Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med kollektivtrafik

Indikator K. H.B3. C

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Riket 2006 11,4
1 Riket 2011 11,6
2 Riket 2012 11,5
3 Riket 2013 12,3
4 Riket 2014 12,5
5 Riket 2015 14,9
6 Riket 2016 15,4
7 Riket 2019 18,6
8 Riket 2020 12,3
9 Riket 2021 11,6
10 Riket 2022 15,4
11 Riket 2023 18,0
12 Riket 2024 18,3
13 Ale 2017 24,0
14 Ale 2023 25,0
15 Alingsås 2017 18,0
16 Alingsås 2023 23,0
17 Alvesta 2012 20,0
18 Aneby 2012 8,0
19 Arvika 2014 4,0
20 Arvika 2023 6,0
21 Askersund 2017 5,0
22 Askersund 2023 6,0
23 Bengtsfors 2023 11,0
24 Bjuv 2018 24,0
25 Bjuv 2023 24,0
26 Bollebygd 2017 17,0
27 Bollebygd 2023 20,0
28 Borgholm 2012 5,0
29 Borlänge 2018 8,0
30 Borås 2017 16,0
31 Borås 2023 23,0
32 Botkyrka 2015 30,0
33 Botkyrka 2019 30,0
34 Boxholm 2014 14,0
35 Boxholm 2023 6,0
36 Bromölla 2018 10,0
37 Bromölla 2023 13,0
38 Burlöv 2013 17,0
39 Burlöv 2018 24,0
40 Burlöv 2023 29,0
41 Båstad 2013 8,0
42 Båstad 2018 12,0
43 Båstad 2023 20,0
44 Dals-Ed 2023 4,0
45 Danderyd 2015 25,0
46 Danderyd 2019 23,0
47 Degerfors 2017 11,0
48 Degerfors 2023 12,0
49 Eda 2014 4,0
50 Eda 2023 2,0
51 Ekerö 2015 29,0
52 Ekerö 2019 28,0
53 Eksjö 2012 6,0
54 Emmaboda 2012 4,0
55 Enköping 2017 11,0
56 Eskilstuna 2015 11,0
57 Eskilstuna 2019 11,0
58 Eskilstuna 2021 9,0
59 Eslöv 2013 18,0
60 Eslöv 2018 21,0
61 Eslöv 2023 28,0
62 Essunga 2023 6,0
63 Falkenberg 2014 6,0
64 Falköping 2014 10,0
65 Falköping 2023 17,0
66 Falun 2018 10,0
67 Filipstad 2014 8,0
68 Filipstad 2023 4,0
69 Finspång 2014 8,0
70 Finspång 2023 6,0
71 Flen 2019 10,0
72 Flen 2022 8,0
73 Forshaga 2014 7,0
74 Forshaga 2023 7,0
75 Färgelanda 2023 13,0
76 Gislaved 2012 3,0
77 Gnesta 2019 18,0
78 Gnosjö 2012 3,0
79 Gotland 2018 3,0
80 Grums 2014 4,0
81 Grums 2023 8,0
82 Grästorp 2023 9,0
83 Gullspång 2023 12,0
84 Gävle 2012 10,0
85 Göteborg 2011 25,0
86 Göteborg 2014 27,0
87 Göteborg 2017 34,0
88 Göteborg 2023 44,0
89 Götene 2023 17,0
90 Habo 2012 8,0
91 Hagfors 2014 3,0
92 Hagfors 2023 3,0
93 Hallsberg 2017 11,0
94 Hallsberg 2023 8,0
95 Halmstad 2012 10,0
96 Halmstad 2014 11,0
97 Halmstad 2018 11,0
98 Hammarö 2014 12,0
99 Hammarö 2023 14,0
100 Haninge 2015 29,0
101 Haninge 2019 28,0
102 Helsingborg 2013 18,0
103 Helsingborg 2018 23,0
104 Helsingborg 2023 26,0
105 Herrljunga 2023 13,0
106 Hjo 2023 12,0
107 Huddinge 2015 31,0
108 Huddinge 2019 27,0
109 Hultsfred 2012 4,0
110 Hylte 2014 6,0
111 Hällefors 2017 8,0
112 Hällefors 2023 3,0
113 Härryda 2017 16,0
114 Härryda 2023 26,0
115 Hässleholm 2018 15,0
116 Hässleholm 2023 24,0
117 Höganäs 2013 9,0
118 Höganäs 2018 13,0
119 Höganäs 2023 17,0
120 Högsby 2012 5,0
121 Hörby 2018 16,0
122 Hörby 2023 24,0
123 Höör 2018 23,0
124 Höör 2023 28,0
125 Järfälla 2015 27,0
126 Järfälla 2019 29,0
127 Jönköping 2014 10,0
128 Jönköping 2019 15,0
129 Kalmar 2012 6,0
130 Karlsborg 2023 14,0
131 Karlshamn 2012 5,0
132 Karlshamn 2019 8,0
133 Karlskoga 2017 8,0
134 Karlskoga 2023 8,0
135 Karlskrona 2012 8,0
