Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3. C

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Riket 2006 11
1 Riket 2011 12
2 Riket 2012 12
3 Riket 2013 12
4 Riket 2014 12
5 Riket 2015 15
6 Riket 2016 15
7 Riket 2019 19
8 Riket 2020 12
9 Riket 2021 12
10 Riket 2022 15
11 Riket 2023 18
12 Ale 2017 24
13 Ale 2023 25
14 Alingsås 2017 18
15 Alingsås 2023 23
16 Alvesta 2012 20
17 Aneby 2012 8
18 Arvika 2014 4
19 Arvika 2023 6
20 Askersund 2017 5
21 Askersund 2023 6
22 Bengtsfors 2023 11
23 Bjuv 2018 24
24 Bjuv 2023 24
25 Bollebygd 2017 17
26 Bollebygd 2023 20
27 Borgholm 2012 5
28 Borlänge 2018 8
29 Borås 2017 16
30 Borås 2023 23
31 Botkyrka 2015 30
32 Botkyrka 2019 30
33 Boxholm 2014 14
34 Boxholm 2023 6
35 Bromölla 2018 10
36 Bromölla 2023 13
37 Burlöv 2013 17
38 Burlöv 2018 24
39 Burlöv 2023 29
40 Båstad 2013 8
41 Båstad 2018 12
42 Båstad 2023 20
43 Dals-Ed 2023 4
44 Danderyd 2015 25
45 Danderyd 2019 23
46 Degerfors 2017 11
47 Degerfors 2023 12
48 Eda 2014 4
49 Eda 2023 2
50 Ekerö 2015 29
51 Ekerö 2019 28
52 Eksjö 2012 6
53 Emmaboda 2012 4
54 Enköping 2017 11
55 Eskilstuna 2015 11
56 Eskilstuna 2019 11
57 Eskilstuna 2021 9
58 Eslöv 2013 18
59 Eslöv 2018 21
60 Eslöv 2023 28
61 Essunga 2023 6
62 Falkenberg 2014 6
63 Falköping 2014 10
64 Falköping 2023 17
65 Falun 2018 10
66 Filipstad 2014 8
67 Filipstad 2023 4
68 Finspång 2014 8
69 Finspång 2023 6
70 Flen 2019 10
71 Flen 2022 8
72 Forshaga 2014 7
73 Forshaga 2023 7
74 Färgelanda 2023 13
75 Gislaved 2012 3
76 Gnesta 2019 18
77 Gnosjö 2012 3
78 Gotland 2018 3
79 Grums 2014 4
80 Grums 2023 8
81 Grästorp 2023 9
82 Gullspång 2023 12
83 Gävle 2012 10
84 Göteborg 2011 25
85 Göteborg 2014 27
86 Göteborg 2017 34
87 Göteborg 2023 44
88 Götene 2023 17
89 Habo 2012 8
90 Hagfors 2014 3
91 Hagfors 2023 3
92 Hallsberg 2017 11
93 Hallsberg 2023 8
94 Halmstad 2012 10
95 Halmstad 2014 11
96 Halmstad 2018 11
97 Hammarö 2014 12
98 Hammarö 2023 14
99 Haninge 2015 29
100 Haninge 2019 28
101 Helsingborg 2013 18
102 Helsingborg 2018 23
103 Helsingborg 2023 26
104 Herrljunga 2023 13
105 Hjo 2023 12
106 Huddinge 2015 31
107 Huddinge 2019 27
108 Hultsfred 2012 4
109 Hylte 2014 6
110 Hällefors 2017 8
111 Hällefors 2023 3
112 Härryda 2017 16
113 Härryda 2023 26
114 Hässleholm 2018 15
115 Hässleholm 2023 24
116 Höganäs 2013 9
117 Höganäs 2018 13
118 Höganäs 2023 17
119 Högsby 2012 5
120 Hörby 2018 16
121 Hörby 2023 24
122 Höör 2018 23
123 Höör 2023 28
124 Järfälla 2015 27
125 Järfälla 2019 29
126 Jönköping 2014 10
127 Jönköping 2019 15
128 Kalmar 2012 6
129 Karlsborg 2023 14
130 Karlshamn 2012 5
131 Karlshamn 2019 8
132 Karlskoga 2017 8
