Gå direkt till sidans innehåll

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.K. 3

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
0 Östhammar  107,6 2023
1 Knivsta  107,6 2023
2 Enköping  107,6 2023
3 Tierp  107,6 2023
4 Uppsala  107,6 2023
5 Heby  107,6 2023
6 Håbo  107,6 2023
7 Älvkarleby  107,6 2023
8 Härjedalen  104,8 2023
9 Ragunda  104,8 2023
10 Bräcke  104,8 2023
11 Åre  104,8 2023
12 Strömsund  104,8 2023
13 Östersund  104,8 2023
14 Berg  104,8 2023
15 Krokom  104,8 2023
16 Borgholm  89,2 2023
17 Västervik  89,2 2023
18 Mönsterås  89,2 2023
19 Mörbylånga  89,2 2023
20 Torsås  89,2 2023
21 Hultsfred  89,2 2023
22 Nybro  89,2 2023
23 Kalmar  89,2 2023
24 Oskarshamn  89,2 2023
25 Högsby  89,2 2023
26 Vimmerby  89,2 2023
27 Emmaboda  89,2 2023
28 Hofors  83,0 2023
29 Ovanåker  83,0 2023
30 Gävle  83,0 2023
31 Nordanstig  83,0 2023
32 Hudiksvall  83,0 2023
33 Sandviken  83,0 2023
34 Ockelbo  83,0 2023
35 Bollnäs  83,0 2023
36 Söderhamn  83,0 2023
37 Ljusdal  83,0 2023
38 Robertsfors  81,9 2023
39 Bjurholm  81,9 2023
40 Åsele  81,9 2023
41 Dorotea  81,9 2023
42 Norsjö  81,9 2023
43 Skellefteå  81,9 2023
44 Nordmaling  81,9 2023
45 Sorsele  81,9 2023
46 Storuman  81,9 2023
47 Vännäs  81,9 2023
48 Malå  81,9 2023
49 Vindeln  81,9 2023
50 Lycksele  81,9 2023
51 Vilhelmina  81,9 2023
52 Umeå  81,9 2023
53 Mellerud  79,9 2023
54 Töreboda  79,9 2023
55 Mark  79,9 2023
56 Gullspång  79,9 2023
57 Essunga  79,9 2023
58 Sotenäs  79,9 2023
59 Göteborg  79,9 2023
60 Götene  79,9 2023
61 Mariestad  79,9 2023
62 Alingsås  79,9 2023
63 Strömstad  79,9 2023
64 Vänersborg  79,9 2023
65 Lysekil  79,9 2023
66 Lerum  79,9 2023
67 Trollhättan  79,9 2023
68 Skövde  79,9 2023
69 Herrljunga  79,9 2023
70 Hjo  79,9 2023
71 Dals-Ed  79,9 2023
72 Tanum  79,9 2023
73 Orust  79,9 2023
74 Skara  79,9 2023
75 Öckerö  79,9 2023
76 Borås  79,9 2023
77 Bollebygd  79,9 2023
78 Vara  79,9 2023
79 Bengtsfors  79,9 2023
80 Svenljunga  79,9 2023
81 Kungälv  79,9 2023
82 Tjörn  79,9 2023
83 Härryda  79,9 2023
84 Lilla Edet  79,9 2023
85 Vårgårda  79,9 2023
86 Tranemo  79,9 2023
87 Tibro  79,9 2023
88 Ulricehamn  79,9 2023
89 Tidaholm  79,9 2023
90 Uddevalla  79,9 2023
91 Lidköping  79,9 2023
92 Åmål  79,9 2023
93 Partille  79,9 2023
94 Stenungsund  79,9 2023
95 Karlsborg  79,9 2023
96 Falköping  79,9 2023
97 Färgelanda  79,9 2023
98 Mölndal  79,9 2023
99 Grästorp  79,9 2023
100 Munkedal  79,9 2023
101 Ale  79,9 2023
102 Piteå  77,5 2023
103 Övertorneå  77,5 2023
104 Arjeplog  77,5 2023
105 Arvidsjaur  77,5 2023
106 Överkalix  77,5 2023
107 Boden  77,5 2023
108 Älvsbyn  77,5 2023
109 Gällivare  77,5 2023
110 Haparanda  77,5 2023
111 Jokkmokk  77,5 2023
112 Kalix  77,5 2023
113 Kiruna  77,5 2023
114 Luleå  77,5 2023
115 Pajala  77,5 2023
116 Sunne  73,3 2023
117 Karlstad  73,3 2023
118 Årjäng  73,3 2023
119 Munkfors  73,3 2023
120 Hammarö  73,3 2023
121 Arvika  73,3 2023
122 Hagfors  73,3 2023
123 Torsby  73,3 2023
124 Kristinehamn  73,3 2023
125 Säffle  73,3 2023
126 Grums  73,3 2023
127 Filipstad  73,3 2023
128 Storfors  73,3 2023
129 Eda  73,3 2023
130 Forshaga  73,3 2023
131 Kil  73,3 2023
132 Gnosjö  71,1 2023
133 Värnamo  71,1 2023
134 Mullsjö  71,1 2023
135 Gislaved  71,1 2023
136 Sävsjö  71,1 2023
137 Jönköping  71,1 2023
138 Nässjö  71,1 2023
139 Vaggeryd  71,1 2023
140 Aneby  71,1 2023
141 Vetlanda  71,1 2023
142 Eksjö  71,1 2023
143 Tranås  71,1 2023
144 Habo  71,1 2023
145 Hedemora  69,1 2023
146 Leksand  69,1 2023
