Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafikens marknadsandel

Indikator K. H.H.6. 2

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Sollentuna  47,0 2024
1 Södertälje  47,0 2024
2 Järfälla  47,0 2024
3 Huddinge  47,0 2024
4 Haninge  47,0 2024
5 Vaxholm  47,0 2024
6 Österåker  47,0 2024
7 Solna  47,0 2024
8 Nynäshamn  47,0 2024
9 Stockholm  47,0 2024
10 Botkyrka  47,0 2024
11 Nykvarn  47,0 2024
12 Danderyd  47,0 2024
13 Norrtälje  47,0 2024
14 Sundbyberg  47,0 2024
15 Nacka  47,0 2024
16 Tyresö  47,0 2024
17 Ekerö  47,0 2024
18 Täby  47,0 2024
19 Upplands-Bro  47,0 2024
20 Sigtuna  47,0 2024
21 Salem  47,0 2024
22 Upplands Väsby  47,0 2024
23 Lidingö  47,0 2024
24 Värmdö  47,0 2024
25 Vallentuna  47,0 2024
26 Svalöv  30,0 2024
27 Vellinge  30,0 2024
28 Tomelilla  30,0 2024
29 Bjuv  30,0 2024
30 Ängelholm  30,0 2024
31 Osby  30,0 2024
32 Åstorp  30,0 2024
33 Klippan  30,0 2024
34 Örkelljunga  30,0 2024
35 Burlöv  30,0 2024
36 Båstad  30,0 2024
37 Sjöbo  30,0 2024
38 Perstorp  30,0 2024
39 Landskrona  30,0 2024
40 Staffanstorp  30,0 2024
41 Trelleborg  30,0 2024
42 Eslöv  30,0 2024
43 Bromölla  30,0 2024
44 Helsingborg  30,0 2024
45 Kävlinge  30,0 2024
46 Simrishamn  30,0 2024
47 Svedala  30,0 2024
48 Skurup  30,0 2024
49 Malmö  30,0 2024
50 Lund  30,0 2024
51 Kristianstad  30,0 2024
52 Höör  30,0 2024
53 Lomma  30,0 2024
54 Höganäs  30,0 2024
55 Ystad  30,0 2024
56 Hörby  30,0 2024
57 Hässleholm  30,0 2024
58 Östra Göinge  30,0 2024
59 Östhammar  29,0 2024
60 Uppsala  29,0 2024
61 Enköping  29,0 2024
62 Älvkarleby  29,0 2024
63 Håbo  29,0 2024
64 Tierp  29,0 2024
65 Heby  29,0 2024
66 Knivsta  29,0 2024
67 Tanum  28,0 2024
68 Strömstad  28,0 2024
69 Svenljunga  28,0 2024
70 Bollebygd  28,0 2024
71 Borås  28,0 2024
72 Dals-Ed  28,0 2024
73 Essunga  28,0 2024
74 Falköping  28,0 2024
75 Färgelanda  28,0 2024
76 Grästorp  28,0 2024
77 Gullspång  28,0 2024
78 Göteborg  28,0 2024
79 Götene  28,0 2024
80 Herrljunga  28,0 2024
81 Hjo  28,0 2024
82 Vänersborg  28,0 2024
83 Härryda  28,0 2024
84 Vara  28,0 2024
85 Karlsborg  28,0 2024
86 Partille  28,0 2024
87 Ale  28,0 2024
88 Kungälv  28,0 2024
89 Åmål  28,0 2024
90 Lerum  28,0 2024
91 Lidköping  28,0 2024
92 Lilla Edet  28,0 2024
93 Öckerö  28,0 2024
94 Bengtsfors  28,0 2024
95 Lysekil  28,0 2024
96 Ulricehamn  28,0 2024
97 Mariestad  28,0 2024
98 Mark  28,0 2024
99 Uddevalla  28,0 2024
100 Mellerud  28,0 2024
101 Munkedal  28,0 2024
102 Mölndal  28,0 2024
103 Trollhättan  28,0 2024
104 Alingsås  28,0 2024
105 Sotenäs  28,0 2024
106 Tranemo  28,0 2024
107 Töreboda  28,0 2024
108 Orust  28,0 2024
109 Vårgårda  28,0 2024
110 Tjörn  28,0 2024
111 Tidaholm  28,0 2024
112 Skara  28,0 2024
113 Skövde  28,0 2024
114 Tibro  28,0 2024
115 Stenungsund  28,0 2024
116 Riket  27,0 2024
117 Boxholm  20,0 2024
118 Ydre  20,0 2024
119 Norrköping  20,0 2024
120 Finspång  20,0 2024
121 Valdemarsvik  20,0 2024
122 Söderköping  20,0 2024
123 Kinda  20,0 2024
124 Mjölby  20,0 2024
125 Vadstena  20,0 2024
126 Motala  20,0 2024
127 Ödeshög  20,0 2024
128 Åtvidaberg  20,0 2024
129 Linköping  20,0 2024
130 Åsele  15,0 2024
131 Storuman  15,0 2024
132 Umeå  15,0 2024
133 Laholm  15,0 2024
134 Lycksele  15,0 2024
135 Karlskrona  15,0 2024
136 Halmstad  15,0 2024
137 Skellefteå  15,0 2024
138 Malå  15,0 2024
139 Nordmaling  15,0 2024
140 Robertsfors  15,0 2024
141 Ronneby  15,0 2024
142 Bjurholm  15,0 2024
143 Falkenberg  15,0 2024
144 Sorsele  15,0 2024
145 Dorotea  15,0 2024
146 Karlshamn  15,0 2024
147 Olofström  15,0 2024
148 Norsjö  15,0 2024
149 Sölvesborg  15,0 2024
