Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel tjänsteresor med kollektivtrafik

Procentuell andel av de kommunanställdas tjänsteresor som sker med kollektivtrafik
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Huddinge  44,0 2023
Arvika  43,0 2023
Håbo  40,0 2023
Karlskrona  38,0 2017
Upplands Väsby  35,0 2023
Varberg  33,0 2022
Mellerud  30,0 2022
Tyresö  27,0 2022
Härjedalen  25,0 2023
Botkyrka  25,0 2022
Härnösand  24,3 2023
Järfälla  24,0 2023
Danderyd  24,0 2023
Kristianstad  23,7 2023
Nynäshamn  23,6 2023
Mölndal  22,0 2022
Gävle  22,0 2017
Värmdö  19,0 2023
Västerås  18,0 2023
Timrå  17,0 2022
Ockelbo  15,0 2023
Lund  14,0 2017
Västervik  14,0 2022
Ale  13,9 2022
Trollhättan  13,0 2023
Lidköping  12,0 2022
Karlstad  11,0 2023
Ånge  11,0 2014
Katrineholm  10,0 2022
Lerum  10,0 2022
Simrishamn  10,0 2023
Jönköping  10,0 2023
Ängelholm  9,0 2022
Tranås  9,0 2023
Linköping  8,0 2023
Eksjö  6,0 2023
Eskilstuna  6,0 2023
Sigtuna  6,0 2022
Vaggeryd  5,0 2022
Växjö  5,0 2023
Borlänge  5,0 2022
Klippan  5,0 2023
Sandviken  5,0 2022
Skurup  3,3 2022
Örebro  3,0 2022
Torsås  3,0 2023
Hässleholm  2,0 2022
Gotland  1,0 2023
Enköping  0,0 2022
Karlskoga  0,0 2022
Piteå  0,0 2022
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Indikator K.V.B3.L.2.3
Uppdaterad: 2023-11-19