Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med bil

Indikator K. V.B3.L.1. 2

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ale 2022 62
1 Alingsås 2014 53
2 Alingsås 2016 54
3 Alvesta 2022 71
4 Alvesta 2024 70
5 Arvika 2023 44
6 Boden 2022 62
7 Borlänge 2022 60
8 Borås 2022 44
9 Botkyrka 2017 48
10 Botkyrka 2022 51
11 Danderyd 2014 57
12 Danderyd 2016 59
13 Danderyd 2017 58
14 Danderyd 2022 44
15 Danderyd 2023 44
16 Eksjö 2022 79
17 Eksjö 2023 59
18 Enköping 2022 50
19 Enköping 2024 64
20 Eskilstuna 2022 73
21 Eskilstuna 2023 45
22 Gotland 2022 81
23 Gotland 2023 73
24 Gävle 2014 52
25 Gävle 2017 48
26 Gävle 2018 43
27 Gävle 2024 54
28 Helsingborg 2014 44
29 Huddinge 2017 54
30 Huddinge 2022 49
31 Huddinge 2023 46
32 Hudiksvall 2022 54
33 Håbo 2023 68
34 Härjedalen 2022 80
35 Härjedalen 2023 65
36 Härnösand 2022 50
37 Härnösand 2023 50
38 Hässleholm 2022 70
39 Järfälla 2014 50
40 Järfälla 2017 46
41 Järfälla 2018 46
42 Järfälla 2022 61
43 Järfälla 2023 49
44 Jönköping 2014 51
45 Jönköping 2016 52
46 Jönköping 2023 48
47 Kalmar 2014 81
48 Kalmar 2016 81
49 Kalmar 2022 49
50 Karlskoga 2022 95
51 Karlskrona 2014 67
52 Karlskrona 2017 63
53 Karlskrona 2023 65
54 Karlstad 2014 43
55 Karlstad 2016 42
56 Karlstad 2017 42
57 Karlstad 2022 50
58 Karlstad 2023 54
59 Katrineholm 2014 54
60 Katrineholm 2016 54
61 Katrineholm 2022 20
62 Klippan 2023 70
63 Kristianstad 2022 59
64 Kristianstad 2023 60
65 Kumla 2018 58
66 Kävlinge 2018 63
67 Lerum 2022 23
68 Lidingö 2024 36
69 Lidköping 2022 76
70 Lilla Edet 2014 78
71 Linköping 2014 49
72 Linköping 2016 49
73 Linköping 2022 43
74 Linköping 2023 43
75 Lomma 2023 56
76 Lund 2014 24
77 Lund 2016 23
78 Lund 2017 23
79 Lund 2018 23
80 Lycksele 2014 70
81 Malmö 2024 34
82 Markaryd 2022 73
83 Mellerud 2022 50
84 Mellerud 2024 40
85 Mölndal 2014 52
86 Mölndal 2016 45
87 Mölndal 2018 51
88 Mölndal 2022 48
89 Mölndal 2024 48
90 Nacka 2016 43
91 Nacka 2018 50
92 Nordanstig 2014 86
93 Nybro 2014 61
94 Nybro 2024 64
95 Nynäshamn 2022 50
96 Nynäshamn 2023 49
97 Ockelbo 2022 63
98 Oskarshamn 2014 80
99 Oskarshamn 2016 80
100 Piteå 2022 71
101 Sandviken 2022 79
102 Sigtuna 2016 67
103 Sigtuna 2022 77
104 Simrishamn 2023 60
105 Skara 2024 80
106 Skurup 2022 67
107 Sollefteå 2014 90
108 Strängnäs 2014 63
109 Strängnäs 2016 63
110 Strängnäs 2022 61
111 Strängnäs 2023 61
112 Svalöv 2022 73
113 Tanum 2018 80
114 Timrå 2018 74
115 Timrå 2022 82
116 Tjörn 2023 80
117 Torsås 2014 95
118 Torsås 2023 80
119 Tranås 2022 58
120 Tranås 2023 57
121 Trollhättan 2023 59
122 Trosa 2014 80
123 Tyresö 2022 49
124 Umeå 2014 35
125 Upplands Väsby 2014 45
126 Upplands Väsby 2023 45
127 Vaggeryd 2022 70
128 Vaggeryd 2024 70
129 Varberg 2022 55
130 Varberg 2024 55
131 Vaxholm 2022 51
132 Värmdö 2023 71
133 Västervik 2014 54
134 Västervik 2022 57
135 Västerås 2023 51
136 Växjö 2022 49
137 Växjö 2023 50
138 Ystad 2014 60
139 Ånge 2014 73
140 Älmhult 2024 63
141 Ängelholm 2022 58
142 Örebro 2022 40
143 Örnsköldsvik 2023 80
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Uppdaterad: 2024-11-28