136 Karlskrona 2019 9,0
137 Karlstad 2014 11,0
138 Karlstad 2023 13,0
139 Katrineholm 2019 5,0
140 Kil 2014 8,0
141 Kil 2023 14,0
142 Kinda 2014 15,0
143 Kinda 2023 9,0
144 Klippan 2018 6,0
145 Klippan 2023 15,0
146 Kristianstad 2018 15,0
147 Kristianstad 2023 21,0
148 Kristinehamn 2014 7,0
149 Kristinehamn 2023 10,0
150 Kumla 2017 6,0
151 Kumla 2023 9,0
152 Kungsbacka 2014 13,0
153 Kungsbacka 2023 18,0
154 Kungälv 2017 15,0
155 Kungälv 2023 21,0
156 Kävlinge 2013 13,0
157 Kävlinge 2018 15,0
158 Kävlinge 2023 23,0
159 Laholm 2014 6,0
160 Landskrona 2013 15,0
161 Landskrona 2018 24,0
162 Landskrona 2023 30,0
163 Laxå 2017 3,0
164 Laxå 2023 8,0
165 Lekeberg 2017 5,0
166 Lekeberg 2023 12,0
167 Lerum 2017 14,0
168 Lerum 2023 21,0
169 Lessebo 2012 14,0
170 Lidingö 2015 26,0
171 Lidingö 2019 33,0
172 Lidköping 2023 12,0
173 Lilla Edet 2017 15,0
174 Lilla Edet 2023 15,0
175 Lindesberg 2017 8,0
176 Lindesberg 2023 7,0
177 Linköping 2014 13,0
178 Linköping 2023 12,0
179 Ljungby 2012 4,0
180 Ljusnarsberg 2017 6,0
181 Ljusnarsberg 2023 3,0
182 Lomma 2013 13,0
183 Lomma 2018 17,0
184 Lomma 2023 21,0
185 Ludvika 2014 11,0
186 Luleå 2015 13,0
187 Luleå 2020 9,0
188 Lund 2013 17,0
189 Lund 2018 23,0
190 Lund 2023 28,0
191 Lysekil 2023 11,0
192 Malmö 2013 21,0
193 Malmö 2018 25,0
194 Malmö 2023 31,0
195 Mariestad 2023 13,0
196 Mark 2017 14,0
197 Mark 2023 13,0
198 Markaryd 2012 4,0
199 Mellerud 2017 21,0
200 Mellerud 2023 13,0
201 Mjölby 2014 15,0
202 Mjölby 2023 11,0
203 Motala 2014 14,0
204 Motala 2023 7,0
205 Mullsjö 2012 7,0
206 Munkedal 2023 11,0
207 Munkfors 2014 2,0
208 Munkfors 2023 6,0
209 Mölndal 2017 19,0
210 Mölndal 2023 29,0
211 Mönsterås 2012 8,0
212 Mörbylånga 2012 6,0
213 Nacka 2015 35,0
214 Nacka 2019 21,0
215 Nora 2017 12,0
216 Nora 2023 8,0
217 Norrköping 2014 13,0
218 Norrköping 2023 10,0
219 Norrtälje 2015 13,0
220 Norrtälje 2019 14,0
221 Nybro 2012 5,0
222 Nykvarn 2015 16,0
223 Nykvarn 2019 7,0
224 Nyköping 2019 5,0
225 Nynäshamn 2015 22,0
226 Nynäshamn 2019 20,0
227 Nässjö 2012 5,0
228 Olofström 2012 3,0
229 Olofström 2019 7,0
230 Orust 2017 7,0
231 Orust 2023 11,0
232 Osby 2018 10,0
233 Osby 2023 13,0
234 Oskarshamn 2012 4,0
235 Oxelösund 2019 7,0
236 Partille 2017 17,0
237 Partille 2023 32,0
238 Perstorp 2018 16,0
239 Perstorp 2023 11,0
240 Piteå 2011 4,0
241 Piteå 2023 7,0
242 Ronneby 2012 6,0
243 Ronneby 2019 8,0
244 Salem 2015 25,0
245 Salem 2019 19,0
246 Sigtuna 2015 25,0
247 Sigtuna 2019 26,0
248 Simrishamn 2018 21,0
249 Simrishamn 2023 14,0
250 Sjöbo 2013 11,0
251 Sjöbo 2018 12,0
252 Sjöbo 2023 13,0
253 Skara 2023 7,0
254 Skurup 2018 23,0
255 Skurup 2023 23,0
256 Skövde 2023 15,0
257 Smedjebacken 2014 6,0
258 Sollentuna 2015 26,0
259 Sollentuna 2019 21,0
260 Solna 2015 39,0
261 Solna 2019 40,0
262 Sotenäs 2023 12,0
263 Staffanstorp 2013 13,0
264 Staffanstorp 2018 19,0
265 Staffanstorp 2023 21,0
266 Stenungsund 2017 12,0
267 Stenungsund 2023 16,0
268 Stockholm 2015 38,0
269 Stockholm 2019 36,0
270 Storfors 2014 5,0
