Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med kollektivtrafik

Indikator K. V.B3.L.1. 3

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ale 2022 11
1 Alingsås 2014 5
2 Alingsås 2016 9
3 Alvesta 2022 6
4 Alvesta 2024 6
5 Arvika 2023 8
6 Boden 2022 11
7 Borlänge 2022 25
8 Borås 2022 25
9 Botkyrka 2017 35
10 Botkyrka 2022 33
11 Danderyd 2014 34
12 Danderyd 2016 35
13 Danderyd 2017 35
14 Danderyd 2022 44
15 Danderyd 2023 44
16 Eksjö 2022 13
17 Eksjö 2023 5
18 Enköping 2022 30
19 Enköping 2024 11
20 Eskilstuna 2022 15
21 Eskilstuna 2023 10
22 Gotland 2022 3
23 Gotland 2023 4
24 Gävle 2014 14
25 Gävle 2017 16
26 Gävle 2018 12
27 Gävle 2024 25
28 Helsingborg 2014 21
29 Huddinge 2017 38
30 Huddinge 2022 38
31 Huddinge 2023 38
32 Hudiksvall 2022 10
33 Håbo 2023 39
34 Härjedalen 2022 40
35 Härjedalen 2023 30
36 Härnösand 2022 7
37 Härnösand 2023 7
38 Hässleholm 2022 20
39 Järfälla 2014 38
40 Järfälla 2017 31
41 Järfälla 2018 31
42 Järfälla 2022 25
43 Järfälla 2023 16
44 Jönköping 2014 18
45 Jönköping 2016 18
46 Jönköping 2023 17
47 Kalmar 2014 10
48 Kalmar 2016 10
49 Kalmar 2022 6
50 Karlskoga 2022 0
51 Karlskrona 2014 10
52 Karlskrona 2017 13
53 Karlskrona 2023 11
54 Karlstad 2014 13
55 Karlstad 2016 12
56 Karlstad 2017 5
57 Karlstad 2022 7
58 Karlstad 2023 9
59 Katrineholm 2014 3
60 Katrineholm 2016 3
61 Katrineholm 2022 20
62 Klippan 2023 15
63 Kristianstad 2022 14
64 Kristianstad 2023 14
65 Kumla 2018 13
66 Kävlinge 2018 14
67 Lerum 2022 18
68 Lidingö 2024 35
69 Lidköping 2014 15
70 Lidköping 2022 7
71 Lilla Edet 2014 15
72 Linköping 2014 11
73 Linköping 2016 11
74 Linköping 2023 12
75 Lomma 2023 13
76 Lund 2014 41
77 Lund 2016 45
78 Lund 2017 45
79 Lund 2018 45
80 Lycksele 2014 25
81 Malmö 2024 23
82 Markaryd 2022 4
83 Mellerud 2022 10
84 Mellerud 2024 40
85 Mölndal 2014 19
86 Mölndal 2016 19
87 Mölndal 2018 19
88 Mölndal 2022 22
89 Mölndal 2024 22
90 Nacka 2016 33
91 Nacka 2018 39
92 Nordanstig 2014 14
93 Nybro 2014 3
94 Nybro 2024 4
95 Nynäshamn 2022 15
96 Nynäshamn 2023 15
97 Ockelbo 2022 15
98 Oskarshamn 2014 14
99 Oskarshamn 2016 14
100 Piteå 2022 3
101 Sandviken 2022 6
102 Sigtuna 2016 19
103 Sigtuna 2022 15
104 Simrishamn 2023 24
105 Skara 2024 5
106 Skurup 2022 12
107 Sollefteå 2014 8
108 Strängnäs 2014 5
109 Strängnäs 2016 5
110 Strängnäs 2022 13
111 Strängnäs 2023 13
112 Svalöv 2022 10
113 Tanum 2018 0
114 Timrå 2018 6
115 Timrå 2022 6
116 Tjörn 2023 10
117 Torsås 2014 4
118 Torsås 2023 10
119 Tranås 2022 5
120 Tranås 2023 2
121 Trollhättan 2023 8
122 Trosa 2014 15
123 Tyresö 2022 25
124 Umeå 2014 11
125 Upplands Väsby 2014 23
126 Upplands Väsby 2023 24
127 Vaggeryd 2022 1
128 Vaggeryd 2024 5
129 Varberg 2022 10
130 Varberg 2024 10
131 Vaxholm 2022 15
132 Värmdö 2023 21
133 Västervik 2014 4
134 Västervik 2022 4
135 Västerås 2023 11
136 Växjö 2022 10
137 Växjö 2023 10
138 Ystad 2014 30
139 Ånge 2014 6
140 Ånge 2016 11
141 Älmhult 2024 10
142 Ängelholm 2022 12
143 Örebro 2022 8
144 Örnsköldsvik 2023 10
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Uppdaterad: 2024-11-28