Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel boende i kollektivtrafiknära läge

Andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  99,7 2022
Sundbyberg  99,7 2022
Stockholm  98,1 2022
Järfälla  97,2 2022
Malmö  97,2 2022
Upplands Väsby  96,8 2022
Sollentuna  95,3 2022
Partille  95,3 2022
Göteborg  94,7 2022
Huddinge  94,6 2022
Botkyrka  93,9 2022
Salem  93,7 2022
Täby  93,6 2022
Tyresö  93,2 2022
Helsingborg  93,1 2022
Nacka  92,8 2022
Lidingö  92,6 2022
Lund  91,9 2022
Danderyd  91,8 2022
Gävle  91,1 2022
Trollhättan  91,1 2022
Öckerö  91,0 2022
Mölndal  90,8 2022
Östersund  90,6 2022
Borlänge  90,4 2022
Karlstad  90,4 2022
Halmstad  90,0 2022
Sigtuna  89,9 2022
Uppsala  89,4 2022
Lomma  89,1 2022
Södertälje  88,7 2022
Haninge  88,5 2022
Jönköping  88,0 2022
Umeå  88,0 2022
Landskrona  87,9 2022
Ludvika  87,8 2022
Luleå  87,7 2022
Linköping  87,4 2022
Oxelösund  86,7 2022
Falun  86,5 2022
Örebro  86,2 2022
Borås  85,7 2022
Västerås  85,6 2022
Växjö  85,1 2022
Skövde  84,9 2022
Nynäshamn  84,8 2022
Burlöv  84,7 2022
Nyköping  84,6 2022
Sandviken  84,4 2022
Trelleborg  84,3 2022
Upplands-Bro  84,2 2022
Eskilstuna  84,2 2022
Härnösand  84,2 2022
Håbo  84,1 2022
Sundsvall  83,9 2022
Härryda  83,8 2022
Ängelholm  83,5 2022
Nässjö  82,8 2022
Mora  82,7 2022
Ale  82,0 2022
Katrineholm  81,7 2022
Boden  81,0 2022
Norberg  81,0 2022
Riket  80,8 2022
Vänersborg  80,8 2022
Kristinehamn  80,7 2022
Älvkarleby  80,6 2022
Ekerö  80,5 2022
Uddevalla  80,4 2022
Vallentuna  80,3 2022
Oskarshamn  79,8 2022
Söderhamn  79,7 2022
Hammarö  79,5 2022
Motala  79,3 2022
Staffanstorp  79,3 2022
Vaxholm  78,9 2022
Ystad  78,7 2022
Lerum  78,7 2022
Lidköping  78,5 2022
Karlskoga  78,2 2022
Kalmar  77,9 2022
Alingsås  77,9 2022
Norrköping  77,8 2022
Orsa  77,4 2022
Falkenberg  77,3 2022
Kiruna  77,2 2022
Höganäs  77,2 2022
Åmål  76,8 2022
Karlskrona  76,6 2022
Skellefteå  76,1 2022
Värmdö  75,9 2022
Vingåker  75,8 2022
Kungälv  75,8 2022
Västervik  75,5 2022
Österåker  75,3 2022
Svedala  75,2 2022
Nora  75,2 2022
Smedjebacken  74,7 2022
Sala  74,4 2022
Tjörn  74,4 2022
Lysekil  74,4 2022
Strängnäs  74,0 2022
Karlsborg  73,8 2022
Karlshamn  73,5 2022
Eslöv  73,4 2022
Hofors  73,3 2022
Piteå  73,3 2022
Flen  73,2 2022
Mariestad  73,0 2022
Gällivare  72,7 2022
Stenungsund  72,5 2022
Skara  72,4 2022
Sotenäs  72,4 2022
Varberg  72,4 2022
Värnamo  72,3 2022
Kristianstad  72,3 2022
Knivsta  72,2 2022
Enköping  72,2 2022
Timrå  72,2 2022
Åre  72,0 2022
Leksand  72,0 2022
Finspång  71,9 2022
Sölvesborg  71,5 2022
Norrtälje  71,4 2022
Hudiksvall  71,2 2022
Hedemora  70,7 2022
Simrishamn  70,6 2022
Ulricehamn  70,2 2022
Vellinge  70,1 2022
Nykvarn  70,0 2022
Bjuv  70,0 2022
Falköping  69,7 2022
Avesta  69,4 2022
Hallstahammar  69,2 2022
Örnsköldsvik  69,1 2022
Strömstad  69,0 2022
Vetlanda  68,9 2022
Tidaholm  68,6 2022
Arvika  68,6 2022
Mönsterås  68,4 2022
Bollnäs  68,3 2022
Gullspång  68,1 2022
Vännäs  68,0 2022
Fagersta  67,8 2022
Gnesta  67,5 2022
Högsby  67,3 2022
Forshaga  67,2 2022
Hjo  66,9 2022
Åtvidaberg  66,8 2022
Tierp  66,5 2022
Åstorp  66,3 2022
Kungsbacka  66,1 2022
Eksjö  66,0 2022
Lilla Edet  65,8 2022
Lindesberg  65,6 2022
Älmhult  65,4 2022
Uppvidinge  65,3 2022
Lessebo  64,9 2022
Säter  64,8 2022
Grums  64,4 2022
Dals-Ed  64,1 2022
Gotland  63,8 2022
Trosa  63,8 2022
Ronneby  63,7 2022
Mjölby  62,8 2022
Hultsfred  62,6 2022
Laholm  62,5 2022
Höör  61,8 2022
Östhammar  61,8 2022
Älvdalen  61,7 2022
Heby  61,4 2022
Svalöv  61,1 2022
Mörbylånga  61,0 2022
Nordanstig  60,8 2022
Alvesta  60,8 2022
Mullsjö  60,6 2022
Haparanda  60,4 2022
Tranemo  60,2 2022
Hagfors  59,8 2022
Säffle  59,3 2022
Kramfors  59,1 2022
Kumla  59,0 2022
Ljusdal  59,0 2022
Hylte  58,6 2022
Bengtsfors  58,4 2022
Olofström  58,3 2022
Hässleholm  58,0 2022
Krokom  57,1 2022
Markaryd  57,1 2022
Kalix  56,9 2022
Rättvik  56,8 2022
Habo  56,6 2022
Gislaved  56,4 2022
Mark  56,1 2022
Bromölla  55,8 2022
Ånge  55,7 2022
Sollefteå  55,4 2022
Vårgårda  55,1 2022
Vimmerby  55,1 2022
Kävlinge  55,1 2022
Aneby  54,8 2022
Munkedal  54,8 2022
Vadstena  54,0 2022
Tingsryd  53,8 2022
Tomelilla  53,7 2022
Hallsberg  53,2 2022
Båstad  53,1 2022
Hällefors  53,0 2022
Gnosjö  52,9 2022
Degerfors  52,6 2022
Sävsjö  52,3 2022
Norsjö  52,1 2022
Nordmaling  52,0 2022
Svenljunga  51,9 2022
Lekeberg  51,7 2022
Färgelanda  51,2 2022
Orust  51,0 2022
Malung-Sälen  50,9 2022
Älvsbyn  50,8 2022
Skinnskatteberg  50,7 2022
Boxholm  50,5 2022
Tranås  50,4 2022
Gagnef  49,9 2022
Mellerud  49,9 2022
Essunga  49,8 2022
Skurup  49,8 2022
Laxå  49,6 2022
Vaggeryd  49,2 2022
Vara  49,1 2022
Vindeln  49,1 2022
Nybro  49,1 2022
Storuman  49,0 2022
Götene  48,8 2022
Östra Göinge  48,3 2022
Ödeshög  48,0 2022
Töreboda  47,8 2022
Bollebygd  47,3 2022
Örkelljunga  47,2 2022
Filipstad  47,0 2022
Klippan  46,4 2022
Kungsör  46,3 2022
Ljusnarsberg  46,3 2022
Torsås  45,4 2022
Munkfors  45,3 2022
Ljungby  45,3 2022
Herrljunga  45,0 2022
Ovanåker  44,8 2022
Kil  44,1 2022
Osby  43,9 2022
Ragunda  42,2 2022
Härjedalen  42,1 2022
Eda  41,5 2022
Sjöbo  41,5 2022
Tibro  41,3 2022
Hörby  41,2 2022
Söderköping  40,9 2022
Kinda  40,5 2022
Lycksele  40,5 2022
Ydre  40,3 2022
Ockelbo  40,3 2022
Tanum  39,5 2022
Storfors  39,4 2022
Robertsfors  39,1 2022
Borgholm  39,1 2022
Berg  39,0 2022
Surahammar  39,0 2022
Strömsund  37,3 2022
Malå  36,9 2022
Dorotea  36,4 2022
Jokkmokk  36,3 2022
Askersund  35,8 2022
Köping  33,8 2022
Sunne  33,4 2022
Bräcke  33,3 2022
Sorsele  33,0 2022
Torsby  32,2 2022
Årjäng  31,4 2022
Vilhelmina  30,9 2022
Valdemarsvik  29,8 2022
Arvidsjaur  29,8 2022
Överkalix  29,5 2022
Vansbro  28,8 2022
Arboga  28,4 2022
Emmaboda  28,0 2022
Bjurholm  25,8 2022
Åsele  25,1 2022
Grästorp  25,0 2022
Övertorneå  24,9 2022
Perstorp  23,2 2022
Arjeplog  22,5 2022
Pajala  17,1 2022
Datakälla: Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA): Databasen Kolada

