Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende nya personbilar

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Lund  55,0 2020
Solna  53,5 2020
Danderyd  51,7 2020
Nacka  50,9 2020
Ronneby  48,9 2020
Sundbyberg  48,3 2020
Stockholm  44,9 2020
Sollentuna  43,8 2020
Södertälje  41,6 2020
Värmdö  40,0 2020
Lidingö  38,4 2020
Täby  36,9 2020
Ekerö  36,9 2020
Berg  36,7 2020
Gnosjö  35,8 2020
Hylte  35,1 2020
Mjölby  34,5 2020
Vallentuna  34,1 2020
Upplands Väsby  33,6 2020
Norsjö  33,3 2020
Knivsta  33,2 2020
Vårgårda  32,9 2020
Sävsjö  32,8 2020
Uppsala  32,7 2020
Sotenäs  32,5 2020
Riket  32,3 2020
Gagnef  32,2 2020
Härryda  32,1 2020
Sigtuna  32,1 2020
Kävlinge  32,1 2020
Lerum  32,0 2020
Tanum  32,0 2020
Kinda  31,9 2020
Hammarö  31,9 2020
Båstad  31,8 2020
Lomma  31,5 2020
Gotland  31,4 2020
Västerås  31,4 2020
Lessebo  31,1 2020
Göteborg  31,1 2020
Vaxholm  31,1 2020
Tyresö  31,0 2020
Aneby  31,0 2020
Norberg  30,9 2020
Staffanstorp  30,9 2020
Krokom  30,5 2020
Mölndal  30,2 2020
Österåker  30,0 2020
Eskilstuna  29,9 2020
Lidköping  29,6 2020
Emmaboda  29,4 2020
Skellefteå  29,3 2020
Falkenberg  29,1 2020
Söderköping  28,8 2020
Uddevalla  28,7 2020
Gislaved  28,7 2020
Munkedal  28,7 2020
Hallstahammar  28,6 2020
Huddinge  28,6 2020
Kramfors  28,5 2020
Malung-Sälen  28,3 2020
Växjö  28,3 2020
Bromölla  28,2 2020
Umeå  28,2 2020
Säter  28,1 2020
Alvesta  28,1 2020
Kumla  28,1 2020
Linköping  28,0 2020
Partille  27,8 2020
Helsingborg  27,6 2020
Gnesta  27,6 2020
Ale  27,5 2020
Falun  27,4 2020
Skövde  27,4 2020
Tjörn  27,4 2020
Varberg  27,4 2020
Strömstad  27,4 2020
Arboga  27,3 2020
Jokkmokk  27,3 2020
Kalmar  27,3 2020
Stenungsund  27,1 2020
Köping  27,1 2020
Katrineholm  26,7 2020
Herrljunga  26,7 2020
Vindeln  26,7 2020
Lycksele  26,6 2020
Trollhättan  26,5 2020
Smedjebacken  26,4 2020
Älmhult  26,4 2020
Höör  26,4 2020
Vadstena  26,3 2020
Vellinge  26,3 2020
Åre  26,2 2020
Åstorp  26,2 2020
Östersund  26,2 2020
Kungsör  26,1 2020
Ystad  26,1 2020
Bollebygd  26,0 2020
Kristianstad  26,0 2020
Tranås  25,9 2020
Enköping  25,7 2020
Askersund  25,6 2020
Västervik  25,4 2020
Järfälla  25,2 2020
Åtvidaberg  25,2 2020
Nyköping  25,1 2020
Borås  25,1 2020
Kungsbacka  25,1 2020
Färgelanda  25,0 2020
Halmstad  25,0 2020
Trosa  24,9 2020
Klippan  24,9 2020
Tranemo  24,9 2020
Piteå  24,9 2020
Håbo  24,8 2020
Örebro  24,8 2020
Grums  24,8 2020
Vännäs  24,7 2020
Ovanåker  24,6 2020
Simrishamn  24,5 2020
Nordmaling  24,5 2020
Höganäs  24,4 2020
Luleå  24,4 2020
Kungälv  24,4 2020
Karlstad  24,4 2020
Rättvik  24,3 2020
Osby  24,3 2020
Övertorneå  24,1 2020
Mora  24,1 2020
Uppvidinge  24,1 2020
Timrå  24,0 2020
Valdemarsvik  24,0 2020
Vara  23,9 2020
Sala  23,8 2020
Norrköping  23,8 2020
Hörby  23,8 2020
Trelleborg  23,8 2020
Mörbylånga  23,8 2020
Orust  23,7 2020
Eslöv  23,5 2020
Ljusnarsberg  23,5 2020
Vansbro  23,5 2020
Leksand  23,5 2020
Svedala  23,4 2020
Kil  23,4 2020
Karlskrona  23,4 2020
Nora  23,4 2020
