Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Helsingborg

2010

64,0

1

Helsingborg

2011

85,9

2

Helsingborg

2012

83,6

3

Helsingborg

2013

83,7

4

Helsingborg

2014

83,3

5

Helsingborg

2015

85,1

6

Helsingborg

2016

85,4

7

Helsingborg

2017

87,1

8

Helsingborg

2018

89,2

9

Helsingborg

2019

91,7

10

Helsingborg

2020

96,1

11

Helsingborg

2021

97,1

12

Helsingborg

2022

98,6

13

Helsingborg

2023

99,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03