Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
0 Östhammar  107,6 2023
1 Håbo  107,6 2023
2 Heby  107,6 2023
3 Älvkarleby  107,6 2023
4 Knivsta  107,6 2023
5 Tierp  107,6 2023
6 Enköping  107,6 2023
7 Uppsala  107,6 2023
8 Berg  104,8 2023
9 Härjedalen  104,8 2023
10 Ragunda  104,8 2023
11 Strömsund  104,8 2023
12 Krokom  104,8 2023
13 Östersund  104,8 2023
14 Åre  104,8 2023
15 Bräcke  104,8 2023
16 Mönsterås  89,2 2023
17 Västervik  89,2 2023
18 Borgholm  89,2 2023
19 Vimmerby  89,2 2023
20 Torsås  89,2 2023
21 Emmaboda  89,2 2023
22 Oskarshamn  89,2 2023
23 Nybro  89,2 2023
24 Hultsfred  89,2 2023
25 Mörbylånga  89,2 2023
26 Högsby  89,2 2023
27 Kalmar  89,2 2023
28 Gävle  83,0 2023
29 Hofors  83,0 2023
30 Bollnäs  83,0 2023
31 Hudiksvall  83,0 2023
32 Ockelbo  83,0 2023
33 Nordanstig  83,0 2023
34 Ovanåker  83,0 2023
35 Ljusdal  83,0 2023
36 Söderhamn  83,0 2023
37 Sandviken  83,0 2023
38 Vindeln  81,9 2023
39 Norsjö  81,9 2023
40 Åsele  81,9 2023
41 Vilhelmina  81,9 2023
42 Skellefteå  81,9 2023
43 Bjurholm  81,9 2023
44 Robertsfors  81,9 2023
45 Umeå  81,9 2023
46 Nordmaling  81,9 2023
47 Vännäs  81,9 2023
48 Storuman  81,9 2023
49 Sorsele  81,9 2023
50 Lycksele  81,9 2023
51 Malå  81,9 2023
52 Dorotea  81,9 2023
53 Skara  79,9 2023
54 Gullspång  79,9 2023
55 Öckerö  79,9 2023
56 Göteborg  79,9 2023
57 Götene  79,9 2023
58 Lerum  79,9 2023
59 Orust  79,9 2023
60 Herrljunga  79,9 2023
61 Hjo  79,9 2023
62 Lysekil  79,9 2023
63 Alingsås  79,9 2023
64 Partille  79,9 2023
65 Karlsborg  79,9 2023
66 Sotenäs  79,9 2023
67 Lidköping  79,9 2023
68 Lilla Edet  79,9 2023
69 Mariestad  79,9 2023
70 Härryda  79,9 2023
71 Mölndal  79,9 2023
72 Ale  79,9 2023
73 Bollebygd  79,9 2023
74 Munkedal  79,9 2023
75 Borås  79,9 2023
76 Vara  79,9 2023
77 Vänersborg  79,9 2023
78 Ulricehamn  79,9 2023
79 Dals-Ed  79,9 2023
80 Uddevalla  79,9 2023
81 Trollhättan  79,9 2023
82 Tranemo  79,9 2023
83 Töreboda  79,9 2023
84 Mellerud  79,9 2023
85 Mark  79,9 2023
86 Bengtsfors  79,9 2023
87 Vårgårda  79,9 2023
88 Tjörn  79,9 2023
89 Essunga  79,9 2023
90 Åmål  79,9 2023
91 Tidaholm  79,9 2023
92 Falköping  79,9 2023
93 Tibro  79,9 2023
94 Tanum  79,9 2023
95 Svenljunga  79,9 2023
96 Färgelanda  79,9 2023
97 Kungälv  79,9 2023
98 Grästorp  79,9 2023
99 Strömstad  79,9 2023
100 Stenungsund  79,9 2023
101 Skövde  79,9 2023
102 Övertorneå  77,5 2023
103 Älvsbyn  77,5 2023
104 Arjeplog  77,5 2023
105 Arvidsjaur  77,5 2023
106 Boden  77,5 2023
107 Gällivare  77,5 2023
108 Haparanda  77,5 2023
109 Jokkmokk  77,5 2023
110 Kalix  77,5 2023
111 Kiruna  77,5 2023
112 Luleå  77,5 2023
113 Pajala  77,5 2023
114 Piteå  77,5 2023
115 Överkalix  77,5 2023
116 Arvika  73,3 2023
117 Årjäng  73,3 2023
118 Hagfors  73,3 2023
119 Torsby  73,3 2023
120 Hammarö  73,3 2023
121 Grums  73,3 2023
122 Sunne  73,3 2023
123 Karlstad  73,3 2023
124 Forshaga  73,3 2023
125 Storfors  73,3 2023
126 Kristinehamn  73,3 2023
127 Säffle  73,3 2023
128 Filipstad  73,3 2023
129 Eda  73,3 2023
130 Munkfors  73,3 2023
131 Kil  73,3 2023
132 Sävsjö  71,1 2023
133 Aneby  71,1 2023
134 Tranås  71,1 2023
135 Gnosjö  71,1 2023
136 Mullsjö  71,1 2023
137 Eksjö  71,1 2023
138 Värnamo  71,1 2023
139 Nässjö  71,1 2023
140 Gislaved  71,1 2023
141 Vetlanda  71,1 2023
142 Vaggeryd  71,1 2023
143 Habo  71,1 2023
144 Jönköping  71,1 2023
145 Falun  69,1 2023
146 Hedemora  69,1 2023
147 Rättvik  69,1 2023
148 Smedjebacken  69,1 2023