Ockelbo  23,3 2020
Upplands-Bro  23,3 2020
Hedemora  23,2 2020
Haninge  23,2 2020
Forshaga  23,1 2020
Hudiksvall  23,1 2020
Habo  23,1 2020
Lilla Edet  23,0 2020
Borlänge  23,0 2020
Mellerud  23,0 2020
Mullsjö  23,0 2020
Malmö  23,0 2020
Sölvesborg  22,9 2020
Härnösand  22,8 2020
Ludvika  22,8 2020
Ängelholm  22,8 2020
Grästorp  22,7 2020
Vänersborg  22,7 2020
Avesta  22,6 2020
Motala  22,6 2020
Landskrona  22,5 2020
Högsby  22,4 2020
Alingsås  22,4 2020
Boden  22,4 2020
Värnamo  22,4 2020
Skurup  22,3 2020
Vetlanda  22,2 2020
Åmål  22,2 2020
Nynäshamn  22,2 2020
Sollefteå  22,2 2020
Mönsterås  22,2 2020
Karlskoga  22,1 2020
Tingsryd  22,1 2020
Lindesberg  22,0 2020
Jönköping  22,0 2020
Tibro  22,0 2020
Oxelösund  22,0 2020
Boxholm  21,9 2020
Strängnäs  21,9 2020
Gävle  21,9 2020
Perstorp  21,8 2020
Storuman  21,7 2020
Vaggeryd  21,6 2020
Heby  21,6 2020
Laholm  21,6 2020
Surahammar  21,3 2020
Tierp  21,2 2020
Svenljunga  21,1 2020
Mark  21,1 2020
Finspång  21,1 2020
Ödeshög  21,0 2020
Sundsvall  21,0 2020
Öckerö  20,9 2020
Lysekil  20,8 2020
Robertsfors  20,8 2020
Markaryd  20,6 2020
Norrtälje  20,5 2020
Ljungby  20,5 2020
Nordanstig  20,5 2020
Älvsbyn  20,4 2020
Bräcke  20,4 2020
Östra Göinge  20,4 2020
Oskarshamn  20,4 2020
Hässleholm  20,3 2020
Vimmerby  20,3 2020
Botkyrka  20,3 2020
Vingåker  20,2 2020
Ulricehamn  19,9 2020
Skara  19,8 2020
Eksjö  19,7 2020
Nässjö  19,7 2020
Torsås  19,3 2020
Karlshamn  19,3 2020
Sjöbo  19,2 2020
Gällivare  19,2 2020
Lekeberg  19,1 2020
Falköping  19,1 2020
Flen  18,9 2020
Bollnäs  18,6 2020
Salem  18,6 2020
Dals-Ed  18,4 2020
Arvika  18,3 2020
Svalöv  18,2 2020
Överkalix  18,2 2020
Östhammar  18,1 2020
Kalix  18,1 2020
Nybro  18,0 2020
Sunne  18,0 2020
Säffle  18,0 2020
Örnsköldsvik  17,7 2020
Skinnskatteberg  17,5 2020
Älvkarleby  17,4 2020
Hagfors  17,2 2020
Mariestad  17,2 2020
Nykvarn  17,1 2020
Hultsfred  17,0 2020
Töreboda  17,0 2020
Ånge  16,7 2020
Karlsborg  16,7 2020
Fagersta  16,6 2020
Kristinehamn  16,6 2020
Söderhamn  16,6 2020
Burlöv  16,3 2020
Laxå  16,2 2020
Ydre  16,2 2020
Tidaholm  16,1 2020
Bjuv  16,1 2020
Hjo  16,0 2020
Sandviken  15,9 2020
Borgholm  15,6 2020
Orsa  15,5 2020
Götene  15,2 2020
Pajala  15,2 2020
Gullspång  14,9 2020
Älvdalen  14,6 2020
Strömsund  14,1 2020
Hallsberg  14,1 2020
Degerfors  14,1 2020
Vilhelmina  13,6 2020
Olofström  13,4 2020
Torsby  13,3 2020
Kiruna  13,2 2020
Filipstad  13,1 2020
Härjedalen  12,9 2020
Eda  12,5 2020
Bengtsfors  12,1 2020
Essunga  11,9 2020
Dorotea  11,1 2020
Bjurholm  11,1 2020
Åsele  11,1 2020
Hofors  10,9 2020
Tomelilla  10,7 2020
Årjäng  10,5 2020
Munkfors  10,0 2020
Haparanda  9,8 2020
Ljusdal  9,8 2020
Ragunda  9,7 2020
Örkelljunga  9,5 2020
Arvidsjaur  8,8 2020
Hällefors  8,4 2020
Storfors  7,6 2020
Arjeplog  4,8 2020
Malå  0,0 2020
Sorsele  0,0 2020
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Sedan år 2006 har det skett stora svängningar när det gäller de fossiloberoende personbilarnas marknadsandel.

