Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator K. H.B3. B

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Uppsala  47 2015
1 Linköping  40 2023
2 Gotland  40 2018
3 Stockholm  40 2019
4 Lund  39 2023
5 Solna  38 2019
6 Örebro  38 2023
7 Malmö  38 2023
8 Katrineholm  35 2019
9 Sundbyberg  35 2019
10 Umeå  34 2014
11 Karlstad  33 2023
12 Kalmar  33 2012
13 Oxelösund  33 2019
14 Växjö  32 2012
15 Nyköping  32 2019
16 Västervik  30 2012
17 Tranås  29 2012
18 Hällefors  28 2023
19 Vaxholm  28 2019
20 Lessebo  28 2012
21 Norrköping  27 2023
22 Upplands-Bro  27 2019
23 Markaryd  27 2012
24 Västerås  27 2023
25 Eksjö  27 2012
26 Riket  26 2023
27 Nybro  26 2012
28 Älmhult  26 2012
29 Ljungby  26 2012
30 Finspång  26 2023
31 Vadstena  25 2023
32 Gävle  25 2012
33 Nacka  25 2019
34 Falun  25 2018
35 Halmstad  24 2018
36 Uppvidinge  24 2012
37 Helsingborg  24 2023
38 Borlänge  24 2018
39 Motala  24 2023
40 Luleå  24 2020
41 Oskarshamn  24 2012
42 Nynäshamn  23 2019
43 Nässjö  23 2012
44 Strängnäs  23 2019
45 Borgholm  23 2012
46 Vetlanda  23 2012
47 Hultsfred  23 2012
48 Arvika  23 2023
49 Enköping  22 2017
50 Jönköping  22 2019
51 Mullsjö  22 2012
52 Karlskoga  22 2023
53 Laxå  22 2023
54 Sollentuna  22 2019
55 Kristinehamn  22 2023
56 Nykvarn  21 2019
57 Österåker  21 2019
58 Järfälla  21 2019
59 Varberg  21 2014
60 Sundsvall  21 2023
61 Ludvika  21 2014
62 Karlshamn  21 2019
63 Norrtälje  21 2019
64 Alvesta  20 2012
65 Gnesta  20 2019
66 Huddinge  20 2019
67 Kil  20 2023
68 Lomma  20 2023
69 Gislaved  20 2012
70 Ystad  20 2023
71 Öckerö  20 2023
72 Skövde  20 2023
73 Vimmerby  20 2012
74 Mjölby  20 2023
75 Vingåker  20 2019
76 Danderyd  19 2019
77 Sävsjö  19 2012
78 Burlöv  19 2023
79 Degerfors  19 2023
80 Emmaboda  19 2012
81 Falkenberg  19 2014
82 Gnosjö  19 2012
83 Hagfors  19 2023
84 Hammarö  19 2023
85 Karlskrona  19 2019
86 Landskrona  19 2023
87 Täby  19 2019
88 Lidköping  19 2023
89 Trosa  19 2019
90 Munkfors  18 2023
91 Göteborg  18 2023
92 Lindesberg  18 2023
93 Kristianstad  18 2023
94 Vaggeryd  18 2012
95 Kumla  18 2023
96 Strömstad  18 2023
97 Sölvesborg  18 2019
98 Ängelholm  18 2023
99 Tingsryd  18 2012
100 Olofström  18 2019
101 Eskilstuna  18 2021
102 Söderköping  18 2023
103 Mönsterås  18 2012
104 Höganäs  17 2023
105 Tyresö  17 2019
106 Mörbylånga  17 2012
107 Forshaga  17 2023
108 Alingsås  17 2023
109 Boxholm  17 2023
110 Ronneby  17 2019
111 Lidingö  17 2019
112 Trollhättan  16 2023
113 Värnamo  16 2012
114 Flen  16 2022
115 Staffanstorp  16 2023
116 Lysekil  16 2023
117 Kinda  16 2023
118 Piteå  16 2023
119 Salem  16 2019
120 Sigtuna  16 2019
121 Simrishamn  16 2023
122 Torsås  16 2012
123 Mölndal  16 2023
124 Vallentuna  15 2019
125 Åmål  15 2023
126 Botkyrka  15 2019
127 Habo  15 2012
128 Nora  15 2023
129 Hässleholm  15 2023
130 Valdemarsvik  15 2023
131 Askersund  14 2023
132 Sotenäs  14 2023
133 Södertälje  14 2019
134 Vänersborg  14 2023
135 Sunne  14 2023
136 Säffle  14 2023
137 Värmdö  14 2019
138 Tidaholm  14 2023
139 Filipstad  14 2023
140 Skara  14 2023
141 Ödeshög  14 2023
142 Högsby  14 2012
143 Ekerö  14 2019
144 Tibro  13 2023
145 Dals-Ed  13 2023
146 Hallsberg  13 2023
147 Hjo  13 2023
148 Hylte  13 2014
149 Höör  13 2023
150 Mariestad  13 2023
151 Partille  13 2023
152 Perstorp  13 2023
153 Smedjebacken  13 2014
154 Tranemo  13 2023
155 Trelleborg  13 2023
156 Vellinge  13 2023
157 Åtvidaberg  13 2023
158 Örnsköldsvik  13 2009
159 Laholm  12 2014
160 Lekeberg  12 2023
161 Aneby  12 2012
162 Årjäng  12 2023
163 Grums  12 2023
164 Götene  12 2023
165 Kävlinge  12 2023
166 Borås  12 2023
167 Torsby  12 2023
168 Upplands Väsby  12 2019
169 Ljusnarsberg  11 2023
170 Tomelilla  11 2023
171 Karlsborg  11 2023
172 Haninge  11 2019
173 Vårgårda  11 2023
174 Falköping  11 2023
175 Eslöv  11 2023
176 Storfors  11 2023
177 Bromölla  10 2023
178 Gullspång  10 2023
179 Kungsbacka  10 2023
180 Hörby  10 2023
181 Vara  10 2023
182 Åstorp  10 2023
183 Ulricehamn  9 2023
184 Härryda  9 2023
185 Klippan  9 2023
186 Mellerud  9 2023
187 Bjuv  9 2023
188 Bengtsfors  9 2023
189 Uddevalla  9 2023
190 Skurup  9 2023
191 Töreboda  8 2023
192 Kungälv  8 2023
193 Svedala  8 2023
194 Osby  8 2023
195 Ydre  8 2023
196 Båstad  8 2023
197 Svenljunga  7 2023
198 Eda  7 2023
199 Östra Göinge  7 2023
200 Lilla Edet  7 2023
201 Stenungsund  7 2023
202 Grästorp  6 2023
203 Essunga  6 2023
204 Lerum  6 2023
205 Tanum  6 2023
206 Sjöbo  6 2023
207 Bollebygd  6 2023
208 Orust  5 2023
209 Svalöv  5 2023
210 Munkedal  5 2023
211 Herrljunga  5 2023
212 Örkelljunga  5 2023
213 Mark  5 2023
214 Tjörn  5 2023
215 Färgelanda  4 2023
216 Ale  4 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28