147 Säter  69,1 2023
148 Vansbro  69,1 2023
149 Ludvika  69,1 2023
150 Malung-Sälen  69,1 2023
151 Mora  69,1 2023
152 Gagnef  69,1 2023
153 Smedjebacken  69,1 2023
154 Falun  69,1 2023
155 Älvdalen  69,1 2023
156 Borlänge  69,1 2023
157 Avesta  69,1 2023
158 Orsa  69,1 2023
159 Rättvik  69,1 2023
160 Uppvidinge  68,8 2023
161 Växjö  68,8 2023
162 Lessebo  68,8 2023
163 Ljungby  68,8 2023
164 Älmhult  68,8 2023
165 Tingsryd  68,8 2023
166 Markaryd  68,8 2023
167 Alvesta  68,8 2023
168 Riket  68,5 2023
169 Eskilstuna  67,7 2023
170 Katrineholm  67,7 2023
171 Flen  67,7 2023
172 Gnesta  67,7 2023
173 Strängnäs  67,7 2023
174 Nyköping  67,7 2023
175 Trosa  67,7 2023
176 Oxelösund  67,7 2023
177 Vingåker  67,7 2023
178 Ronneby  64,5 2023
179 Karlshamn  64,5 2023
180 Karlskrona  64,5 2023
181 Olofström  64,5 2023
182 Sölvesborg  64,5 2023
183 Botkyrka  62,8 2023
184 Solna  62,8 2023
185 Norrtälje  62,8 2023
186 Södertälje  62,8 2023
187 Upplands-Bro  62,8 2023
188 Lidingö  62,8 2023
189 Nacka  62,8 2023
190 Vaxholm  62,8 2023
191 Salem  62,8 2023
192 Huddinge  62,8 2023
193 Haninge  62,8 2023
194 Sundbyberg  62,8 2023
195 Stockholm  62,8 2023
196 Sollentuna  62,8 2023
197 Järfälla  62,8 2023
198 Danderyd  62,8 2023
199 Täby  62,8 2023
200 Tyresö  62,8 2023
201 Vallentuna  62,8 2023
202 Sigtuna  62,8 2023
203 Värmdö  62,8 2023
204 Upplands Väsby  62,8 2023
205 Österåker  62,8 2023
206 Nynäshamn  62,8 2023
207 Ekerö  62,8 2023
208 Nykvarn  62,8 2023
209 Finspång  61,4 2023
210 Valdemarsvik  61,4 2023
211 Boxholm  61,4 2023
212 Åtvidaberg  61,4 2023
213 Ydre  61,4 2023
214 Linköping  61,4 2023
215 Söderköping  61,4 2023
216 Norrköping  61,4 2023
217 Ödeshög  61,4 2023
218 Kinda  61,4 2023
219 Motala  61,4 2023
220 Mjölby  61,4 2023
221 Vadstena  61,4 2023
222 Ånge  60,6 2023
223 Härnösand  60,6 2023
224 Timrå  60,6 2023
225 Sollefteå  60,6 2023
226 Kramfors  60,6 2023
227 Örnsköldsvik  60,6 2023
228 Sundsvall  60,6 2023
229 Falkenberg  59,6 2023
230 Halmstad  59,6 2023
231 Hylte  59,6 2023
232 Kungsbacka  59,6 2023
233 Laholm  59,6 2023
234 Varberg  59,6 2023
235 Askersund  56,8 2023
236 Örebro  56,8 2023
237 Kumla  56,8 2023
238 Degerfors  56,8 2023
239 Nora  56,8 2023
240 Hällefors  56,8 2023
241 Karlskoga  56,8 2023
242 Hallsberg  56,8 2023
243 Lindesberg  56,8 2023
244 Lekeberg  56,8 2023
245 Ljusnarsberg  56,8 2023
246 Laxå  56,8 2023
247 Osby  51,3 2023
248 Simrishamn  51,3 2023
249 Sjöbo  51,3 2023
250 Skurup  51,3 2023
251 Staffanstorp  51,3 2023
252 Malmö  51,3 2023
253 Lund  51,3 2023
254 Lomma  51,3 2023
255 Svalöv  51,3 2023
256 Svedala  51,3 2023
257 Perstorp  51,3 2023
258 Landskrona  51,3 2023
259 Kävlinge  51,3 2023
260 Tomelilla  51,3 2023
261 Kristianstad  51,3 2023
262 Trelleborg  51,3 2023
263 Klippan  51,3 2023
264 Höör  51,3 2023
265 Hörby  51,3 2023
266 Höganäs  51,3 2023
267 Hässleholm  51,3 2023
268 Ystad  51,3 2023
269 Vellinge  51,3 2023
270 Helsingborg  51,3 2023
271 Eslöv  51,3 2023
272 Åstorp  51,3 2023
273 Båstad  51,3 2023
274 Burlöv  51,3 2023
275 Bromölla  51,3 2023
276 Ängelholm  51,3 2023
277 Örkelljunga  51,3 2023
278 Bjuv  51,3 2023
279 Östra Göinge  51,3 2023
280 Skinnskatteberg  48,2 2023
281 Kungsör  48,2 2023
282 Köping  48,2 2023
283 Fagersta  48,2 2023
284 Sala  48,2 2023
285 Västerås  48,2 2023
286 Hallstahammar  48,2 2023
287 Arboga  48,2 2023
288 Surahammar  48,2 2023
289 Norberg  48,2 2023
290 Gotland  43,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28