023
203 Härjedalen  0,097 2023
204 Lycksele  0,091 2023
205 Arvidsjaur  0,088 2023
206 Sala  0,086 2023
207 Nybro  0,085 2023
208 Åre  0,083 2023
209 Säffle  0,082 2023
210 Nordmaling  0,081 2023
211 Ragunda  0,080 2023
212 Älvdalen  0,073 2023
213 Lindesberg  0,073 2023
214 Dorotea  0,072 2023
215 Tierp  0,065 2023
216 Malå  0,063 2023
217 Älvsbyn  0,059 2023
218 Orsa  0,058 2023
219 Norsjö  0,058 2023
220 Hagfors  0,055 2023
221 Storuman  0,055 2023
222 Norrtälje  0,050 2023
223 Torsby  0,048 2023
224 Strömsund  0,048 2023
225 Övertorneå  0,042 2023
226 Sorsele  0,041 2023
227 Vilhelmina  0,037 2023
228 Kiruna  0,037 2023
229 Överkalix  0,036 2023
230 Gällivare  0,032 2023
231 Bräcke  0,029 2023
232 Pajala  0,026 2023
233 Åsele  0,024 2023
234 Jokkmokk  0,023 2023
235 Arjeplog  0,016 2023
236 Gullspång  0,00 2023
237 Grästorp  0,00 2023
238 Tibro  0,00 2023
239 Färgelanda  0,00 2023
240 Forshaga  0,00 2023
241 Heby  0,00 2023
242 Uppvidinge  0,00 2023
243 Vadstena  0,00 2023
244 Söderköping  0,00 2023
245 Hjo  0,00 2023
246 Sävsjö  0,00 2023
247 Svenljunga  0,00 2023
248 Essunga  0,00 2023
249 Svalöv  0,00 2023
250 Vaxholm  0,00 2023
251 Surahammar  0,00 2023
252 Eksjö  0,00 2023
253 Höör  0,00 2023
254 Vingåker  0,00 2023
255 Dals-Ed  0,00 2023
256 Karlsborg  0,00 2023
257 Skinnskatteberg  0,00 2023
258 Bollebygd  0,00 2023
259 Klippan  0,00 2023
260 Ydre  0,00 2023
261 Bjuv  0,00 2023
262 Bjurholm  0,00 2023
263 Kumla  0,00 2023
264 Ljusnarsberg  0,00 2023
265 Lysekil  0,00 2023
266 Bengtsfors  0,00 2023
267 Åtvidaberg  0,00 2023
268 Älmhult  0,00 2023
269 Älvkarleby  0,00 2023
270 Oxelösund  0,00 2023
271 Ovanåker  0,00 2023
272 Öckerö  0,00 2023
273 Osby  0,00 2023
274 Mark  0,00 2023
275 Mullsjö  0,00 2023
276 Munkfors  0,00 2023
277 Alvesta  0,00 2023
278 Mönsterås  0,00 2023
279 Östra Göinge  0,00 2023
280 Tomelilla  0,00 2023
281 Nora  0,00 2023
282 Tjörn  0,00 2023
283 Torsås  0,00 2023
284 Tranemo  0,00 2023
285 Hallsberg  0,00 2023
286 Tingsryd  0,00 2023
287 Habo  0,00 2023
288 Trosa  0,00 2023
289 Götene  0,00 2023
290 Töreboda  0,00 2023
Datakälla: Databasen Nobil via Power Circles statistiktjänst ELIS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Antalet snabbladdningsstationer per kvadratmil är ett svar på frågan: hur långt måste jag i genomsnitt åka för att hitta en publik snabbladdningsstation i min kommun? Ett alltför lågt värde på denna indikator begränsar möjligheten att resa obekymrat med elbil i eller genom kommunen. Vi redovisar också denna indikator för alla typer av laddstationer.

Vi visar dessutom antalet laddpunkter per capita. (Oftast finns flera laddpunkter på samma laddstation.) Denna indikator besvarar en besläktad fråga: hur stor är chansen att jag hittar ett ledigt publikt ladduttag i min kommun den dag elektrifieringen av personbilsflottan slagit igenom överallt? Hur väl rustad är kommunen för denna dag?

Ytterligare ett sätt att värdera utbyggnaden av ladddinfrastrukturen är att studera hur många snabbladdningsstationer det finns i relation till antalet bensinmackar. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.

Analys
Det finns nu publika snabbladdningsstationer i hela Sverige, men fördelningen är fortfarande skev, med god tillgång i storstaden, och alltför dålig tillgång i glesbygden. Se kartfunktionen.

Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året. För år 2021 gäller uppgifterna den 30 november 2021, och för år 2022 gäller data den 31 januari 2023.

Vi definierar en snabbladdningsstation som en laddstation som innehåller minst en laddpunkt med likström (DC). Dessa laddpunkter sammanfaller i stort sett med de laddpunkter som har en maxeffekt på minst 50 kW. Det finns dock ett ett litet antal DC-laddpunkter i Sverige med lägre effekt 20 kW. År 2021 fanns drygt 20 sådana laddpunkter.

Fel i data för enskilda kommuner kan finnas på grund av underrapportering till databasen Nobil samband med snabb utbyggnad. Därmed kan det finnas laddplatser även i kommuner som enligt denna statistik saknar sådana. Jämförelser mellan kommuner får göras med försiktighet, i synnerhet om få eller inga laddpunkter per capita redovisas här.

Mer detaljerad information om laddingsmöjligheterna på olika orter hittar du på uppladdning.nu

Antalet laddpunkter och laddplatser på nationell nivå redovisas i indikator B2H.

Uppdaterad: 2024-11-28