133 Karlskoga 2023 8
134 Karlskrona 2012 8
135 Karlskrona 2019 9
136 Karlstad 2014 11
137 Karlstad 2023 13
138 Katrineholm 2019 5
139 Kil 2014 8
140 Kil 2023 14
141 Kinda 2014 15
142 Kinda 2023 9
143 Klippan 2018 6
144 Klippan 2023 15
145 Kristianstad 2018 15
146 Kristianstad 2023 21
147 Kristinehamn 2014 7
148 Kristinehamn 2023 10
149 Kumla 2017 6
150 Kumla 2023 9
151 Kungsbacka 2014 13
152 Kungsbacka 2023 18
153 Kungälv 2017 15
154 Kungälv 2023 21
155 Kävlinge 2013 13
156 Kävlinge 2018 15
157 Kävlinge 2023 23
158 Laholm 2014 6
159 Landskrona 2013 15
160 Landskrona 2018 24
161 Landskrona 2023 30
162 Laxå 2017 3
163 Laxå 2023 8
164 Lekeberg 2017 5
165 Lekeberg 2023 12
166 Lerum 2017 14
167 Lerum 2023 21
168 Lessebo 2012 14
169 Lidingö 2015 26
170 Lidingö 2019 33
171 Lidköping 2023 12
172 Lilla Edet 2017 15
173 Lilla Edet 2023 15
174 Lindesberg 2017 8
175 Lindesberg 2023 7
176 Linköping 2014 13
177 Linköping 2023 12
178 Ljungby 2012 4
179 Ljusnarsberg 2017 6
180 Ljusnarsberg 2023 3
181 Lomma 2013 13
182 Lomma 2018 17
183 Lomma 2023 21
184 Ludvika 2014 11
185 Luleå 2015 13
186 Luleå 2020 9
187 Lund 2013 17
188 Lund 2018 23
189 Lund 2023 28
190 Lysekil 2023 11
191 Malmö 2013 21
192 Malmö 2018 25
193 Malmö 2023 31
194 Mariestad 2023 13
195 Mark 2017 14
196 Mark 2023 13
197 Markaryd 2012 4
198 Mellerud 2017 21
199 Mellerud 2023 13
200 Mjölby 2014 15
201 Mjölby 2023 11
202 Motala 2014 14
203 Motala 2023 7
204 Mullsjö 2012 7
205 Munkedal 2023 11
206 Munkfors 2014 2
207 Munkfors 2023 6
208 Mölndal 2017 19
209 Mölndal 2023 29
210 Mönsterås 2012 8
211 Mörbylånga 2012 6
212 Nacka 2015 35
213 Nacka 2019 21
214 Nora 2017 12
215 Nora 2023 8
216 Norrköping 2014 13
217 Norrköping 2023 10
218 Norrtälje 2015 13
219 Norrtälje 2019 14
220 Nybro 2012 5
221 Nykvarn 2015 16
222 Nykvarn 2019 7
223 Nyköping 2019 5
224 Nynäshamn 2015 22
225 Nynäshamn 2019 20
226 Nässjö 2012 5
227 Olofström 2012 3
228 Olofström 2019 7
229 Orust 2017 7
230 Orust 2023 11
231 Osby 2018 10
232 Osby 2023 13
233 Oskarshamn 2012 4
234 Oxelösund 2019 7
235 Partille 2017 17
236 Partille 2023 32
237 Perstorp 2018 16
238 Perstorp 2023 11
239 Piteå 2011 4
240 Piteå 2023 7
241 Ronneby 2012 6
242 Ronneby 2019 8
243 Salem 2015 25
244 Salem 2019 19
245 Sigtuna 2015 25
246 Sigtuna 2019 26
247 Simrishamn 2018 21
248 Simrishamn 2023 14
249 Sjöbo 2013 11
250 Sjöbo 2018 12
251 Sjöbo 2023 13
252 Skara 2023 7
253 Skurup 2018 23
254 Skurup 2023 23
255 Skövde 2023 15
256 Smedjebacken 2014 6
257 Sollentuna 2015 26
258 Sollentuna 2019 21
259 Solna 2015 39
260 Solna 2019 40
261 Sotenäs 2023 12
262 Staffanstorp 2013 13
263 Staffanstorp 2018 19
264 Staffanstorp 2023 21