Kommentar

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.

Analys
Andelen människor som bor nära en aktiv kollektivtrafikhållplats växte långsamt till och med år 2019. Det växande utbudet av kollektivtrafik bidrog till detta. Det kan också ha berott på mer medveten planering av bostäders och hållplatsers läge.

Ökat utbud och bättre planering bör leda till ökat resande med kollektivtrafiken. Och resandet ökade faktiskt, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer.

Åren 2020 och 2021 bröts den uppåtgående trenden, och andelen boende i kollektivtrafiknära läge började falla tillbaka. Alla förändringar är dock små, vilket gör att tolkningar måste göras med försiktighet. Den negativa utvecklingen de senaste åren återspeglas i ett långsamt minskande utbud av kollektivtrafik sedan år 2020, vilket trots allt gör det troligt att trendbrottet är reellt. Covid-epidemin kan i så fall ha varit en utlösande faktor.

Övriga kommentarer
Detta är en av de 50 nyckeltal som Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) formulerat som stöd för kommuners och regioners genomförande av Agenda 2030, som antogs av FN:s medlemsländer år 2015. Agenda 2030 inrymmer de 17 Globala målen för hållbar utveckling. De 50 nyckeltalen för Agenda 2030 nås via databasen Kolada, genom att välja en kommun i "Jämföraren".

Indikator K.H.B3.K.4
Uppdaterad: 2024-07-22