Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende nya personbilar

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Sundbyberg  68,1 2021
Solna  65,2 2021
Danderyd  64,8 2021
Lund  64,3 2021
Sollentuna  58,8 2021
Lekeberg  58,0 2021
Knivsta  54,8 2021
Stockholm  54,7 2021
Värmdö  54,7 2021
Nacka  54,5 2021
Berg  53,8 2021
Vallentuna  53,4 2021
Ekerö  53,0 2021
Mölndal  52,9 2021
Åre  52,0 2021
Täby  51,5 2021
Lomma  51,5 2021
Riket  51,4 2022
Lerum  50,8 2021
Kävlinge  50,8 2021
Krokom  50,7 2021
Lidingö  50,3 2021
Robertsfors  50,0 2021
Kramfors  49,5 2021
Södertälje  49,3 2021
Vaxholm  48,5 2021
Alvesta  48,5 2021
Ronneby  48,1 2021
Tyresö  47,8 2021
Upplands-Bro  47,7 2021
Säter  47,4 2021
Skinnskatteberg  47,4 2021
Norsjö  47,1 2021
Vellinge  47,0 2021
Piteå  47,0 2021
Tjörn  46,8 2021
Härryda  46,4 2021
Skellefteå  46,3 2021
Laxå  46,2 2021
Gnosjö  46,1 2021
Staffanstorp  46,1 2021
Forshaga  46,1 2021
Hammarö  46,0 2021
Arjeplog  45,8 2021
Kungsbacka  45,8 2021
Mjölby  45,7 2021
Strömstad  45,7 2021
Nordanstig  45,7 2021
Göteborg  45,6 2021
Lessebo  45,5 2021
Uppsala  45,3 2021
Surahammar  45,2 2021
Vadstena  45,0 2021
Åsele  45,0 2021
Österåker  44,8 2021
Mullsjö  44,5 2021
Tanum  44,4 2021
Heby  44,4 2021
Aneby  44,4 2021
Sigtuna  44,3 2021
Järfälla  44,1 2021
Vaggeryd  43,7 2021
Eskilstuna  43,6 2021
Nordmaling  43,6 2021
Mörbylånga  43,6 2021
Västerås  43,5 2021
Upplands Väsby  43,5 2021
Söderköping  43,4 2021
Umeå  43,4 2021
Landskrona  43,3 2021
Sotenäs  43,2 2021
Hjo  43,1 2021
Höör  43,1 2021
Stenungsund  43,1 2021
Älvkarleby  43,0 2021
Kristianstad  43,0 2021
Arboga  43,0 2021
Habo  43,0 2021
Uddevalla  43,0 2021
Salem  42,9 2021
Gagnef  42,9 2021
Luleå  42,8 2021
Båstad  42,8 2021
Norberg  42,6 2021
Trosa  42,4 2021
Falun  42,2 2021
Sölvesborg  42,2 2021
Ale  42,2 2021
Linköping  42,1 2021
Gnesta  42,1 2021
Åtvidaberg  42,1 2021
Tierp  42,1 2021
Orust  41,9 2021
Malung-Sälen  41,8 2021
Rättvik  41,7 2021
Hörby  41,7 2021
Lidköping  41,7 2021
Östra Göinge  41,6 2021
Hallstahammar  41,5 2021
Grästorp  41,3 2021
Partille  41,2 2021
Kungsör  41,2 2021
Håbo  41,2 2021
Vårgårda  41,1 2021
Huddinge  41,0 2021
Växjö  40,9 2021
Uppvidinge  40,6 2021
Gotland  40,6 2021
Askersund  40,4 2021
Trollhättan  40,4 2021
Hedemora  40,4 2021
Härnösand  40,4 2021
Tibro  40,4 2021
Bräcke  40,4 2021
Trelleborg  40,2 2021
Älvsbyn  40,0 2021
Svedala  40,0 2021
Öckerö  39,9 2021
Falkenberg  39,8 2021
Enköping  39,8 2021
Vännäs  39,7 2021
Katrineholm  39,6 2021
Leksand  39,6 2021
Varberg  39,3 2021
Kumla  39,2 2021
Vara  39,2 2021
Höganäs  39,2 2021
Gislaved  39,0 2021
Nynäshamn  39,0 2021
Kungälv  38,8 2021
Haninge  38,8 2021
Ljusnarsberg  38,5 2021
Ydre  38,4 2021
Mönsterås  38,3 2021
Smedjebacken  38,3 2021
Vetlanda  38,0 2021
Oxelösund  38,0 2021
Borgholm  38,0 2021
Bollebygd  37,9 2021
Tranås  37,9 2021
Klippan  37,8 2021
Botkyrka  37,8 2021
Munkfors  37,8 2021