271 Storfors 2023 5,0
272 Strängnäs 2012 8,0
273 Strängnäs 2019 3,0
274 Strömstad 2023 10,0
275 Sundbyberg 2015 39,0
276 Sundbyberg 2019 32,0
277 Sundsvall 2016 8,0
278 Sundsvall 2023 8,0
279 Sunne 2014 6,0
280 Sunne 2023 5,0
281 Svalöv 2018 18,0
282 Svalöv 2023 25,0
283 Svedala 2013 12,0
284 Svedala 2018 19,0
285 Svedala 2023 22,0
286 Svenljunga 2023 8,0
287 Säffle 2014 5,0
288 Säffle 2023 5,0
289 Sävsjö 2012 5,0
290 Söderköping 2014 9,0
291 Söderköping 2023 7,0
292 Södertälje 2015 19,0
293 Södertälje 2019 18,0
294 Sölvesborg 2012 6,0
295 Sölvesborg 2019 8,0
296 Tanum 2023 9,0
297 Tibro 2023 10,0
298 Tidaholm 2023 10,0
299 Tingsryd 2012 5,0
300 Tjörn 2017 10,0
301 Tjörn 2023 15,0
302 Tomelilla 2013 10,0
303 Tomelilla 2018 13,0
304 Tomelilla 2023 20,0
305 Torsby 2014 3,0
306 Torsby 2023 4,0
307 Torsås 2012 7,0
308 Tranemo 2023 9,0
309 Tranås 2012 5,0
310 Trelleborg 2013 10,0
311 Trelleborg 2018 13,0
312 Trelleborg 2023 25,0
313 Trollhättan 2017 11,0
314 Trollhättan 2023 23,0
315 Trosa 2019 4,0
316 Tyresö 2015 32,0
317 Tyresö 2019 27,0
318 Täby 2015 24,0
319 Täby 2019 21,0
320 Töreboda 2023 14,0
321 Uddevalla 2017 13,0
322 Uddevalla 2023 19,0
323 Ulricehamn 2023 11,0
324 Umeå 2014 6,0
325 Upplands Väsby 2015 26,0
326 Upplands Väsby 2019 24,0
327 Upplands-Bro 2015 23,0
328 Upplands-Bro 2019 26,0
329 Uppsala 2015 13,0
330 Uppvidinge 2012 7,0
331 Vadstena 2014 10,0
332 Vadstena 2023 8,0
333 Vaggeryd 2012 7,0
334 Valdemarsvik 2014 12,0
335 Valdemarsvik 2023 9,0
336 Vallentuna 2015 21,0
337 Vallentuna 2019 19,0
338 Vara 2023 10,0
339 Varberg 2014 10,0
340 Vaxholm 2015 27,0
341 Vaxholm 2019 25,0
342 Vellinge 2013 12,0
343 Vellinge 2018 17,0
344 Vellinge 2023 26,0
345 Vetlanda 2012 3,0
346 Vimmerby 2012 4,0
347 Vingåker 2019 17,0
348 Vårgårda 2023 12,0
349 Vänersborg 2017 11,0
350 Vänersborg 2023 12,0
351 Värmdö 2015 28,0
352 Värmdö 2019 31,0
353 Värnamo 2012 12,0
354 Västervik 2012 4,0
355 Västerås 2016 9,0
356 Västerås 2023 10,0
357 Växjö 2012 6,0
358 Ydre 2014 15,0
359 Ydre 2023 20,0
360 Ystad 2013 11,0
361 Ystad 2018 12,0
362 Ystad 2023 17,0
363 Åmål 2023 12,0
364 Årjäng 2014 7,0
365 Årjäng 2023 4,0
366 Åstorp 2018 16,0
367 Åstorp 2023 21,0
368 Åtvidaberg 2014 13,0
369 Åtvidaberg 2023 11,0
370 Älmhult 2012 4,0
371 Ängelholm 2018 14,0
372 Ängelholm 2023 16,0
373 Öckerö 2017 20,0
374 Öckerö 2023 22,0
375 Ödeshög 2014 9,0
376 Ödeshög 2023 7,0
377 Örebro 2017 8,0
378 Örebro 2023 9,0
379 Örkelljunga 2018 12,0
380 Örkelljunga 2023 16,0
381 Örnsköldsvik 2009 5,0
382 Österåker 2015 20,0
383 Österåker 2019 23,0
384 Östra Göinge 2013 10,0
385 Östra Göinge 2018 19,0
386 Östra Göinge 2023 19,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2024). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2024 hade återgången till förhållandena före pandemin nästan fullbordats. Andelen resor med kolletivtrafik nådde 18,3 procent, vilket är nära rekordet 18,6 procent från år 2019.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2025-08-28