Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Mängder biodrivmedel tillverkade av svensk råvara

Energimängder olika svensksålda biodrivmedel som tillverkats av svensk råvara (TWh)
Mätområde Datum Värde (TWh)
Etanol 2011 0,80
Etanol 2012 0,72
Etanol 2013 0,53
Etanol 2014 0,36
Etanol 2015 0,25
Etanol 2016 0,21
Etanol 2017 0,20
Etanol 2018 0,22
Etanol 2019 0,14
Etanol 2020 0,10
Etanol 2021 0,32
Etanol 2022 0,38
Biobensin 2015 0,00
Biobensin 2016 0,01
Biobensin 2017 0,01
Biobensin 2018 0,05
Biobensin 2019 0,01
Biobensin 2020 0,04
Biobensin 2021 0,01
Biobensin 2022 0,04
Biogas 2011 0,64
Biogas 2012 0,87
Biogas 2013 0,85
Biogas 2014 0,96
Biogas 2015 1,02
Biogas 2016 1,20
Biogas 2017 1,16
Biogas 2018 1,04
Biogas 2019 1,13
Biogas 2020 0,96
Biogas 2021 1,10
Biogas 2022 1,17
FAME 2011 0,06
FAME 2012 0,10
FAME 2013 0,15
FAME 2014 0,28
FAME 2015 0,24
FAME 2016 0,06
FAME 2017 0,08
FAME 2018 0,26
FAME 2019 0,31
FAME 2020 0,28
FAME 2021 0,12
FAME 2022 0,14
HVO 2011 0,30
HVO 2012 0,54
HVO 2013 0,98
HVO 2014 0,90
HVO 2015 0,95
HVO 2016 0,44
HVO 2017 0,74
HVO 2018 0,72
HVO 2019 0,66
HVO 2020 0,96
HVO 2021 1,61
HVO 2022 0,66
Datakälla: Energimyndigheten: Hållbara biodrivmedel och biobränslen, Drivmedel och biobränslen, Drivmedel 2022, Energimyndigheten: Personlig kommunikation

Kommentar

Biogas och HVO är de enda biodrivmedlen som en betydande mängd svensk råvara används för att tillverka. Fram till år 2020 fanns dock inga tydliga trender att dessa mängder ökar.

Detta är särskilt anmärkningsvärt när det gäller förnybar diesel HVO, eftersom den använda mängden HVO har ökat mycket snabbt på senare år. Detta är ett uttryck för ett snabbt tilltagande importberoende. Användningen av biogas har stagnerat, och där förblir andelen svensk råvara hög.

Allt mindre svensk råvara användes för att tillverka etanol fram till år 2020. Detta berodde dels på en minskad efterfrågan på etanol, dels på att en allt mindre andel av den etanol som användes hade inhemskt ursprung.

År 2021 skedde ett positivt trendbrott. Det ökade behovet av etanol och HVO för inblandning i bensin och diesel som uppstod till följd av den skärpta reduktionsplikten uppfylldes till stor del genom ökad användning av svensk råvara. År 2022 sjönk dock den använda mängden HVO av svensk råvara tillbaka.

Indikator N.B2.G.10
Uppdaterad: 2023-10-14