Gå direkt till sidans innehåll

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3. E

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Varberg  31,7 2023
1 Laholm  31,7 2023
2 Kungsbacka  31,7 2023
3 Halmstad  31,7 2023
4 Falkenberg  31,7 2023
5 Hylte  31,7 2023
6 Värmdö  30,5 2023
7 Salem  30,5 2023
8 Nacka  30,5 2023
9 Sigtuna  30,5 2023
10 Vaxholm  30,5 2023
11 Tyresö  30,5 2023
12 Sundbyberg  30,5 2023
13 Nynäshamn  30,5 2023
14 Södertälje  30,5 2023
15 Järfälla  30,5 2023
16 Lidingö  30,5 2023
17 Sollentuna  30,5 2023
18 Ekerö  30,5 2023
19 Nykvarn  30,5 2023
20 Solna  30,5 2023
21 Haninge  30,5 2023
22 Täby  30,5 2023
23 Stockholm  30,5 2023
24 Botkyrka  30,5 2023
25 Vallentuna  30,5 2023
26 Österåker  30,5 2023
27 Norrtälje  30,5 2023
28 Huddinge  30,5 2023
29 Danderyd  30,5 2023
30 Upplands Väsby  30,5 2023
31 Upplands-Bro  30,5 2023
32 Härnösand  27,8 2023
33 Ånge  27,8 2023
34 Sollefteå  27,8 2023
35 Timrå  27,8 2023
36 Örnsköldsvik  27,8 2023
37 Sundsvall  27,8 2023
38 Kramfors  27,8 2023
39 Gnosjö  26,4 2023
40 Vetlanda  26,4 2023
41 Vaggeryd  26,4 2023
42 Aneby  26,4 2023
43 Eksjö  26,4 2023
44 Tranås  26,4 2023
45 Gislaved  26,4 2023
46 Sävsjö  26,4 2023
47 Habo  26,4 2023
48 Värnamo  26,4 2023
49 Jönköping  26,4 2023
50 Nässjö  26,4 2023
51 Mullsjö  26,4 2023
52 Tranemo  25,5 2023
53 Grästorp  25,5 2023
54 Gullspång  25,5 2023
55 Mariestad  25,5 2023
56 Svenljunga  25,5 2023
57 Göteborg  25,5 2023
58 Götene  25,5 2023
59 Mölndal  25,5 2023
60 Trollhättan  25,5 2023
61 Falköping  25,5 2023
62 Strömstad  25,5 2023
63 Essunga  25,5 2023
64 Ale  25,5 2023
65 Töreboda  25,5 2023
66 Stenungsund  25,5 2023
67 Sotenäs  25,5 2023
68 Uddevalla  25,5 2023
69 Öckerö  25,5 2023
70 Herrljunga  25,5 2023
71 Hjo  25,5 2023
72 Ulricehamn  25,5 2023
73 Dals-Ed  25,5 2023
74 Borås  25,5 2023
75 Skövde  25,5 2023
76 Vara  25,5 2023
77 Skara  25,5 2023
78 Bollebygd  25,5 2023
79 Alingsås  25,5 2023
80 Lerum  25,5 2023
81 Härryda  25,5 2023
82 Vårgårda  25,5 2023
83 Åmål  25,5 2023
84 Partille  25,5 2023
85 Munkedal  25,5 2023
86 Kungälv  25,5 2023
87 Orust  25,5 2023
88 Lidköping  25,5 2023
89 Mark  25,5 2023
90 Mellerud  25,5 2023
91 Lilla Edet  25,5 2023
92 Karlsborg  25,5 2023
93 Lysekil  25,5 2023
94 Tjörn  25,5 2023
95 Färgelanda  25,5 2023
96 Tidaholm  25,5 2023
97 Vänersborg  25,5 2023
98 Tibro  25,5 2023
99 Bengtsfors  25,5 2023
100 Tanum  25,5 2023
101 Eslöv  24,7 2023
102 Bjuv  24,7 2023
103 Bromölla  24,7 2023
104 Burlöv  24,7 2023
105 Båstad  24,7 2023
106 Helsingborg  24,7 2023
107 Hässleholm  24,7 2023
108 Höganäs  24,7 2023
109 Hörby  24,7 2023
