Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med kollektivtrafik

Indikator K. V.B3.L.1. 3

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ale

2022

11

1

Alingsås

2014

5

2

Alingsås

2016

9

3

Alvesta

2022

6

4

Alvesta

2024

6

5

Arvika

2023

8

6

Boden

2022

11

7

Borlänge

2022

25

8

Borås

2022

25

9

Botkyrka

2017

35

10

Botkyrka

2022

33

11

Danderyd

2014

34

12

Danderyd

2016

35

13

Danderyd

2017

35

14

Danderyd

2022

44

15

Danderyd

2023

44

16

Eksjö

2022

13

17

Eksjö

2023

5

18

Enköping

2022

30

19

Enköping

2024

11

20

Eskilstuna

2022

15

21

Eskilstuna

2023

10

22

Gotland

2022

3

23

Gotland

2023

4

24

Gävle

2014

14

25

Gävle

2017

16

26

Gävle

2018

12

27

Gävle

2024

25

28

Helsingborg

2014

21

29

Huddinge

2017

38

30

Huddinge

2022

38

31

Huddinge

2023

38

32

Hudiksvall

2022

10

33

Håbo

2023

39

34

Härjedalen

2022

40

35

Härjedalen

2023

30

36

Härnösand

2022

7

37

Härnösand

2023

7

38

Hässleholm

2022

20

39

Järfälla

2014

38

40

Järfälla

2017

31

41

Järfälla

2018

31

42

Järfälla

2022

25

43

Järfälla

2023

16

44

Jönköping

2014

18

45

Jönköping

2016

18

46

Jönköping

2023

17

47

Kalmar

2014

10

48

Kalmar

2016

10

49

Kalmar

2022

6

50

Karlskoga

2022

0

51

Karlskrona

2014

10

52

Karlskrona

2017

13

53

Karlskrona

2023

11

54

Karlstad

2014

13

55

Karlstad

2016

12

56

Karlstad

2017

5

57

Karlstad

2022

7

58

Karlstad

2023

9

59

Katrineholm

2014

3

60

Katrineholm

2016

3

61

Katrineholm

2022

20

62

Klippan

2023

15

63

Kristianstad

2022

14

64

Kristianstad

2023

14

65

Kumla

2018

13

66

Kävlinge

2018

14

67

Lerum

2022

18

68

Lidingö

2024

35

69

Lidköping

2014

15

70

Lidköping

2022

7

71

Lilla Edet

2014

15

72

Linköping

2014

11

73

Linköping

2016

11

74

Linköping

2023

12

75

Lomma

2023

13

76

Lund

2014

41

77

Lund

2016

45

78

Lund

2017

45

79

Lund

2018

45

80

Lycksele

2014

25

81

Malmö

2024

23

82

Markaryd

2022

4

83

Mellerud

2022

10

84

Mellerud

2024

40

85

Mölndal

2014

19

86

Mölndal

2016

19

87

Mölndal

2018

19

88

Mölndal

2022

22

89

Mölndal

2024

22

90

Nacka

2016

33

91

Nacka

2018

39

92

Nordanstig

2014

14

93

Nybro

2014

3

94

Nybro

2024

4

95

Nynäshamn

2022

15

96

Nynäshamn

2023

15

97

Ockelbo

2022

15

98

Oskarshamn

2014

14

99

Oskarshamn

2016

14

100

Piteå

2022

3

101

Sandviken

2022

6

102

Sigtuna

2016

19

103

Sigtuna

2022

15

104

Simrishamn

2023

24

105

Skara

2024

5

106

Skurup

2022

12

107

Sollefteå

2014

8

108

Strängnäs

2014

5

109

Strängnäs

2016

5

110

Strängnäs

2022

13

111

Strängnäs

2023

13

112

Svalöv

2022

10

113

Tanum

2018

0

114

Timrå

2018

6

115

Timrå

2022

6

116

Tjörn

2023

10

117

Torsås

2014

4

118

Torsås

2023

10

119

Tranås

2022

5

120

Tranås

2023

2

121

Trollhättan

2023

8

122

Trosa

2014

15

123

Tyresö

2022

25

124

Umeå

2014

11

125

Upplands Väsby

2014

23

126

Upplands Väsby

2023

24

127

Vaggeryd

2022

1

128

Vaggeryd

2024

5

129

Varberg

2022

10

130

Varberg

2024

10

131

Vaxholm

2022

15

132

Värmdö

2023

21

133

Västervik

2014

4

134

Västervik

2022

4

135

Västerås

2023

11

136

Växjö

2022

10

137

Växjö

2023

10

138

Ystad

2014

30

139

Ånge

2014

6

140

Ånge

2016

11

141

Älmhult

2024

10

142

Ängelholm

2022

12

143

Örebro

2022

8

144

Örnsköldsvik

2023

10

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Uppdaterad: 2024-06-12