Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
0 Enköping  107,6 2023
1 Älvkarleby  107,6 2023
2 Uppsala  107,6 2023
3 Tierp  107,6 2023
4 Heby  107,6 2023
5 Håbo  107,6 2023
6 Knivsta  107,6 2023
7 Östhammar  107,6 2023
8 Östersund  104,8 2023
9 Ragunda  104,8 2023
10 Strömsund  104,8 2023
11 Krokom  104,8 2023
12 Åre  104,8 2023
13 Berg  104,8 2023
14 Härjedalen  104,8 2023
15 Bräcke  104,8 2023
16 Vimmerby  89,2 2023
17 Mörbylånga  89,2 2023
18 Hultsfred  89,2 2023
19 Kalmar  89,2 2023
20 Emmaboda  89,2 2023
21 Nybro  89,2 2023
22 Högsby  89,2 2023
23 Torsås  89,2 2023
24 Borgholm  89,2 2023
25 Oskarshamn  89,2 2023
26 Västervik  89,2 2023
27 Mönsterås  89,2 2023
28 Hofors  83,0 2023
29 Gävle  83,0 2023
30 Söderhamn  83,0 2023
31 Nordanstig  83,0 2023
32 Bollnäs  83,0 2023
33 Ockelbo  83,0 2023
34 Ljusdal  83,0 2023
35 Ovanåker  83,0 2023
36 Hudiksvall  83,0 2023
37 Sandviken  83,0 2023
38 Bjurholm  81,9 2023
39 Lycksele  81,9 2023
40 Åsele  81,9 2023
41 Vännäs  81,9 2023
42 Vindeln  81,9 2023
43 Vilhelmina  81,9 2023
44 Dorotea  81,9 2023
45 Umeå  81,9 2023
46 Storuman  81,9 2023
47 Sorsele  81,9 2023
48 Skellefteå  81,9 2023
49 Robertsfors  81,9 2023
50 Norsjö  81,9 2023
51 Nordmaling  81,9 2023
52 Malå  81,9 2023
53 Grästorp  79,9 2023
54 Gullspång  79,9 2023
55 Tranemo  79,9 2023
56 Falköping  79,9 2023
57 Göteborg  79,9 2023
58 Götene  79,9 2023
59 Mölndal  79,9 2023
60 Stenungsund  79,9 2023
61 Sotenäs  79,9 2023
62 Munkedal  79,9 2023
63 Skövde  79,9 2023
64 Mellerud  79,9 2023
65 Skara  79,9 2023
66 Alingsås  79,9 2023
67 Trollhättan  79,9 2023
68 Töreboda  79,9 2023
69 Mark  79,9 2023
70 Herrljunga  79,9 2023
71 Hjo  79,9 2023
72 Essunga  79,9 2023
73 Uddevalla  79,9 2023
74 Ulricehamn  79,9 2023
75 Vara  79,9 2023
76 Partille  79,9 2023
77 Dals-Ed  79,9 2023
78 Vårgårda  79,9 2023
79 Vänersborg  79,9 2023
80 Borås  79,9 2023
81 Härryda  79,9 2023
82 Orust  79,9 2023
83 Åmål  79,9 2023
84 Bollebygd  79,9 2023
85 Bengtsfors  79,9 2023
86 Mariestad  79,9 2023
87 Ale  79,9 2023
88 Lysekil  79,9 2023
89 Kungälv  79,9 2023
90 Öckerö  79,9 2023
91 Lerum  79,9 2023
92 Karlsborg  79,9 2023
93 Lidköping  79,9 2023
94 Lilla Edet  79,9 2023
95 Färgelanda  79,9 2023
96 Tibro  79,9 2023
97 Tanum  79,9 2023
98 Tidaholm  79,9 2023
99 Svenljunga  79,9 2023
100 Tjörn  79,9 2023
101 Strömstad  79,9 2023
102 Övertorneå  77,5 2023
103 Arjeplog  77,5 2023
104 Arvidsjaur  77,5 2023
105 Boden  77,5 2023
106 Gällivare  77,5 2023
107 Haparanda  77,5 2023
108 Jokkmokk  77,5 2023
109 Kalix  77,5 2023
110 Kiruna  77,5 2023
111 Luleå  77,5 2023
112 Pajala  77,5 2023
113 Piteå  77,5 2023
114 Älvsbyn  77,5 2023
115 Överkalix  77,5 2023
116 Karlstad  73,3 2023
117 Munkfors  73,3 2023
118 Säffle  73,3 2023
119 Kristinehamn  73,3 2023
120 Sunne  73,3 2023
121 Forshaga  73,3 2023
122 Grums  73,3 2023
123 Årjäng  73,3 2023
124 Filipstad  73,3 2023
125 Torsby  73,3 2023
126 Storfors  73,3 2023
127 Kil  73,3 2023
128 Hagfors  73,3 2023
129 Hammarö  73,3 2023
130 Eda  73,3 2023
131 Arvika  73,3 2023
132 Aneby  71,1 2023
133 Vetlanda  71,1 2023
134 Nässjö  71,1 2023
135 Jönköping  71,1 2023
136 Värnamo  71,1 2023
137 Gislaved  71,1 2023
138 Eksjö  71,1 2023
139 Gnosjö  71,1 2023
140 Mullsjö  71,1 2023
141 Tranås  71,1 2023
142 Vaggeryd  71,1 2023
143 Sävsjö  71,1 2023
144 Habo  71,1 2023
145 Mora  69,1 2023
146 Älvdalen  69,1 2023
147 Ludvika  69,1 2023
148 Avesta  69,1 2023
