Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator K. H.B3. B

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Uppsala

 47

2015

1

Linköping

 40

2023

2

Gotland

 40

2018

3

Stockholm

 40

2019

4

Lund

 39

2023

5

Solna

 38

2019

6

Örebro

 38

2023

7

Malmö

 38

2023

8

Katrineholm

 35

2019

9

Sundbyberg

 35

2019

10

Umeå

 34

2014

11

Karlstad

 33

2023

12

Kalmar

 33

2012

13

Oxelösund

 33

2019

14

Växjö

 32

2012

15

Nyköping

 32

2019

16

Västervik

 30

2012

17

Tranås

 29

2012

18

Hällefors

 28

2023

19

Vaxholm

 28

2019

20

Lessebo

 28

2012

21

Norrköping

 27

2023

22

Upplands-Bro

 27

2019

23

Markaryd

 27

2012

24

Västerås

 27

2023

25

Eksjö

 27

2012

26

Riket

 26

2023

27

Nybro

 26

2012

28

Älmhult

 26

2012

29

Ljungby

 26

2012

30

Finspång

 26

2023

31

Vadstena

 25

2023

32

Gävle

 25

2012

33

Nacka

 25

2019

34

Falun

 25

2018

35

Halmstad

 24

2018

36

Uppvidinge

 24

2012

37

Helsingborg

 24

2023

38

Borlänge

 24

2018

39

Motala

 24

2023

40

Luleå

 24

2020

41

Oskarshamn

 24

2012

42

Nynäshamn

 23

2019

43

Nässjö

 23

2012

44

Strängnäs

 23

2019

45

Borgholm

 23

2012

46

Vetlanda

 23

2012

47

Hultsfred

 23

2012

48

Arvika

 23

2023

49

Enköping

 22

2017

50

Jönköping

 22

2019

51

Mullsjö

 22

2012

52

Karlskoga

 22

2023

53

Laxå

 22

2023

54

Sollentuna

 22

2019

55

Kristinehamn

 22

2023

56

Nykvarn

 21

2019

57

Österåker

 21

2019

58

Järfälla

 21

2019

59

Varberg

 21

2014

60

Sundsvall

 21

2023

61

Ludvika

 21

2014

62

Karlshamn

 21

2019

63

Norrtälje

 21

2019

64

Alvesta

 20

2012

65

Gnesta

 20

2019

66

Huddinge

 20

2019

67

Kil

 20

2023

68

Lomma

 20

2023

69

Gislaved

 20

2012

70

Ystad

 20

2023

71

Öckerö

 20

2023

72

Skövde

 20

2023

73

Vimmerby

 20

2012

74

Mjölby

 20

2023

75

Vingåker

 20

2019

76

Danderyd

 19

2019

77

Sävsjö

 19

2012

78

Burlöv

 19

2023

79

Degerfors

 19

2023

80

Emmaboda

 19

2012

81

Falkenberg

 19

2014

82

Gnosjö

 19

2012

83

Hagfors

 19

2023

84

Hammarö

 19

2023

85

Karlskrona

 19

2019

86

Landskrona

 19

2023

87

Täby

 19

2019

88

Lidköping

 19

2023

89

Trosa

 19

2019

90

Munkfors

 18

2023

91

Göteborg

 18

2023

92

Lindesberg

 18

2023

93

Kristianstad

 18

2023

94

Vaggeryd

 18

2012

95

Kumla

 18

2023

96

Strömstad

 18

2023

97

Sölvesborg

 18

2019

98

Ängelholm

 18

2023

99

Tingsryd

 18

2012

100

Olofström

 18

2019

101

Eskilstuna

 18

2021

102

Söderköping

 18

2023

103

Mönsterås

 18

2012

104

Höganäs

 17

2023

105

Tyresö

 17

2019

106

Mörbylånga

 17

2012

107

Forshaga

 17

2023

108

Alingsås

 17

2023

109

Boxholm

 17

2023

110

Ronneby

 17

2019

111

Lidingö

 17

2019

112

Trollhättan

 16

2023

113

Värnamo

 16

2012

114

Flen

 16

2022

115

Staffanstorp

 16

2023

116

Lysekil

 16

2023

117

Kinda

 16

2023

118

Piteå

 16

2023

119

Salem

 16

2019

120

Sigtuna

 16

2019

121

Simrishamn

 16

2023

122

Torsås

 16

2012

123

Mölndal

 16

2023

124

Vallentuna

 15

2019

125

Åmål

 15

2023

126

Botkyrka

 15

2019

127

Habo

 15

2012

128

Nora

 15

2023

129

Hässleholm

 15

2023

130

Valdemarsvik

 15

2023

131

Askersund

 14

2023

132

Sotenäs

 14

2023

133

Södertälje

 14

2019

134

Vänersborg

 14

2023

135

Sunne

 14

2023

136

Säffle

 14

2023

137

Värmdö

 14

2019

138

Tidaholm

 14

2023

139

Filipstad

 14

2023

140

Skara

 14

2023

141

Ödeshög

 14

2023

142

Högsby

 14

2012

143

Ekerö

 14

2019

144

Tibro

 13

2023

145

Dals-Ed

 13

2023

146

Hallsberg

 13

2023

147

Hjo

 13

2023

148

Hylte

 13

2014

149

Höör

 13

2023

150

Mariestad

 13

2023

151

Partille

 13

2023

152

Perstorp

 13

2023

153

Smedjebacken

 13

2014

154

Tranemo

 13

2023

155

Trelleborg

 13

2023

156

Vellinge

 13

2023

157

Åtvidaberg

 13

2023

158

Örnsköldsvik

 13

2009

159

Laholm

 12

2014

160

Lekeberg

 12

2023

161

Aneby

 12

2012

162

Årjäng

 12

2023

163

Grums

 12

2023

164

Götene

 12

2023

165

Kävlinge

 12

2023

166

Borås

 12

2023

167

Torsby

 12

2023

168

Upplands Väsby

 12

2019

169

Ljusnarsberg

 11

2023

170

Tomelilla

 11

2023

171

Karlsborg

 11

2023

172

Haninge

 11

2019

173

Vårgårda

 11

2023

174

Falköping

 11

2023

175

Eslöv

 11

2023

176

Storfors

 11

2023

177

Bromölla

 10

2023

178

Gullspång

 10

2023

179

Kungsbacka

 10

2023

180

Hörby

 10

2023

181

Vara

 10

2023

182

Åstorp

 10

2023

183

Ulricehamn

 9

2023

184

Härryda

 9

2023

185

Klippan

 9

2023

186

Mellerud

 9

2023

187

Bjuv

 9

2023

188

Bengtsfors

 9

2023

189

Uddevalla

 9

2023

190

Skurup

 9

2023

191

Töreboda

 8

2023

192

Kungälv

 8

2023

193

Svedala

 8

2023

194

Osby

 8

2023

195

Ydre

 8

2023

196

Båstad

 8

2023

197

Svenljunga

 7

2023

198

Eda

 7

2023

199

Östra Göinge

 7

2023

200

Lilla Edet

 7

2023

201

Stenungsund

 7

2023

202

Grästorp

 6

2023

203

Essunga

 6

2023

204

Lerum

 6

2023

205

Tanum

 6

2023

206

Sjöbo

 6

2023

207

Bollebygd

 6

2023

208

Orust

 5

2023

209

Svalöv

 5

2023

210

Munkedal

 5

2023

211

Herrljunga

 5

2023

212

Örkelljunga

 5

2023

213

Mark

 5

2023

214

Tjörn

 5

2023

215

Färgelanda

 4

2023

216

Ale

 4

2023

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-09-10