Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Helsingborg  98,6 2022
Lund  98,4 2022
Trollhättan  97,6 2022
Mörbylånga  97,1 2022
Gislaved  96,4 2022
Falkenberg  95,8 2022
Kävlinge  95,7 2022
Trosa  95,6 2022
Södertälje  95,5 2022
Kungsbacka  94,6 2022
Varberg  94,0 2022
Eslöv  92,5 2022
Malmö  92,2 2022
Eskilstuna  92,1 2022
Lerum  91,8 2022
Botkyrka  91,7 2022
Alvesta  91,4 2022
Karlstad  91,1 2022
Stockholm  91,0 2022
Katrineholm  89,8 2022
Höör  89,3 2022
Landskrona  89,3 2022
Uppsala  89,0 2022
Lekeberg  88,9 2022
Ystad  88,0 2022
Vänersborg  87,8 2022
Upplands Väsby  86,7 2022
Norrköping  86,4 2022
Vårgårda  85,7 2022
Kristianstad  84,8 2022
Jönköping  84,6 2022
Linköping  84,1 2022
Åtvidaberg  83,3 2022
Öckerö  83,3 2022
Sölvesborg  83,0 2022
Gävle  82,2 2022
Mjölby  81,5 2022
Dals-Ed  81,3 2022
Olofström  81,1 2022
Örebro  81,1 2022
Östersund  81,1 2022
Boden  81,0 2022
Lidköping  81,0 2022
Skellefteå  80,3 2022
Kalmar  79,9 2022
Västerås  79,8 2022
Nässjö  78,7 2022
Smedjebacken  78,4 2022
Växjö  78,4 2022
Mölndal  77,1 2022
Mellerud  77,1 2022
Strömstad  76,9 2022
Värnamo  76,4 2022
Salem  76,0 2022
Gotland  75,9 2022
Kumla  75,8 2022
Sala  75,7 2022
Gnosjö  74,7 2022
Ronneby  74,3 2022
Borås  74,0 2022
Motala  73,9 2022
Göteborg  73,8 2022
Tomelilla  73,8 2022
Oskarshamn  73,0 2022
Laholm  72,9 2022
Hultsfred  72,6 2022
Rättvik  72,1 2022
Tyresö  72,1 2022
Flen  71,8 2022
Sävsjö  71,7 2022
Östhammar  71,4 2022
Karlshamn  71,4 2022
Forshaga  71,2 2022
Laxå  69,8 2022
Borlänge  69,3 2022
Härnösand  68,8 2022
Halmstad  68,3 2022
Västervik  68,1 2022
Vaggeryd  67,8 2022
Karlskoga  67,3 2022
Älmhult  66,7 2022
Strängnäs  66,1 2022
Luleå  65,7 2022
Nacka  65,1 2022
Mönsterås  64,9 2022
Köping  64,8 2022
Lysekil  64,1 2022
Vara  62,5 2022
Nyköping  62,1 2022
Höganäs  61,8 2022
Ulricehamn  61,7 2022
Norberg  61,1 2022
Hjo  61,0 2022
Grästorp  60,0 2022
Gagnef  60,0 2022
Ockelbo  60,0 2022
Ödeshög  60,0 2022
Haninge  59,0 2022
Riket  58,5 2022
Vimmerby  58,1 2022
Borgholm  57,8 2022
Danderyd  57,1 2022
Trelleborg  56,8 2022
Heby  56,7 2022
Åsele  56,3 2022
Hudiksvall  56,0 2022
Östra Göinge  54,7 2022
Finspång  54,5 2022
Tranås  54,4 2022
Sollentuna  54,4 2022
Habo  53,8 2022
Vingåker  53,4 2022
Ale  52,8 2022
Älvsbyn  52,4 2022
Uddevalla  52,3 2022
Pajala  52,3 2022
Huddinge  52,3 2022
Norsjö  52,2 2022
Örnsköldsvik  51,7 2022
Sundsvall  50,9 2022
Emmaboda  50,6 2022
Eksjö  50,0 2022
Gnesta  50,0 2022
Härryda  50,0 2022
Valdemarsvik  50,0 2022
Vallentuna  50,0 2022
Söderhamn  48,4 2022
Täby  48,3 2022
Järfälla  48,1 2022
Skövde  47,4 2022
Bengtsfors  46,9 2022
Dorotea  46,7 2022
Munkedal  46,4 2022
Söderköping  46,2 2022
Sandviken  45,8 2022
Hässleholm  45,4 2022
Malung-Sälen  45,3 2022
Norrtälje  44,9 2022
Leksand  44,7 2022
Storfors  44,4 2022
Umeå  44,2 2022
Vetlanda  44,1 2022
Vaxholm  41,7 2022
Sundbyberg  41,7 2022