150 Hylte  15,0 2024
151 Vilhelmina  15,0 2024
152 Vännäs  15,0 2024
153 Vindeln  15,0 2024
154 Varberg  15,0 2024
155 Kungsbacka  15,0 2024
156 Norberg  14,0 2024
157 Vaggeryd  14,0 2024
158 Gnosjö  14,0 2024
159 Gislaved  14,0 2024
160 Sävsjö  14,0 2024
161 Eksjö  14,0 2024
162 Mullsjö  14,0 2024
163 Sala  14,0 2024
164 Surahammar  14,0 2024
165 Fagersta  14,0 2024
166 Skinnskatteberg  14,0 2024
167 Aneby  14,0 2024
168 Vetlanda  14,0 2024
169 Jönköping  14,0 2024
170 Tranås  14,0 2024
171 Hallstahammar  14,0 2024
172 Arboga  14,0 2024
173 Värnamo  14,0 2024
174 Habo  14,0 2024
175 Nässjö  14,0 2024
176 Kungsör  14,0 2024
177 Västerås  14,0 2024
178 Köping  14,0 2024
179 Filipstad  13,0 2024
180 Storfors  13,0 2024
181 Forshaga  13,0 2024
182 Torsby  13,0 2024
183 Grums  13,0 2024
184 Hagfors  13,0 2024
185 Kil  13,0 2024
186 Kristinehamn  13,0 2024
187 Arvika  13,0 2024
188 Hammarö  13,0 2024
189 Sunne  13,0 2024
190 Eda  13,0 2024
191 Säffle  13,0 2024
192 Munkfors  13,0 2024
193 Karlstad  13,0 2024
194 Årjäng  13,0 2024
195 Ragunda  12,0 2024
196 Askersund  12,0 2024
197 Berg  12,0 2024
198 Bräcke  12,0 2024
199 Degerfors  12,0 2024
200 Hallsberg  12,0 2024
201 Hällefors  12,0 2024
202 Härjedalen  12,0 2024
203 Karlskoga  12,0 2024
204 Krokom  12,0 2024
205 Kumla  12,0 2024
206 Laxå  12,0 2024
207 Lekeberg  12,0 2024
208 Lindesberg  12,0 2024
209 Ljusnarsberg  12,0 2024
210 Nora  12,0 2024
211 Strömsund  12,0 2024
212 Åre  12,0 2024
213 Örebro  12,0 2024
214 Östersund  12,0 2024
215 Tingsryd  11,0 2024
216 Markaryd  11,0 2024
217 Piteå  11,0 2024
218 Luleå  11,0 2024
219 Ockelbo  11,0 2024
220 Hudiksvall  11,0 2024
221 Haparanda  11,0 2024
222 Hofors  11,0 2024
223 Ljusdal  11,0 2024
224 Ljungby  11,0 2024
225 Gävle  11,0 2024
226 Växjö  11,0 2024
227 Uppvidinge  11,0 2024
228 Gällivare  11,0 2024
229 Söderhamn  11,0 2024
230 Lessebo  11,0 2024
231 Alvesta  11,0 2024
232 Pajala  11,0 2024
233 Nordanstig  11,0 2024
234 Kiruna  11,0 2024
235 Bollnäs  11,0 2024
236 Älmhult  11,0 2024
237 Ovanåker  11,0 2024
238 Boden  11,0 2024
239 Sandviken  11,0 2024
240 Älvsbyn  11,0 2024
241 Överkalix  11,0 2024
242 Arvidsjaur  11,0 2024
243 Kalix  11,0 2024
244 Arjeplog  11,0 2024
245 Övertorneå  11,0 2024
246 Jokkmokk  11,0 2024
247 Sundsvall  9,0 2024
248 Smedjebacken  9,0 2024
249 Rättvik  9,0 2024
250 Oskarshamn  9,0 2024
251 Torsås  9,0 2024
252 Orsa  9,0 2024
253 Nybro  9,0 2024
254 Mörbylånga  9,0 2024
255 Mönsterås  9,0 2024
256 Mora  9,0 2024
257 Malung-Sälen  9,0 2024
258 Ludvika  9,0 2024
259 Leksand  9,0 2024
260 Kramfors  9,0 2024
261 Kalmar  9,0 2024
262 Vansbro  9,0 2024
263 Högsby  9,0 2024
264 Härnösand  9,0 2024
265 Timrå  9,0 2024
266 Hultsfred  9,0 2024
267 Vimmerby  9,0 2024
268 Hedemora  9,0 2024
269 Västervik  9,0 2024
270 Ånge  9,0 2024
271 Gagnef  9,0 2024
272 Emmaboda  9,0 2024
273 Borlänge  9,0 2024
274 Borgholm  9,0 2024
275 Älvdalen  9,0 2024
276 Avesta  9,0 2024
277 Örnsköldsvik  9,0 2024
278 Falun  9,0 2024
279 Sollefteå  9,0 2024
280 Säter  9,0 2024
281 Gotland  5,0 2024
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran marknadsandelen för kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. Indikator B3C visar andelen resor med kollektivtrafik i en stor del av landets kommuner enligt lokala resvaneundersökningar.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik. Se även Indikator B3C visar andelen resor med kollektivtrafik enligt den nationella revaneundersökningen, samt enligt resvaneundersökningar på kommunal nivå.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2025-02-24