Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal påfyllnadsplatser för etanol E85

Antal publika påfyllnadsplatser för E85
Datum Värde (Antal)
2006 300
2007 706
2008 1053
2009 1332
2010 1532
2011 1666
2012 1691
2013 1827
2014 1808
2015 1846
2016 1828
2017 1749
2018 1723
2019 1831
2020 1797
2021 1736
2022 1645
2023 1553
Datakälla: Drivkraft Sverige

Kommentar

Den 1 april 2006 trädde den så kallade pumplagen i kraft. Den tvingar större mackar att erbjuda minst ett alternativt drivmedel, med stor förnybar andel. Vid denna tid var etanol E85 eller fordonsgas de realistiska alternativ som stod till buds. Att installera en pump för E85 var mycket billigare än att installera en gasdispenser, varför utbyggnaden av infrastrukturen för E85 snabbt tog fart.

En pump för E85 finns numera på cirka två tredjedelar av alla mackar i Sverige, i alla landsändar. Eftersom försäljningen av E85 sjunkit drastiskt de senaste åren är omsättningen av E85 tyvärr låg på många av dessa mackar.

År 2015 introducerades förnybar diesel HVO100 på den svenska marknaden. Försäljningsvolymerna har fluktuerat, beroende på tillgång, pris och politiska styrmedel. Trots en ryckig marknad är nu HVO100 etablerat på allvar och flera drivmedelsleverantörer har ersätt etanolpumpar med HVO100-pumpar. Detta har medfört att antalet säljställen för E85 sjunkit, trots att pumplagen fortfarande gäller.

Övriga kommentarer
Infrastrukturen för E85 på kommunal nivå analyseras ur olika synvinklar i indikator B2H_KH.

Indikator N.B2.H.1
Uppdaterad: 2024-02-10