149 Borlänge  69,1 2023
150 Vansbro  69,1 2023
151 Ludvika  69,1 2023
152 Avesta  69,1 2023
153 Malung-Sälen  69,1 2023
154 Älvdalen  69,1 2023
155 Mora  69,1 2023
156 Säter  69,1 2023
157 Leksand  69,1 2023
158 Gagnef  69,1 2023
159 Orsa  69,1 2023
160 Markaryd  68,8 2023
161 Tingsryd  68,8 2023
162 Uppvidinge  68,8 2023
163 Älmhult  68,8 2023
164 Växjö  68,8 2023
165 Lessebo  68,8 2023
166 Ljungby  68,8 2023
167 Alvesta  68,8 2023
168 Riket  68,5 2023
169 Flen  67,7 2023
170 Gnesta  67,7 2023
171 Trosa  67,7 2023
172 Katrineholm  67,7 2023
173 Nyköping  67,7 2023
174 Oxelösund  67,7 2023
175 Vingåker  67,7 2023
176 Strängnäs  67,7 2023
177 Eskilstuna  67,7 2023
178 Karlshamn  64,5 2023
179 Sölvesborg  64,5 2023
180 Karlskrona  64,5 2023
181 Olofström  64,5 2023
182 Ronneby  64,5 2023
183 Nacka  62,8 2023
184 Lidingö  62,8 2023
185 Österåker  62,8 2023
186 Järfälla  62,8 2023
187 Norrtälje  62,8 2023
188 Haninge  62,8 2023
189 Huddinge  62,8 2023
190 Nykvarn  62,8 2023
191 Nynäshamn  62,8 2023
192 Sollentuna  62,8 2023
193 Salem  62,8 2023
194 Sigtuna  62,8 2023
195 Solna  62,8 2023
196 Stockholm  62,8 2023
197 Sundbyberg  62,8 2023
198 Södertälje  62,8 2023
199 Ekerö  62,8 2023
200 Tyresö  62,8 2023
201 Täby  62,8 2023
202 Danderyd  62,8 2023
203 Upplands-Bro  62,8 2023
204 Upplands Väsby  62,8 2023
205 Vallentuna  62,8 2023
206 Vaxholm  62,8 2023
207 Botkyrka  62,8 2023
208 Värmdö  62,8 2023
209 Valdemarsvik  61,4 2023
210 Finspång  61,4 2023
211 Kinda  61,4 2023
212 Motala  61,4 2023
213 Ödeshög  61,4 2023
214 Söderköping  61,4 2023
215 Mjölby  61,4 2023
216 Åtvidaberg  61,4 2023
217 Vadstena  61,4 2023
218 Norrköping  61,4 2023
219 Ydre  61,4 2023
220 Linköping  61,4 2023
221 Boxholm  61,4 2023
222 Sundsvall  60,6 2023
223 Ånge  60,6 2023
224 Timrå  60,6 2023
225 Härnösand  60,6 2023
226 Sollefteå  60,6 2023
227 Kramfors  60,6 2023
228 Örnsköldsvik  60,6 2023
229 Falkenberg  59,6 2023
230 Halmstad  59,6 2023
231 Hylte  59,6 2023
232 Varberg  59,6 2023
233 Kungsbacka  59,6 2023
234 Laholm  59,6 2023
235 Laxå  56,8 2023
236 Askersund  56,8 2023
237 Degerfors  56,8 2023
238 Karlskoga  56,8 2023
239 Örebro  56,8 2023
240 Ljusnarsberg  56,8 2023
241 Hallsberg  56,8 2023
242 Nora  56,8 2023
243 Lindesberg  56,8 2023
244 Kumla  56,8 2023
245 Hällefors  56,8 2023
246 Lekeberg  56,8 2023
247 Helsingborg  51,3 2023
248 Svalöv  51,3 2023
249 Svedala  51,3 2023
250 Staffanstorp  51,3 2023
251 Hörby  51,3 2023
252 Kristianstad  51,3 2023
253 Eslöv  51,3 2023
254 Tomelilla  51,3 2023
255 Hässleholm  51,3 2023
256 Höganäs  51,3 2023
257 Höör  51,3 2023
258 Trelleborg  51,3 2023
259 Örkelljunga  51,3 2023
260 Båstad  51,3 2023
261 Burlöv  51,3 2023
262 Östra Göinge  51,3 2023
263 Malmö  51,3 2023
264 Lund  51,3 2023
265 Lomma  51,3 2023
266 Ystad  51,3 2023
267 Kävlinge  51,3 2023
268 Bromölla  51,3 2023
269 Vellinge  51,3 2023
270 Bjuv  51,3 2023
271 Klippan  51,3 2023
272 Perstorp  51,3 2023
273 Åstorp  51,3 2023
274 Landskrona  51,3 2023
275 Skurup  51,3 2023
276 Sjöbo  51,3 2023
277 Simrishamn  51,3 2023
278 Osby  51,3 2023
279 Ängelholm  51,3 2023
280 Skinnskatteberg  48,2 2023
281 Hallstahammar  48,2 2023
282 Surahammar  48,2 2023
283 Kungsör  48,2 2023
284 Västerås  48,2 2023
285 Fagersta  48,2 2023
286 Sala  48,2 2023
287 Arboga  48,2 2023
288 Köping  48,2 2023
289 Norberg  48,2 2023
290 Gotland  43,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28