265 Stenungsund 2017 12
266 Stenungsund 2023 16
267 Stockholm 2015 38
268 Stockholm 2019 36
269 Storfors 2014 5
270 Storfors 2023 5
271 Strängnäs 2012 8
272 Strängnäs 2019 3
273 Strömstad 2023 10
274 Sundbyberg 2015 39
275 Sundbyberg 2019 32
276 Sundsvall 2016 8
277 Sundsvall 2023 8
278 Sunne 2014 6
279 Sunne 2023 5
280 Svalöv 2018 18
281 Svalöv 2023 25
282 Svedala 2013 12
283 Svedala 2018 19
284 Svedala 2023 22
285 Svenljunga 2023 8
286 Säffle 2014 5
287 Säffle 2023 5
288 Sävsjö 2012 5
289 Söderköping 2014 9
290 Söderköping 2023 7
291 Södertälje 2015 19
292 Södertälje 2019 18
293 Sölvesborg 2012 6
294 Sölvesborg 2019 8
295 Tanum 2023 9
296 Tibro 2023 10
297 Tidaholm 2023 10
298 Tingsryd 2012 5
299 Tjörn 2017 10
300 Tjörn 2023 15
301 Tomelilla 2013 10
302 Tomelilla 2018 13
303 Tomelilla 2023 20
304 Torsby 2014 3
305 Torsby 2023 4
306 Torsås 2012 7
307 Tranemo 2023 9
308 Tranås 2012 5
309 Trelleborg 2013 10
310 Trelleborg 2018 13
311 Trelleborg 2023 25
312 Trollhättan 2017 11
313 Trollhättan 2023 23
314 Trosa 2019 4
315 Tyresö 2015 32
316 Tyresö 2019 27
317 Täby 2015 24
318 Täby 2019 21
319 Töreboda 2023 14
320 Uddevalla 2017 13
321 Uddevalla 2023 19
322 Ulricehamn 2023 11
323 Umeå 2014 6
324 Upplands Väsby 2015 26
325 Upplands Väsby 2019 24
326 Upplands-Bro 2015 23
327 Upplands-Bro 2019 26
328 Uppsala 2015 13
329 Uppvidinge 2012 7
330 Vadstena 2014 10
331 Vadstena 2023 8
332 Vaggeryd 2012 7
333 Valdemarsvik 2014 12
334 Valdemarsvik 2023 9
335 Vallentuna 2015 21
336 Vallentuna 2019 19
337 Vara 2023 10
338 Varberg 2014 10
339 Vaxholm 2015 27
340 Vaxholm 2019 25
341 Vellinge 2013 12
342 Vellinge 2018 17
343 Vellinge 2023 26
344 Vetlanda 2012 3
345 Vimmerby 2012 4
346 Vingåker 2019 17
347 Vårgårda 2023 12
348 Vänersborg 2017 11
349 Vänersborg 2023 12
350 Värmdö 2015 28
351 Värmdö 2019 31
352 Värnamo 2012 12
353 Västervik 2012 4
354 Västerås 2016 9
355 Västerås 2023 10
356 Växjö 2012 6
357 Ydre 2014 15
358 Ydre 2023 20
359 Ystad 2013 11
360 Ystad 2018 12
361 Ystad 2023 17
362 Åmål 2023 12
363 Årjäng 2014 7
364 Årjäng 2023 4
365 Åstorp 2018 16
366 Åstorp 2023 21
367 Åtvidaberg 2014 13
368 Åtvidaberg 2023 11
369 Älmhult 2012 4
370 Ängelholm 2018 14
371 Ängelholm 2023 16
372 Öckerö 2017 20
373 Öckerö 2023 22
374 Ödeshög 2014 9
375 Ödeshög 2023 7
376 Örebro 2017 8
377 Örebro 2023 9
378 Örkelljunga 2018 12
379 Örkelljunga 2023 16
380 Örnsköldsvik 2009 5
381 Österåker 2015 20
382 Österåker 2019 23
383 Östra Göinge 2013 10
384 Östra Göinge 2018 19
385 Östra Göinge 2023 19
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,0 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28