Älvkarleby  41,5 2022
Karlsborg  41,0 2022
Kinda  40,7 2022
Ljungby  40,3 2022
Osby  40,0 2022
Torsås  39,7 2022
Fagersta  39,7 2022
Gällivare  39,3 2022
Arboga  39,3 2022
Kiruna  38,1 2022
Orust  38,0 2022
Vellinge  36,8 2022
Upplands-Bro  36,4 2022
Klippan  35,7 2022
Ekerö  35,6 2022
Högsby  35,2 2022
Värmdö  34,9 2022
Bjuv  34,6 2022
Hallstahammar  33,9 2022
Mariestad  33,9 2022
Knivsta  33,3 2022
Nordmaling  33,3 2022
Alingsås  32,7 2022
Österåker  32,6 2022
Skurup  32,0 2022
Vadstena  32,0 2022
Tranemo  31,9 2022
Tierp  31,7 2022
Nykvarn  31,6 2022
Burlöv  31,3 2022
Kramfors  31,2 2022
Enköping  30,2 2022
Håbo  30,0 2022
Sotenäs  29,7 2022
Åmål  29,5 2022
Ovanåker  28,9 2022
Sollefteå  28,8 2022
Hörby  28,4 2022
Nordanstig  28,2 2022
Svalöv  27,9 2022
Mora  27,6 2022
Ängelholm  27,1 2022
Torsby  27,0 2022
Oxelösund  27,0 2022
Hylte  26,6 2022
Svedala  25,9 2022
Haparanda  25,8 2022
Ljusdal  25,5 2022
Kungsör  25,0 2022
Orsa  25,0 2022
Falun  24,6 2022
Falköping  24,5 2022
Nybro  23,9 2022
Vansbro  23,1 2022
Karlskrona  22,8 2022
Hedemora  22,1 2022
Nynäshamn  22,1 2022
Kristinehamn  21,8 2022
Arvidsjaur  21,7 2022
Robertsfors  21,7 2022
Svenljunga  21,4 2022
Simrishamn  20,7 2022
Överkalix  20,0 2022
Lessebo  20,0 2022
Götene  19,6 2022
Kungälv  18,9 2022
Sunne  18,8 2022
Filipstad  18,7 2022
Båstad  18,7 2022
Solna  18,5 2022
Arvika  18,4 2022
Bollebygd  18,2 2022
Gullspång  18,2 2022
Tjörn  18,2 2022
Tidaholm  17,4 2022
Aneby  17,1 2022
Mark  16,9 2022
Perstorp  16,7 2022
Eda  16,3 2022
Piteå  16,1 2022
Säter  15,8 2022
Boxholm  15,4 2022
Degerfors  15,1 2022
Avesta  14,6 2022
Tingsryd  14,5 2022
Åre  14,3 2022
Sigtuna  14,3 2022
Nora  14,0 2022
Bollnäs  13,9 2022
Herrljunga  13,8 2022
Malå  13,8 2022
Lomma  13,3 2022
Markaryd  13,0 2022
Munkfors  13,0 2022
Töreboda  12,8 2022
Lindesberg  12,7 2022
Hällefors  12,5 2022
Tibro  12,5 2022
Åstorp  12,1 2022
Vilhelmina  11,9 2022
Ludvika  11,9 2022
Hallsberg  11,8 2022
Tanum  11,7 2022
Övertorneå  11,4 2022
Essunga  11,1 2022
Färgelanda  11,1 2022
Krokom  11,0 2022
Storuman  10,9 2022
Sjöbo  10,8 2022
Bromölla  10,7 2022
Örkelljunga  10,6 2022
Staffanstorp  10,3 2022
Partille  10,1 2022
Bräcke  9,7 2022
Lilla Edet  9,7 2022
Strömsund  9,5 2022
Skara  9,4 2022
Älvdalen  9,4 2022
Ljusnarsberg  9,1 2022
Hammarö  8,8 2022
Hofors  8,3 2022
Lidingö  7,6 2022
Lycksele  7,3 2022
Ånge  6,7 2022
Vännäs  6,3 2022
Uppvidinge  6,3 2022
Kalix  5,7 2022
Berg  5,6 2022
Surahammar  5,6 2022
Hagfors  5,3 2022
Timrå  5,2 2022
Härjedalen  4,7 2022
Årjäng  4,5 2022
Stenungsund  4,5 2022
Vindeln  3,7 2022
Kil  3,7 2022
Mullsjö  2,9 2022
Ragunda  2,2 2022
Grums  1,9 2022
Bjurholm  0,0 2022
Askersund  0,0 2022
Arjeplog  0,0 2022
Jokkmokk  0,0 2022
Sorsele  0,0 2022
Skinnskatteberg  0,0 2022
Säffle  0,0 2022
Ydre  0,0 2022
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Indikator K.V.B1.C.1
Uppdaterad: 2023-09-24