Nora  37,6 2021
Vilhelmina  37,5 2021
Borås  37,4 2021
Kinda  37,4 2021
Ystad  37,3 2021
Arvika  37,1 2021
Vansbro  37,1 2021
Vingåker  36,9 2021
Köping  36,9 2021
Svenljunga  36,6 2021
Hylte  36,5 2021
Örebro  36,3 2021
Åstorp  36,3 2021
Sala  36,2 2021
Mora  36,2 2021
Karlskoga  36,2 2021
Herrljunga  36,1 2021
Ragunda  36,1 2021
Älmhult  36,1 2021
Munkedal  36,0 2021
Lycksele  36,0 2021
Oskarshamn  35,9 2021
Norrköping  35,8 2021
Ovanåker  35,7 2021
Skurup  35,6 2021
Helsingborg  35,5 2021
Vindeln  35,4 2021
Ludvika  35,3 2021
Nykvarn  35,3 2021
Ängelholm  35,2 2021
Flen  35,2 2021
Markaryd  35,1 2021
Karlskrona  35,1 2021
Motala  35,1 2021
Örnsköldsvik  35,0 2021
Halmstad  34,9 2021
Avesta  34,9 2021
Timrå  34,8 2021
Skövde  34,5 2021
Laholm  34,5 2021
Sollefteå  34,5 2021
Borlänge  34,4 2021
Nyköping  34,4 2021
Strängnäs  34,2 2021
Orsa  34,2 2021
Malmö  34,1 2021
Lindesberg  34,1 2021
Övertorneå  34,1 2021
Fagersta  34,1 2021
Boden  33,9 2021
Ockelbo  33,8 2021
Jönköping  33,8 2021
Hallsberg  33,8 2021
Kalmar  33,8 2021
Eslöv  33,7 2021
Finspång  33,7 2021
Tidaholm  33,7 2021
Nybro  33,6 2021
Storuman  33,3 2021
Boxholm  33,3 2021
Svalöv  33,2 2021
Torsås  33,0 2021
Hudiksvall  32,8 2021
Sjöbo  32,7 2021
Storfors  32,7 2021
Östhammar  32,6 2021
Degerfors  32,6 2021
Grums  32,5 2021
Östersund  32,4 2021
Lysekil  32,3 2021
Perstorp  32,3 2021
Lilla Edet  32,2 2021
Tranemo  32,1 2021
Sundsvall  32,1 2021
Karlsborg  32,1 2021
Essunga  32,0 2021
Nässjö  32,0 2021
Karlstad  31,9 2021
Värnamo  31,7 2021
Mariestad  31,5 2021
Kristinehamn  31,5 2021
Gävle  31,5 2021
Söderhamn  31,4 2021
Västervik  31,3 2021
Vimmerby  31,1 2021
Simrishamn  31,1 2021
Ödeshög  31,1 2021
Vänersborg  31,1 2021
Norrtälje  31,1 2021
Hässleholm  30,8 2021
Alingsås  30,7 2021
Sunne  30,7 2021
Falköping  30,7 2021
Ljungby  30,7 2021
Mellerud  30,5 2021
Mark  30,4 2021
Sävsjö  30,2 2021
Dorotea  30,0 2021
Ulricehamn  29,7 2021
Älvdalen  29,5 2021
Emmaboda  29,5 2021
Valdemarsvik  29,4 2021
Bromölla  29,3 2021
Götene  29,2 2021
Ånge  29,1 2021
Åmål  29,1 2021
Eksjö  29,1 2021
Tingsryd  29,0 2021
Kil  28,9 2021
Bollnäs  28,8 2021
Säffle  28,7 2021
Hofors  28,4 2021
Burlöv  28,2 2021
Olofström  28,0 2021
Filipstad  27,8 2021
Kalix  27,6 2021
Dals-Ed  27,6 2021
Skara  27,5 2021
Karlshamn  27,5 2021
Gullspång  27,3 2021
Bengtsfors  27,1 2021
Torsby  26,4 2021
Högsby  26,2 2021
Eda  25,7 2021
Bjurholm  25,0 2021
Gällivare  24,6 2021
Jokkmokk  24,3 2021
Osby  23,8 2021
Hultsfred  23,5 2021
Färgelanda  23,4 2021
Sandviken  23,4 2021
Töreboda  23,3 2021
Ljusdal  23,2 2021
Årjäng  23,0 2021
Hagfors  22,1 2021
Överkalix  21,4 2021
Strömsund  20,4 2021
Bjuv  20,2 2021
Härjedalen  19,4 2021
Kiruna  17,3 2021
Haparanda  16,5 2021
Hällefors  16,0 2021
Örkelljunga  15,9 2021
Pajala  15,6 2021
Tomelilla  15,3 2021
Arvidsjaur  14,5 2021
Sorsele  4,3 2021
Malå  0,0 2021
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

