Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafikens marknadsandel

Indikator K. H.H.6. 2

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Tyresö

 55,0

2023

1

Danderyd

 55,0

2023

2

Nykvarn

 55,0

2023

3

Norrtälje

 55,0

2023

4

Nacka

 55,0

2023

5

Ekerö

 55,0

2023

6

Lidingö

 55,0

2023

7

Järfälla

 55,0

2023

8

Huddinge

 55,0

2023

9

Österåker

 55,0

2023

10

Södertälje

 55,0

2023

11

Haninge

 55,0

2023

12

Sundbyberg

 55,0

2023

13

Värmdö

 55,0

2023

14

Stockholm

 55,0

2023

15

Vaxholm

 55,0

2023

16

Solna

 55,0

2023

17

Sollentuna

 55,0

2023

18

Sigtuna

 55,0

2023

19

Vallentuna

 55,0

2023

20

Botkyrka

 55,0

2023

21

Salem

 55,0

2023

22

Upplands Väsby

 55,0

2023

23

Nynäshamn

 55,0

2023

24

Upplands-Bro

 55,0

2023

25

Täby

 55,0

2023

26

Eslöv

 33,0

2023

27

Alingsås

 33,0

2023

28

Bengtsfors

 33,0

2023

29

Bjuv

 33,0

2023

30

Bollebygd

 33,0

2023

31

Borås

 33,0

2023

32

Bromölla

 33,0

2023

33

Burlöv

 33,0

2023

34

Båstad

 33,0

2023

35

Dals-Ed

 33,0

2023

36

Ale

 33,0

2023

37

Essunga

 33,0

2023

38

Falköping

 33,0

2023

39

Färgelanda

 33,0

2023

40

Grästorp

 33,0

2023

41

Gullspång

 33,0

2023

42

Göteborg

 33,0

2023

43

Götene

 33,0

2023

44

Helsingborg

 33,0

2023

45

Herrljunga

 33,0

2023

46

Hjo

 33,0

2023

47

Härryda

 33,0

2023

48

Hässleholm

 33,0

2023

49

Höganäs

 33,0

2023

50

Hörby

 33,0

2023

51

Höör

 33,0

2023

52

Karlsborg

 33,0

2023

53

Klippan

 33,0

2023

54

Kristianstad

 33,0

2023

55

Kungälv

 33,0

2023

56

Kävlinge

 33,0

2023

57

Landskrona

 33,0

2023

58

Lerum

 33,0

2023

59

Lidköping

 33,0

2023

60

Lilla Edet

 33,0

2023

61

Lomma

 33,0

2023

62

Lund

 33,0

2023

63

Lysekil

 33,0

2023

64

Malmö

 33,0

2023

65

Mariestad

 33,0

2023

66

Mark

 33,0

2023

67

Mellerud

 33,0

2023

68

Munkedal

 33,0

2023

69

Mölndal

 33,0

2023

70

Orust

 33,0

2023

71

Osby

 33,0

2023

72

Partille

 33,0

2023

73

Perstorp

 33,0

2023

74

Simrishamn

 33,0

2023

75

Sjöbo

 33,0

2023

76

Skara

 33,0

2023

77

Skurup

 33,0

2023

78

Skövde

 33,0

2023

79

Sotenäs

 33,0

2023

80

Staffanstorp

 33,0

2023

81

Stenungsund

 33,0

2023

82

Strömstad

 33,0

2023

83

Svalöv

 33,0

2023

84

Svedala

 33,0

2023

85

Svenljunga

 33,0

2023

86

Tanum

 33,0

2023

87

Tibro

 33,0

2023

88

Tidaholm

 33,0

2023

89

Tjörn

 33,0

2023

90

Tomelilla

 33,0

2023

91

Tranemo

 33,0

2023

92

Trelleborg

 33,0

2023

93

Trollhättan

 33,0

2023

94

Töreboda

 33,0

2023

95

Uddevalla

 33,0

2023

96

Ulricehamn

 33,0

2023

97

Vara

 33,0

2023

98

Vellinge

 33,0

2023

99

Vårgårda

 33,0

2023

100

Vänersborg

 33,0

2023

101

Ystad

 33,0

2023

102

Åmål

 33,0

2023

103

Åstorp

 33,0

2023

104

Ängelholm

 33,0

2023

105

Öckerö

 33,0

2023

106

Örkelljunga

 33,0

2023

107

Östra Göinge

 33,0

2023

108

Uppsala

 31,0

2023

109

Östhammar

 31,0

2023

110

Riket

 31,0

2023

111

Älvkarleby

 31,0

2023

112

Knivsta

 31,0

2023

113

Håbo

 31,0

2023

114

Enköping

 31,0

2023

115

Heby

 31,0

2023

116

Tierp

 31,0

2023

117

Kinda

 20,0

2023

118

Ödeshög

 20,0

2023

119

Åtvidaberg

 20,0

2023

120

Vadstena

 20,0

2023

121

Söderköping

 20,0

2023

122

Valdemarsvik

 20,0

2023

123

Ydre

 20,0

2023

124

Mjölby

 20,0

2023

125

Finspång

 20,0

2023

126

Motala

 20,0

2023

127

Norrköping