110 Höör  24,7 2023
111 Klippan  24,7 2023
112 Kristianstad  24,7 2023
113 Kävlinge  24,7 2023
114 Landskrona  24,7 2023
115 Lomma  24,7 2023
116 Lund  24,7 2023
117 Malmö  24,7 2023
118 Osby  24,7 2023
119 Perstorp  24,7 2023
120 Simrishamn  24,7 2023
121 Sjöbo  24,7 2023
122 Skurup  24,7 2023
123 Staffanstorp  24,7 2023
124 Svalöv  24,7 2023
125 Svedala  24,7 2023
126 Tomelilla  24,7 2023
127 Trelleborg  24,7 2023
128 Vellinge  24,7 2023
129 Ystad  24,7 2023
130 Åstorp  24,7 2023
131 Ängelholm  24,7 2023
132 Örkelljunga  24,7 2023
133 Östra Göinge  24,7 2023
134 Riket  24,7 2023
135 Karlshamn  24,7 2023
136 Sölvesborg  24,7 2023
137 Karlskrona  24,7 2023
138 Ronneby  24,7 2023
139 Olofström  24,7 2023
140 Tingsryd  23,9 2023
141 Alvesta  23,9 2023
142 Uppvidinge  23,9 2023
143 Växjö  23,9 2023
144 Markaryd  23,9 2023
145 Ljungby  23,9 2023
146 Lessebo  23,9 2023
147 Älmhult  23,9 2023
148 Heby  21,2 2023
149 Håbo  21,2 2023
150 Uppsala  21,2 2023
151 Östhammar  21,2 2023
152 Enköping  21,2 2023
153 Tierp  21,2 2023
154 Knivsta  21,2 2023
155 Älvkarleby  21,2 2023
156 Gotland  20,2 2023
157 Sorsele  20,1 2023
158 Skellefteå  20,1 2023
159 Åsele  20,1 2023
160 Lycksele  20,1 2023
161 Malå  20,1 2023
162 Vännäs  20,1 2023
163 Nordmaling  20,1 2023
164 Bjurholm  20,1 2023
165 Vindeln  20,1 2023
166 Norsjö  20,1 2023
167 Vilhelmina  20,1 2023
168 Dorotea  20,1 2023
169 Umeå  20,1 2023
170 Storuman  20,1 2023
171 Robertsfors  20,1 2023
172 Norberg  19,7 2023
173 Surahammar  19,7 2023
174 Hallstahammar  19,7 2023
175 Sala  19,7 2023
176 Västerås  19,7 2023
177 Skinnskatteberg  19,7 2023
178 Köping  19,7 2023
179 Kungsör  19,7 2023
180 Arboga  19,7 2023
181 Fagersta  19,7 2023
182 Kristinehamn  19,2 2023
183 Kil  19,2 2023
184 Munkfors  19,2 2023
185 Karlstad  19,2 2023
186 Hammarö  19,2 2023
187 Storfors  19,2 2023
188 Hagfors  19,2 2023
189 Sunne  19,2 2023
190 Säffle  19,2 2023
191 Grums  19,2 2023
192 Forshaga  19,2 2023
193 Torsby  19,2 2023
194 Filipstad  19,2 2023
195 Eda  19,2 2023
196 Arvika  19,2 2023
197 Årjäng  19,2 2023
198 Oxelösund  19,0 2023
199 Vingåker  19,0 2023
200 Gnesta  19,0 2023
201 Katrineholm  19,0 2023
202 Eskilstuna  19,0 2023
203 Trosa  19,0 2023
204 Nyköping  19,0 2023
205 Strängnäs  19,0 2023
206 Flen  19,0 2023
207 Bräcke  18,1 2023
208 Härjedalen  18,1 2023
209 Strömsund  18,1 2023
210 Krokom  18,1 2023
211 Åre  18,1 2023
212 Ragunda  18,1 2023
213 Berg  18,1 2023
214 Östersund  18,1 2023
215 Nora  17,6 2023
216 Karlskoga  17,6 2023
217 Ljusnarsberg  17,6 2023
218 Askersund  17,6 2023
219 Degerfors  17,6 2023
