Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Mätområde Datum Värde (%)
Helsingborg 2010 64,0
Helsingborg 2011 85,9
Helsingborg 2012 83,6
Helsingborg 2013 83,7
Helsingborg 2014 83,3
Helsingborg 2015 85,1
Helsingborg 2016 85,4
Helsingborg 2017 87,1
Helsingborg 2018 89,2
Helsingborg 2019 91,7
Helsingborg 2020 96,1
Helsingborg 2021 97,1
Helsingborg 2022 98,6
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Indikator K.V.B1.C.1
Uppdaterad: 2023-09-24