Etanolbilar
Den första och hittills största försäljningsboomen av fossiloberoende fordon stod etanolbilarna för. Fröet såddes när en rad kommuner och andra upphandlare efterfrågade en mindre, bränslesnål etanolbil. Svaret blev Ford Focus Flexifuel, som lanserades år 2001. Antalet mackar som sålde etanol E85 växte, och tillgången garanterades av den så kallade pumplagen som infördes år 2005. Den kräver att alla större mackar tillhandahåller ett förnybart drivmedel. Att erbjuda E85 är lättast och billigast, så etanolen kom att dominera utbudet på förnybara drivmedel (se indikator B2H). Efterfrågan på etanolbilar underblåstes av miljöbilspremien på 10 000 kr, som erbjöds från 1 april 2007 till 30 juni 2009. Etanolbilboomens topp nåddes år 2008, då drygt 58 000 nyregistrerade personbilar var godkända att köras på etanol E85, motsvarande 21 % av nybilsförsäljningen.

Sedan började försäljningen av etanolbilar dyka. Miljöbilspremien ersattes av en mindre förmånlig skattebefrielse, och en häftig debatt blossade upp kring etanolens klimatnytta och hållbarhet. Många menade att odling för att tillverka etanol konkurrerade med odling för att producera mat, och att detta bidrog till de skenande matpriserna år 2008. Dessa dök dock nedåt igen i samband med finanskrisen, då också oljepriset störtdök från ett all-time-high sommaren 2008. Så småningom insåg många att matprisernas svängningar snarare hänger samman med sådana svängningar i oljepriset än med efterfrågan på etanol, en logisk koppling med tanke på det bränsleslukande moderna jordbruket. Förtroendet för etanolen var dock sargat hos allmänhet och politiker. Biltillverkarna drog öronen åt sig, och antalet etanolbilsmodeller på marknaden började sjunka. Detta förstärkte den nedåtgående trenden.

Under en kort period erbjöds inga nya etanolbilar alls, sedan VW Golf slutade säljas i etanolversion år 2018. År 2019 började dock Ford att sälja sin modell Kuga i etanolversion. Cirkeln sluts därmed, eftersom Ford var det märke som inledde den svenska etanolbilsboomen. År 2021 erbjuder Ford flera etanolmodeller, liksom Subaru. Försäljningen är fortfarande låg, men har potential att öka när utbudet nu åter breddas.

Gasbilar
Vid sidan av etanolbilarnas berg- och dalbana har det hela tiden funnits en ganska stabil men liten marknad för gasbilar. Knappast någon har ifrågasatt biogasens stora miljö- och klimatnytta. Eftersom biogas till stor del tillverkas av rester och avfall som uppstår lokalt går det inte att hävda att biogasen konkurrerar med matproduktionen eller att den bidrar till skogsskövling. Det som hållit gasbilarna tillbaka är i viss mån högre tillverkningskostnader, men framför allt höga investeringskostnaderna för infrastruktur för gas. Medan ett högre inköpspris kompenseras av lägre milkostnad har bristen på gasmackar varit en hämsko. Detta är ett gradvis övergående problem, eftersom antalet gasmackar vuxit sakta men säkert under en lång följd av år och överstiger nu 200.

