Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med bil

Indikator K. V.B3.L.1. 2

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med bil

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ale

2022

62

1

Alingsås

2014

53

2

Alingsås

2016

54

3

Alvesta

2022

71

4

Alvesta

2024

70

5

Arvika

2023

44

6

Boden

2022

62

7

Borlänge

2022

60

8

Borås

2022

44

9

Botkyrka

2017

48

10

Botkyrka

2022

51

11

Danderyd

2014

57

12

Danderyd

2016

59

13

Danderyd

2017

58

14

Danderyd

2022

44

15

Danderyd

2023

44

16

Eksjö

2022

79

17

Eksjö

2023

59

18

Enköping

2022

50

19

Enköping

2024

64

20

Eskilstuna

2022

73

21

Eskilstuna

2023

45

22

Gotland

2022

81

23

Gotland

2023

73

24

Gävle

2014

52

25

Gävle

2017

48

26

Gävle

2018

43

27

Gävle

2024

54

28

Helsingborg

2014

44

29

Huddinge

2017

54

30

Huddinge

2022

49

31

Huddinge

2023

46

32

Hudiksvall

2022

54

33

Håbo

2023

68

34

Härjedalen

2022

80

35

Härjedalen

2023

65

36

Härnösand

2022

50

37

Härnösand

2023

50

38

Hässleholm

2022

70

39

Järfälla

2014

50

40

Järfälla

2017

46

41

Järfälla

2018

46

42

Järfälla

2022

61

43

Järfälla

2023

49

44

Jönköping

2014

51

45

Jönköping

2016

52

46

Jönköping

2023

48

47

Kalmar

2014

81

48

Kalmar

2016

81

49

Kalmar

2022

49

50

Karlskoga

2022

95

51

Karlskrona

2014

67

52

Karlskrona

2017

63

53

Karlskrona

2023

65

54

Karlstad

2014

43

55

Karlstad

2016

42

56

Karlstad

2017

42

57

Karlstad

2022

50

58

Karlstad

2023

54

59

Katrineholm

2014

54

60

Katrineholm

2016

54

61

Katrineholm

2022

20

62

Klippan

2023

70

63

Kristianstad

2022

59

64

Kristianstad

2023

60

65

Kumla

2018

58

66

Kävlinge

2018

63

67

Lerum

2022

23

68

Lidingö

2024

36

69

Lidköping

2022

76

70

Lilla Edet

2014

78

71

Linköping

2014

49

72

Linköping

2016

49

73

Linköping

2022

43

74

Linköping

2023

43

75

Lomma

2023

56

76

Lund

2014

24

77

Lund

2016

23

78

Lund

2017

23

79

Lund

2018

23

80

Lycksele

2014

70

81

Malmö

2024

34

82

Markaryd

2022

73

83

Mellerud

2022

50

84

Mellerud

2024

40

85

Mölndal

2014

52

86

Mölndal

2016

45

87

Mölndal

2018

51

88

Mölndal

2022

48

89

Mölndal

2024

48

90

Nacka

2016

43

91

Nacka

2018

50

92

Nordanstig

2014

86

93

Nybro

2014

61

94

Nybro

2024

64

95

Nynäshamn

2022

50

96

Nynäshamn

2023

49

97

Ockelbo

2022

63

98

Oskarshamn

2014

80

99

Oskarshamn

2016

80

100

Piteå

2022

71

101

Sandviken

2022

79

102

Sigtuna

2016

67

103

Sigtuna

2022

77

104

Simrishamn

2023

60

105

Skara

2024

80

106

Skurup

2022

67

107

Sollefteå

2014

90

108

Strängnäs

2014

63

109

Strängnäs

2016

63

110

Strängnäs

2022

61

111

Strängnäs

2023

61

112

Svalöv

2022

73

113

Tanum

2018

80

114

Timrå

2018

74

115

Timrå

2022

82

116

Tjörn

2023

80

117

Torsås

2014

95

118

Torsås

2023

80

119

Tranås

2022

58

120

Tranås

2023

57

121

Trollhättan

2023

59

122

Trosa

2014

80

123

Tyresö

2022

49

124

Umeå

2014

35

125

Upplands Väsby

2014

45

126

Upplands Väsby

2023

45

127

Vaggeryd

2022

70

128

Vaggeryd

2024

70

129

Varberg

2022

55

130

Varberg

2024

55

131

Vaxholm

2022

51

132

Värmdö

2023

71

133

Västervik

2014

54

134

Västervik

2022

57

135

Västerås

2023

51

136

Växjö

2022

49

137

Växjö

2023

50

138

Ystad

2014

60

139

Ånge

2014

73

140

Älmhult

2024

63

141

Ängelholm

2022

58

142

Örebro

2022

40

143

Örnsköldsvik

2023

80

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Uppdaterad: 2024-06-12