Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafikens marknadsandel

Indikator K. H.H.6. 2

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Nykvarn  55,0 2023
1 Sigtuna  55,0 2023
2 Salem  55,0 2023
3 Sollentuna  55,0 2023
4 Sundbyberg  55,0 2023
5 Danderyd  55,0 2023
6 Järfälla  55,0 2023
7 Nynäshamn  55,0 2023
8 Tyresö  55,0 2023
9 Lidingö  55,0 2023
10 Södertälje  55,0 2023
11 Värmdö  55,0 2023
12 Österåker  55,0 2023
13 Nacka  55,0 2023
14 Ekerö  55,0 2023
15 Täby  55,0 2023
16 Botkyrka  55,0 2023
17 Upplands-Bro  55,0 2023
18 Vaxholm  55,0 2023
19 Haninge  55,0 2023
20 Norrtälje  55,0 2023
21 Stockholm  55,0 2023
22 Vallentuna  55,0 2023
23 Solna  55,0 2023
24 Huddinge  55,0 2023
25 Upplands Väsby  55,0 2023
26 Kungälv  33,0 2023
27 Mölndal  33,0 2023
28 Strömstad  33,0 2023
29 Stenungsund  33,0 2023
30 Bromölla  33,0 2023
31 Burlöv  33,0 2023
32 Skövde  33,0 2023
33 Sotenäs  33,0 2023
34 Staffanstorp  33,0 2023
35 Skurup  33,0 2023
36 Båstad  33,0 2023
37 Skara  33,0 2023
38 Orust  33,0 2023
39 Osby  33,0 2023
40 Sjöbo  33,0 2023
41 Dals-Ed  33,0 2023
42 Simrishamn  33,0 2023
43 Vänersborg  33,0 2023
44 Eslöv  33,0 2023
45 Essunga  33,0 2023
46 Ale  33,0 2023
47 Falköping  33,0 2023
48 Vellinge  33,0 2023
49 Vara  33,0 2023
50 Färgelanda  33,0 2023
51 Grästorp  33,0 2023
52 Uddevalla  33,0 2023
53 Härryda  33,0 2023
54 Hässleholm  33,0 2023
55 Höganäs  33,0 2023
56 Trollhättan  33,0 2023
57 Trelleborg  33,0 2023
58 Höör  33,0 2023
59 Tranemo  33,0 2023
60 Töreboda  33,0 2023
61 Karlsborg  33,0 2023
62 Vårgårda  33,0 2023
63 Tomelilla  33,0 2023
64 Klippan  33,0 2023
65 Partille  33,0 2023
66 Tjörn  33,0 2023
67 Kristianstad  33,0 2023
68 Tidaholm  33,0 2023
69 Åstorp  33,0 2023
70 Bjuv  33,0 2023
71 Kävlinge  33,0 2023
72 Bollebygd  33,0 2023
73 Landskrona  33,0 2023
74 Perstorp  33,0 2023
75 Tibro  33,0 2023
76 Lerum  33,0 2023
77 Tanum  33,0 2023
78 Lidköping  33,0 2023
79 Lilla Edet  33,0 2023
80 Borås  33,0 2023
81 Lomma  33,0 2023
82 Lund  33,0 2023
83 Lysekil  33,0 2023
84 Malmö  33,0 2023
85 Svenljunga  33,0 2023
86 Mariestad  33,0 2023
87 Mark  33,0 2023
88 Svedala  33,0 2023
89 Mellerud  33,0 2023
90 Svalöv  33,0 2023
91 Munkedal  33,0 2023
92 Ystad  33,0 2023
93 Gullspång  33,0 2023
94 Östra Göinge  33,0 2023
95 Göteborg  33,0 2023
96 Götene  33,0 2023
97 Örkelljunga  33,0 2023
98 Alingsås  33,0 2023
99 Helsingborg  33,0 2023
100 Herrljunga  33,0 2023
101 Hjo  33,0 2023
102 Åmål  33,0 2023
103 Öckerö  33,0 2023
104 Ulricehamn  33,0 2023
105 Ängelholm  33,0 2023
106 Bengtsfors  33,0 2023
107 Hörby  33,0 2023
108 Knivsta  31,0 2023
109 Riket  31,0 2023
110 Håbo  31,0 2023
111 Tierp  31,0 2023
112 Älvkarleby  31,0 2023
113 Östhammar  31,0 2023
114 Uppsala  31,0 2023
115 Enköping  31,0 2023
116 Heby  31,0 2023
117 Linköping  20,0 2023
118 Finspång  20,0 2023
119 Åtvidaberg  20,0 2023
120 Kinda  20,0 2023
121 Norrköping  20,0 2023
122 Ydre  20,0 2023
123 Valdemarsvik  20,0 2023
124 Vadstena  20,0 2023
125 Söderköping  20,0 2023
126 Motala  20,0 2023
127 Mjölby  20,0 2023
128 Ödeshög  20,0 2023
129 Boxholm  20,0 2023
130 Jönköping  17,0 2023
131 Vaggeryd  17,0 2023
132 Sävsjö  17,0 2023
133 Karlshamn  17,0 2023
134 Habo  17,0 2023
135 Karlskrona  17,0 2023
136 Olofström  17,0 2023
137 Gislaved  17,0 2023
138 Värnamo  17,0 2023
139 Mullsjö  17,0 2023
140 Nässjö  17,0 2023