OBS Siffran för år 2022 gäller nyregistreringarna under första halvåret januari-juni.

Analys
Sedan år 2006 har det skett stora svängningar när det gäller de fossiloberoende personbilarnas marknadsandel.

Etanolbilar
Den första och hittills största försäljningsboomen av fossiloberoende fordon stod etanolbilarna för. Fröet såddes när en rad kommuner och andra upphandlare efterfrågade en mindre, bränslesnål etanolbil. Svaret blev Ford Focus Flexifuel, som lanserades år 2001. Antalet mackar som sålde etanol E85 växte, och tillgången garanterades av den så kallade pumplagen som infördes år 2005. Den kräver att alla större mackar tillhandahåller ett förnybart drivmedel. Att erbjuda E85 är lättast och billigast, så etanolen kom att dominera utbudet på förnybara drivmedel (se indikator B2H). Efterfrågan på etanolbilar underblåstes av miljöbilspremien på 10 000 kr, som erbjöds från 1 april 2007 till 30 juni 2009. Etanolbilboomens topp nåddes år 2008, då drygt 58 000 nyregistrerade personbilar var godkända att köras på etanol E85, motsvarande 21 % av nybilsförsäljningen.

Sedan började försäljningen av etanolbilar dyka. Miljöbilspremien ersattes av en mindre förmånlig skattebefrielse, och en häftig debatt blossade upp kring etanolens klimatnytta och hållbarhet. Många menade att odling för att tillverka etanol konkurrerade med odling för att producera mat, och att detta bidrog till de skenande matpriserna år 2008. Dessa dök dock nedåt igen i samband med finanskrisen, då också oljepriset störtdök från ett all-time-high sommaren 2008. Så småningom insåg många att matprisernas svängningar snarare hänger samman med sådana svängningar i oljepriset än med efterfrågan på etanol, en logisk koppling med tanke på det bränsleslukande moderna jordbruket. Förtroendet för etanolen var dock sargat hos allmänhet och politiker. Biltillverkarna drog öronen åt sig, och antalet etanolbilsmodeller på marknaden började sjunka. Detta förstärkte den nedåtgående trenden.

Under en kort period erbjöds inga nya etanolbilar alls, sedan VW Golf slutade säljas i etanolversion år 2018. År 2019 började dock Ford att sälja sin modell Kuga i etanolversion. Cirkeln sluts därmed, eftersom Ford var det märke som inledde den svenska etanolbilsboomen. År 2021 erbjuder Ford flera etanolmodeller, liksom Subaru. Försäljningen är fortfarande låg, men har potential att öka när utbudet nu åter breddas.

Gasbilar
Vid sidan av etanolbilarnas berg- och dalbana har det hela tiden funnits en ganska stabil men liten marknad för gasbilar. Knappast någon har ifrågasatt biogasens stora miljö- och klimatnytta. Eftersom biogas till stor del tillverkas av rester och avfall som uppstår lokalt går det inte att hävda att biogasen konkurrerar med matproduktionen eller att den bidrar till skogsskövling. Det som hållit gasbilarna tillbaka är i viss mån högre tillverkningskostnader, men framför allt höga investeringskostnaderna för infrastruktur för gas. Medan ett högre inköpspris kompenseras av lägre milkostnad har bristen på gasmackar varit en hämsko. Detta är ett gradvis övergående problem, eftersom antalet gasmackar vuxit sakta men säkert under en lång följd av år och överstiger nu 200.

