Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Fördelning av antalet pendlings- och arbetsresor

Procentuella andelar av antalet arbets-, tjänste- och skolresor med olika färdmedel
Mätområde Datum Värde (%)
Gång, cykel 2006 27,4
Gång, cykel 2011 25,0
Gång, cykel 2012 24,7
Gång, cykel 2013 25,9
Gång, cykel 2014 25,0
Gång, cykel 2015 23,3
Gång, cykel 2016 23,4
Gång, cykel 2019 28,9
Gång, cykel 2020 33,8
Gång, cykel 2021 35,1
Gång, cykel 2022 29,4
Bil 2006 51,8
Bil 2011 52,8
Bil 2012 52,7
Bil 2013 51,2
Bil 2014 51,5
Bil 2015 50,6
Bil 2016 51,0
Bil 2019 44,0
Bil 2020 46,8
Bil 2021 47,3
Bil 2022 46,8
Kollektivtrafik 2006 17,7
Kollektivtrafik 2011 18,3
Kollektivtrafik 2012 18,2
Kollektivtrafik 2013 19,2
Kollektivtrafik 2014 19,6
Kollektivtrafik 2015 22,1
Kollektivtrafik 2016 22,1
Kollektivtrafik 2019 24,9
Kollektivtrafik 2020 17,5
Kollektivtrafik 2021 15,4
Kollektivtrafik 2022 21,3
Övrigt, ingen uppgift 2006 3,1
Övrigt, ingen uppgift 2011 4,0
Övrigt, ingen uppgift 2012 4,4
Övrigt, ingen uppgift 2013 3,7
Övrigt, ingen uppgift 2014 3,9
Övrigt, ingen uppgift 2015 1,6
Övrigt, ingen uppgift 2016 3,4
Övrigt, ingen uppgift 2019 2,2
Övrigt, ingen uppgift 2020 1,9
Övrigt, ingen uppgift 2021 2,3
Övrigt, ingen uppgift 2022 2,6
Datakälla: Trafikanalys: Nationella resvaneundersökningen

Kommentar

Jämför gärna uppgifterna för dessa arbetsrelaterade resor med motsvarande data för samtliga typer av resor i bil, kollektivtrafik, och med gång eller cykel.

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

Analys
Trenderna vi ser för pendlings- och arbetsresor med olika färdsätt speglas i förändringarna i det allmänna resandet med dessa färdsätt. Korta analyser kan nås genom att följa de tre länkarna ovan. Det är dock värt att notera att från år 2016 till år 2019 ökade andelen arbets- tjänste- och skolresor med kollektivtrafik, gång och cykel betydligt mer än i det allmänna resandet. Det ser alltså ut som om de arbetsrelaterade resorna drev de beteendeförändringar bort från bilberoendet som kunde anas generellt.

Uppgången för kollektivtrafiken avbröts tvärt år 2020, då Sveriges befolkning blev uppmanad att undvika kollektivtrafik under covidpandeminpå grund av smittorisken. Samma situation bidrog å andra sidan till en fortsatt uppgång för arbetsrelaterade resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång till de beteendemönster som rådde före pandemin.

Övriga kommentarer
Liknande uppgifter på kommunal nivå har hämtats via lokala resvaneundersökningar. Data för alla kommuninvånare redovisas i indikator B3L_KH, och data för de kommunanställda redovisas i indikator B3L_KV.

Indikator N.B3.L.1
Uppdaterad: 2023-06-02