141 Eksjö  17,0 2023
142 Vetlanda  17,0 2023
143 Ronneby  17,0 2023
144 Sölvesborg  17,0 2023
145 Tranås  17,0 2023
146 Aneby  17,0 2023
147 Gnosjö  17,0 2023
148 Söderhamn  16,0 2023
149 Arboga  16,0 2023
150 Askersund  16,0 2023
151 Bollnäs  16,0 2023
152 Degerfors  16,0 2023
153 Fagersta  16,0 2023
154 Falkenberg  16,0 2023
155 Gävle  16,0 2023
156 Hallsberg  16,0 2023
157 Hallstahammar  16,0 2023
158 Halmstad  16,0 2023
159 Hofors  16,0 2023
160 Hudiksvall  16,0 2023
161 Hylte  16,0 2023
162 Hällefors  16,0 2023
163 Karlskoga  16,0 2023
164 Kumla  16,0 2023
165 Kungsbacka  16,0 2023
166 Kungsör  16,0 2023
167 Köping  16,0 2023
168 Laholm  16,0 2023
169 Laxå  16,0 2023
170 Lekeberg  16,0 2023
171 Lindesberg  16,0 2023
172 Ljusdal  16,0 2023
173 Ljusnarsberg  16,0 2023
174 Nora  16,0 2023
175 Norberg  16,0 2023
176 Nordanstig  16,0 2023
177 Ockelbo  16,0 2023
178 Ovanåker  16,0 2023
179 Sala  16,0 2023
180 Sandviken  16,0 2023
181 Skinnskatteberg  16,0 2023
182 Surahammar  16,0 2023
183 Varberg  16,0 2023
184 Västerås  16,0 2023
185 Örebro  16,0 2023
186 Kil  15,0 2023
187 Hagfors  15,0 2023
188 Eda  15,0 2023
189 Filipstad  15,0 2023
190 Säffle  15,0 2023
191 Forshaga  15,0 2023
192 Årjäng  15,0 2023
193 Grums  15,0 2023
194 Arvika  15,0 2023
195 Karlstad  15,0 2023
196 Storfors  15,0 2023
197 Munkfors  15,0 2023
198 Hammarö  15,0 2023
199 Torsby  15,0 2023
200 Kristinehamn  15,0 2023
201 Sunne  15,0 2023
202 Växjö  14,0 2023
203 Tingsryd  14,0 2023
204 Dorotea  14,0 2023
205 Umeå  14,0 2023
206 Storuman  14,0 2023
207 Vindeln  14,0 2023
208 Uppvidinge  14,0 2023
209 Skellefteå  14,0 2023
210 Vilhelmina  14,0 2023
211 Alvesta  14,0 2023
212 Älmhult  14,0 2023
213 Bjurholm  14,0 2023
214 Markaryd  14,0 2023
215 Malå  14,0 2023
216 Åsele  14,0 2023
217 Lycksele  14,0 2023
218 Ljungby  14,0 2023
219 Lessebo  14,0 2023
220 Norsjö  14,0 2023
221 Nordmaling  14,0 2023
222 Robertsfors  14,0 2023
223 Sorsele  14,0 2023
224 Vännäs  14,0 2023
225 Strömsund  13,0 2023
226 Östersund  13,0 2023
227 Ragunda  13,0 2023
228 Bräcke  13,0 2023
229 Berg  13,0 2023
230 Krokom  13,0 2023
231 Åre  13,0 2023
232 Härjedalen  13,0 2023
233 Överkalix  12,0 2023
234 Nybro  12,0 2023
235 Mörbylånga  12,0 2023
236 Mönsterås  12,0 2023
237 Luleå  12,0 2023
238 Kiruna  12,0 2023
239 Torsås  12,0 2023
240 Kalmar  12,0 2023
241 Kalix  12,0 2023
242 Jokkmokk  12,0 2023
243 Högsby  12,0 2023
244 Hultsfred  12,0 2023
245 Haparanda  12,0 2023
246 Gällivare  12,0 2023
247 Emmaboda  12,0 2023
248 Vimmerby  12,0 2023
249 Västervik  12,0 2023
250 Oskarshamn  12,0 2023
251 Borgholm  12,0 2023
252 Boden  12,0 2023
253 Älvsbyn  12,0 2023
254 Övertorneå  12,0 2023
255 Arvidsjaur  12,0 2023
256 Arjeplog  12,0 2023
257 Piteå  12,0 2023
258 Pajala  12,0 2023
259 Leksand  11,0 2023
260 Borlänge  11,0 2023
261 Orsa  11,0 2023
262 Rättvik  11,0 2023
263 Ludvika  11,0 2023
264 Malung-Sälen  11,0 2023
265 Säter  11,0 2023
266 Mora  11,0 2023
267 Falun  11,0 2023
268 Sundsvall  11,0 2023
269 Älvdalen  11,0 2023
270 Vansbro  11,0 2023
271 Avesta  11,0 2023
272 Gagnef  11,0 2023
273 Ånge  11,0 2023
274 Örnsköldsvik  11,0 2023
275 Hedemora  11,0 2023
276 Timrå  11,0 2023
277 Härnösand  11,0 2023
278 Kramfors  11,0 2023
279 Sollefteå  11,0 2023
280 Smedjebacken  11,0 2023
281 Gotland  8,0 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2024-11-28