De måttliga svängningarna i gasbilsförsäljningen kan i viss mån förklaras av skiftande miljöbilsförmåner, men verkar främst vara betingade av utbudet av attraktiva gasbilar. Försäljningen sjönk betänkligt år 2007 när Volvo slutade tillverka sin populära V70 Bifuel, men började stiga igen när VW Passat Ecofuel lanserades året därpå. Nu minskar utbudet av gasbilsmodeller igen, vilket speglas i en vikande gasbilsförsäljning. Eftersom utbudspendeln redan svängt flera gånger finns stort hopp om att den ska svänga åt rätt håll igen igen. Klimatbonusen för gasbilar på 10 000 kr som infördes den 1 juli 2018 som en del i bonus/malus-systemet bör bidra till detta.

Inledningsvis gick det inte att se några positiva effekter av klimatbonsen. Gasbilsförsäljningen sjönk istället det andra halvåret 2018, vilket till stor del berodde på att flera tillverkare hade leveransstopp i väntan på att bilarna ska vara klassificerade enligt den nya europeiska körcykeln WLTP, ett krav som infördes den 1 september 2018. Ett annat skäl var att de gasbilar som är nya, men formellt sett klassas som efterhandskonverterade genom att de byggs om i Sverige, inte fick bonus. Denna miss i systemet rättades dock till år 2019, och detta år sköt också gasbilsförsäljningen fart på nytt.

År 2020 och 2021 sviktade dock gasbilsförsäljningen på nytt. Detta kan ha att göra med ett ensidigt fokus i offentligheten på elektrifiering som den hållbara vägen framåt. Detta ledde bland annat till att regeringen våren 2021 lade fram ett förslag om att gasbilar inte längre skulle räknas som miljöbilar. Detta förslag drogs dock tillbaka, och regeringen har också aviserat sin avsikt att gasbilarnas ska fortsätta att få klimatbonus på 10 000 kr.

Utifrån dessa förhållanden bedömer vi att det finns förutsättningar för en gradvis ökande gasbilsförsäljning kommande år. Det finns ett ganska gott modellutbud, och antalet gasmackar ökar passerade 200 under år 2020.

Laddbara bilar
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 borgar för en fortsatt gynnsam utveckling i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggs ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2020 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna, med 55 % av marknaden. Under år 2021 har försäljningen av laddbara bilar skjutit i höjden ytterligare, och utgjorde under de tre första kvartalen 40 % av nybilsförsäljningen. Sverige ligger med denna siffra i topp inom EU. Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Om den aviserade minskningen av bonus till laddhybrider genomförs kommer andelen rena elbilar bland de laddbara bilarna i nybilsförsäljningen att fortsätta att stiga.

Förnybar diesel
Ungefär samtidigt som marknaden för laddbara bilar tog fart tog också marknaden för förnybar diesel fart, när HVO introducerades i Sverige år 2011. Marknaden har vuxit snabbt, och HVO är nu det helt dominerande biodrivmedlet i Sverige. Till en början användes HVO endast till låginblandning i vanlig diesel MK1. Sedan några år finns också möjlighet att tanka ren HVO, ofta kallad HVO100. Allt fler biltillverkare godkänner att deras nyare dieselbilar körs på HVO100. Därför har många dieselbilar i princip blivit fossiloberoende. Men detta syns tyvärr inte i denna statistik, eftersom det ännu inte registreras i Vägtrafikregistret. Alla nya dieselbilar som är godkända för HVO har numera märkningen "XTL" i tanklocket.

Slutsatser
Sammanfattningsvis har utvecklingen av marknaden för fossiloberoende bilar varit mycket volatil de senaste 15 åren. Den har kastats hit och dit av skiftande politiska styrmedel, en stundtals hetsig debatt och en ängslig bilindustri som har försökt hänga med i svängarna, trots att de i många fall hade föredragit status quo. Risken är påtaglig att ryckigheten fortsätter. Starka intressen sliter i omställningsprocessen från olika håll, intressen som antingen vill bromsa upp processen helt, eller föra fram ett fossiloberoende alternativ på ett annats bekostnad. Detta påverkar både politik, modellutbud och debattklimat. Vi behöver beslutsfattare som förmår höja blicken.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende nyregistrerade personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1F.

I indikator B1J visas andelen nya personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen fossiloberoende personbilar i trafik visas i indikator B1C.

Indikator K.H.B1.D
Uppdaterad: 2022-07-04