Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Kristinehamn |
2010 |
0,877 |
1 |
Kristinehamn |
2011 |
0,852 |
2 |
Kristinehamn |
2012 |
0,786 |
3 |
Kristinehamn |
2013 |
0,750 |
4 |
Kristinehamn |
2014 |
0,720 |
5 |
Kristinehamn |
2015 |
0,691 |
6 |
Kristinehamn |
2016 |
0,623 |
7 |
Kristinehamn |
2017 |
0,576 |
8 |
Kristinehamn |
2018 |
0,567 |
9 |
Kristinehamn |
2019 |
0,571 |
10 |
Kristinehamn |
2020 |
0,553 |
11 |
Kristinehamn |
2021 |
0,573 |
12 |
Kristinehamn |
2022 |
0,500 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.