De måttliga svängningarna i gasbilsförsäljningen kan i viss mån förklaras av skiftande miljöbilsförmåner, men verkar främst vara betingade av utbudet av attraktiva gasbilar. Försäljningen sjönk betänkligt år 2007 när Volvo slutade tillverka sin populära V70 Bifuel, men började stiga igen när VW Passat Ecofuel lanserades året därpå. Nu minskar utbudet av gasbilsmodeller igen, vilket speglas i en vikande gasbilsförsäljning. Eftersom utbudspendeln redan svängt flera gånger finns stort hopp om att den ska svänga åt rätt håll igen igen. Klimatbonusen för gasbilar på 10 000 kr som infördes den 1 juli 2018 som en del i bonus/malus-systemet bör bidra till detta.

Inledningsvis gick det inte att se några positiva effekter av klimatbonsen. Gasbilsförsäljningen sjönk istället det andra halvåret 2018, vilket till stor del berodde på att flera tillverkare hade leveransstopp i väntan på att bilarna ska vara klassificerade enligt den nya europeiska körcykeln WLTP, ett krav som infördes den 1 september 2018. Ett annat skäl var att de gasbilar som är nya, men formellt sett klassas som efterhandskonverterade genom att de byggs om i Sverige, inte fick bonus. Denna miss i systemet rättades dock till år 2019, och detta år sköt också gasbilsförsäljningen fart på nytt.

År 2020 och 2021 sviktade dock gasbilsförsäljningen på nytt. Detta kan ha att göra med ett ensidigt fokus i offentligheten på elektrifiering som den hållbara vägen framåt. Detta ledde bland annat till att regeringen våren 2021 lade fram ett förslag om att gasbilar inte längre skulle räknas som miljöbilar. Detta förslag drogs dock tillbaka, och regeringen har också aviserat sin avsikt att gasbilarnas ska fortsätta att få klimatbonus på 10 000 kr.

Utifrån dessa förhållanden bedömer vi att det finns förutsättningar för en gradvis ökande gasbilsförsäljning kommande år. Det finns ett ganska gott modellutbud, och antalet gasmackar ökar passerade 200 under år 2020.

Laddbara bilar
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 borgar för en fortsatt gynnsam utveckling i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggs ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2020 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna, med 55 % av marknaden. Under år 2021 har försäljningen av laddbara bilar skjutit i höjden ytterligare, och utgjorde under de tre första kvartalen 40 % av nybilsförsäljningen. Sverige ligger med denna siffra i topp inom EU. Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Om den aviserade minskningen av bonus till laddhybrider genomförs kommer andelen rena elbilar bland de laddbara bilarna i nybilsförsäljningen att fortsätta att stiga.

Förnybar diesel
Ungefär samtidigt som marknaden för laddbara bilar tog fart tog också marknaden för förnybar diesel fart, när HVO introducerades i Sverige år 2011. Marknaden har vuxit snabbt, och HVO är nu det helt dominerande biodrivmedlet i Sverige. Till en början användes HVO endast till låginblandning i vanlig diesel MK1. Sedan några år finns också möjlighet att tanka ren HVO, ofta kallad HVO100. Allt fler biltillverkare godkänner att deras nyare dieselbilar körs på HVO100. Därför har många dieselbilar i princip blivit fossiloberoende. Men detta syns tyvärr inte i denna statistik, eftersom det ännu inte registreras i Vägtrafikregistret. Alla nya dieselbilar som är godkända för HVO har numera märkningen "XTL" i tanklocket.

Slutsatser
Sammanfattningsvis har utvecklingen av marknaden för fossiloberoende bilar varit mycket volatil de senaste 15 åren. Den har kastats hit och dit av skiftande politiska styrmedel, en stundtals hetsig debatt och en ängslig bilindustri som har försökt hänga med i svängarna, trots att de i många fall hade föredragit status quo. Risken är påtaglig att ryckigheten fortsätter. Starka intressen sliter i omställningsprocessen från olika håll, intressen som antingen vill bromsa upp processen helt, eller föra fram ett fossiloberoende alternativ på ett annats bekostnad. Detta påverkar både politik, modellutbud och debattklimat. Vi behöver beslutsfattare som förmår höja blicken.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende nyregistrerade personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1F.

I indikator B1J visas andelen nya personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen fossiloberoende personbilar i trafik visas i indikator B1C.

Indikator K.H.B1.D
Uppdaterad: 2021-11-24