220 Kumla  17,6 2023
221 Hällefors  17,6 2023
222 Lindesberg  17,6 2023
223 Örebro  17,6 2023
224 Lekeberg  17,6 2023
225 Laxå  17,6 2023
226 Hallsberg  17,6 2023
227 Ödeshög  17,1 2023
228 Linköping  17,1 2023
229 Mjölby  17,1 2023
230 Söderköping  17,1 2023
231 Kinda  17,1 2023
232 Finspång  17,1 2023
233 Vadstena  17,1 2023
234 Valdemarsvik  17,1 2023
235 Boxholm  17,1 2023
236 Norrköping  17,1 2023
237 Ydre  17,1 2023
238 Åtvidaberg  17,1 2023
239 Motala  17,1 2023
240 Mönsterås  16,1 2023
241 Emmaboda  16,1 2023
242 Borgholm  16,1 2023
243 Oskarshamn  16,1 2023
244 Kalmar  16,1 2023
245 Torsås  16,1 2023
246 Nybro  16,1 2023
247 Vimmerby  16,1 2023
248 Hultsfred  16,1 2023
249 Högsby  16,1 2023
250 Västervik  16,1 2023
251 Mörbylånga  16,1 2023
252 Smedjebacken  14,4 2023
253 Ludvika  14,4 2023
254 Avesta  14,4 2023
255 Älvdalen  14,4 2023
256 Malung-Sälen  14,4 2023
257 Falun  14,4 2023
258 Orsa  14,4 2023
259 Rättvik  14,4 2023
260 Säter  14,4 2023
261 Mora  14,4 2023
262 Leksand  14,4 2023
263 Vansbro  14,4 2023
264 Borlänge  14,4 2023
265 Gagnef  14,4 2023
266 Hedemora  14,4 2023
267 Haparanda  14,3 2023
268 Luleå  14,3 2023
269 Överkalix  14,3 2023
270 Boden  14,3 2023
271 Pajala  14,3 2023
272 Piteå  14,3 2023
273 Arvidsjaur  14,3 2023
274 Gällivare  14,3 2023
275 Arjeplog  14,3 2023
276 Kalix  14,3 2023
277 Älvsbyn  14,3 2023
278 Övertorneå  14,3 2023
279 Jokkmokk  14,3 2023
280 Kiruna  14,3 2023
281 Sandviken  12,6 2023
282 Hudiksvall  12,6 2023
283 Nordanstig  12,6 2023
284 Ovanåker  12,6 2023
285 Gävle  12,6 2023
286 Ockelbo  12,6 2023
287 Ljusdal  12,6 2023
288 Bollnäs  12,6 2023
289 Hofors  12,6 2023
290 Söderhamn  12,6 2023
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2022 var denna beläggningsgrad 29 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

Analys
Det finns ingen långsiktig trend att beläggningsgraden i kollektivtrafiken ökar, även om en markant uppgång märktes år 2019. Det långsamt ökande resandet i kollektivtrafiken matchades ungefärligen av ett långsamt ökande utbud. Flera indikatorer pekade dock på att kollektivtrafiken vann särskilt mycket mark år 2019; uppenbarligen hann inte kapaciteten utökas för att möta denna snabbt ökande efterfrågan.

Den kraftiga nedgången i beläggningsgraden år 2020 och 2021 berodde på covid-pandemin. Oron för smitta i trånga utrymmen minskade resandet med kollektivtrafik, samtidigt som kapaciteten hölls uppe. Åt 2022 märktes en återhämtning, även om beläggningsgraden fortfarande var betydligt lägre än före pandemin.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Uppdaterad: 2024-11-28