149 Leksand  69,1 2023
150 Borlänge  69,1 2023
151 Malung-Sälen  69,1 2023
152 Orsa  69,1 2023
153 Vansbro  69,1 2023
154 Rättvik  69,1 2023
155 Hedemora  69,1 2023
156 Smedjebacken  69,1 2023
157 Falun  69,1 2023
158 Säter  69,1 2023
159 Gagnef  69,1 2023
160 Tingsryd  68,8 2023
161 Uppvidinge  68,8 2023
162 Alvesta  68,8 2023
163 Ljungby  68,8 2023
164 Växjö  68,8 2023
165 Markaryd  68,8 2023
166 Älmhult  68,8 2023
167 Lessebo  68,8 2023
168 Riket  68,5 2023
169 Katrineholm  67,7 2023
170 Flen  67,7 2023
171 Nyköping  67,7 2023
172 Trosa  67,7 2023
173 Oxelösund  67,7 2023
174 Vingåker  67,7 2023
175 Strängnäs  67,7 2023
176 Gnesta  67,7 2023
177 Eskilstuna  67,7 2023
178 Sölvesborg  64,5 2023
179 Karlshamn  64,5 2023
180 Olofström  64,5 2023
181 Karlskrona  64,5 2023
182 Ronneby  64,5 2023
183 Sigtuna  62,8 2023
184 Österåker  62,8 2023
185 Tyresö  62,8 2023
186 Sundbyberg  62,8 2023
187 Lidingö  62,8 2023
188 Vaxholm  62,8 2023
189 Danderyd  62,8 2023
190 Nynäshamn  62,8 2023
191 Botkyrka  62,8 2023
192 Nacka  62,8 2023
193 Järfälla  62,8 2023
194 Norrtälje  62,8 2023
195 Värmdö  62,8 2023
196 Nykvarn  62,8 2023
197 Södertälje  62,8 2023
198 Haninge  62,8 2023
199 Ekerö  62,8 2023
200 Upplands Väsby  62,8 2023
201 Upplands-Bro  62,8 2023
202 Salem  62,8 2023
203 Sollentuna  62,8 2023
204 Solna  62,8 2023
205 Huddinge  62,8 2023
206 Täby  62,8 2023
207 Vallentuna  62,8 2023
208 Stockholm  62,8 2023
209 Vadstena  61,4 2023
210 Linköping  61,4 2023
211 Åtvidaberg  61,4 2023
212 Mjölby  61,4 2023
213 Norrköping  61,4 2023
214 Kinda  61,4 2023
215 Ydre  61,4 2023
216 Motala  61,4 2023
217 Söderköping  61,4 2023
218 Ödeshög  61,4 2023
219 Finspång  61,4 2023
220 Valdemarsvik  61,4 2023
221 Boxholm  61,4 2023
222 Ånge  60,6 2023
223 Kramfors  60,6 2023
224 Härnösand  60,6 2023
225 Sollefteå  60,6 2023
226 Sundsvall  60,6 2023
227 Timrå  60,6 2023
228 Örnsköldsvik  60,6 2023
229 Falkenberg  59,6 2023
230 Laholm  59,6 2023
231 Kungsbacka  59,6 2023
232 Hylte  59,6 2023
233 Varberg  59,6 2023
234 Halmstad  59,6 2023
235 Nora  56,8 2023
236 Ljusnarsberg  56,8 2023
237 Karlskoga  56,8 2023
238 Degerfors  56,8 2023
239 Kumla  56,8 2023
240 Hällefors  56,8 2023
241 Lekeberg  56,8 2023
242 Askersund  56,8 2023
243 Örebro  56,8 2023
244 Hallsberg  56,8 2023
245 Laxå  56,8 2023
246 Lindesberg  56,8 2023
247 Hörby  51,3 2023
248 Höör  51,3 2023
249 Klippan  51,3 2023
250 Ystad  51,3 2023
251 Malmö  51,3 2023
252 Bjuv  51,3 2023
253 Kristianstad  51,3 2023
254 Lund  51,3 2023
255 Åstorp  51,3 2023
256 Lomma  51,3 2023
257 Tomelilla  51,3 2023
258 Svalöv  51,3 2023
259 Trelleborg  51,3 2023
260 Staffanstorp  51,3 2023
261 Eslöv  51,3 2023
262 Skurup  51,3 2023
263 Sjöbo  51,3 2023
264 Simrishamn  51,3 2023
265 Helsingborg  51,3 2023
266 Östra Göinge  51,3 2023
267 Perstorp  51,3 2023
268 Vellinge  51,3 2023
269 Osby  51,3 2023
270 Hässleholm  51,3 2023
271 Båstad  51,3 2023
272 Höganäs  51,3 2023
273 Burlöv  51,3 2023
274 Bromölla  51,3 2023
275 Ängelholm  51,3 2023
276 Örkelljunga  51,3 2023
277 Kävlinge  51,3 2023
278 Landskrona  51,3 2023
279 Svedala  51,3 2023
280 Surahammar  48,2 2023
281 Kungsör  48,2 2023
282 Fagersta  48,2 2023
283 Köping  48,2 2023
284 Hallstahammar  48,2 2023
285 Arboga  48,2 2023
286 Västerås  48,2 2023
287 Norberg  48,2 2023
288 Sala  48,2 2023
289 Skinnskatteberg  48,2 2023
290 Gotland  43,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28