 20,0

2023

128

Boxholm

 20,0

2023

129

Linköping

 20,0

2023

130

Mullsjö

 17,0

2023

131

Sävsjö

 17,0

2023

132

Värnamo

 17,0

2023

133

Habo

 17,0

2023

134

Karlskrona

 17,0

2023

135

Gnosjö

 17,0

2023

136

Karlshamn

 17,0

2023

137

Olofström

 17,0

2023

138

Vetlanda

 17,0

2023

139

Gislaved

 17,0

2023

140

Sölvesborg

 17,0

2023

141

Eksjö

 17,0

2023

142

Jönköping

 17,0

2023

143

Tranås

 17,0

2023

144

Ronneby

 17,0

2023

145

Aneby

 17,0

2023

146

Nässjö

 17,0

2023

147

Vaggeryd

 17,0

2023

148

Sala

 16,0

2023

149

Laholm

 16,0

2023

150

Laxå

 16,0

2023

151

Lekeberg

 16,0

2023

152

Lindesberg

 16,0

2023

153

Ljusdal

 16,0

2023

154

Ljusnarsberg

 16,0

2023

155

Varberg

 16,0

2023

156

Arboga

 16,0

2023

157

Nora

 16,0

2023

158

Norberg

 16,0

2023

159

Nordanstig

 16,0

2023

160

Degerfors

 16,0

2023

161

Ockelbo

 16,0

2023

162

Ovanåker

 16,0

2023

163

Köping

 16,0

2023

164

Sandviken

 16,0

2023

165

Örebro

 16,0

2023

166

Skinnskatteberg

 16,0

2023

167

Bollnäs

 16,0

2023

168

Västerås

 16,0

2023

169

Surahammar

 16,0

2023

170

Söderhamn

 16,0

2023

171

Falkenberg

 16,0

2023

172

Gävle

 16,0

2023

173

Hallsberg

 16,0

2023

174

Hallstahammar

 16,0

2023

175

Halmstad

 16,0

2023

176

Fagersta

 16,0

2023

177

Hofors

 16,0

2023

178

Hudiksvall

 16,0

2023

179

Hylte

 16,0

2023

180

Hällefors

 16,0

2023

181

Karlskoga

 16,0

2023

182

Askersund

 16,0

2023

183

Kumla

 16,0

2023

184

Kungsbacka

 16,0

2023

185

Kungsör

 16,0

2023

186

Eda

 15,0

2023

187

Hagfors

 15,0

2023

188

Årjäng

 15,0

2023

189

Säffle

 15,0

2023

190

Torsby

 15,0

2023

191

Storfors

 15,0

2023

192

Hammarö

 15,0

2023

193

Kristinehamn

 15,0

2023

194

Grums

 15,0

2023

195

Munkfors

 15,0

2023

196

Karlstad

 15,0

2023

197

Kil

 15,0

2023

198

Sunne

 15,0

2023

199

Filipstad

 15,0

2023

200

Arvika

 15,0

2023

201

Forshaga

 15,0

2023

202

Lessebo

 14,0

2023

203

Bjurholm

 14,0

2023

204

Malå

 14,0

2023

205

Åsele

 14,0

2023

206

Alvesta

 14,0

2023

207

Lycksele

 14,0

2023

208

Vännäs

 14,0

2023

209

Umeå

 14,0

2023

210

Skellefteå

 14,0

2023

211

Vindeln

 14,0

2023

212

Nordmaling

 14,0

2023

213

Dorotea

 14,0

2023

214

Ljungby

 14,0

2023

215

Uppvidinge

 14,0

2023

216

Norsjö

 14,0

2023

217

Robertsfors

 14,0

2023

218

Sorsele

 14,0

2023

219

Markaryd

 14,0

2023

220

Vilhelmina

 14,0

2023

221

Älmhult

 14,0

2023

222

Tingsryd

 14,0

2023

223

Storuman

 14,0

2023

224

Växjö

 14,0

2023

225

Strömsund

 13,0

2023

226

Åre

 13,0

2023

227

Bräcke

 13,0

2023

228

Krokom

 13,0

2023

229

Härjedalen

 13,0

2023

230

Ragunda

 13,0

2023

231

Berg

 13,0

2023

232

Östersund

 13,0

2023

233

Hultsfred

 12,0

2023

234

Borgholm

 12,0

2023

235

Västervik

 12,0

2023

236

Boden

 12,0

2023

237

Mörbylånga

 12,0

2023

238

Arvidsjaur

 12,0

2023

239

Mönsterås

 12,0

2023

240

Övertorneå

 12,0

2023

241

Gällivare

 12,0

2023

242

Arjeplog

 12,0

2023

243

Kiruna

 12,0

2023

244

Älvsbyn

 12,0

2023

245

Haparanda

 12,0

2023

246

Torsås

 12,0

2023

247

Luleå

 12,0

2023

248

Högsby

 12,0

2023

249

Oskarshamn

 12,0

2023

250

Jokkmokk

 12,0

2023

251

Pajala

 12,0

2023

252

Vimmerby

 12,0

2023

253

Piteå

 12,0

2023

254

Nybro

 12,0

2023

255

Emmaboda

 12,0

2023

256

Kalix

 12,0

2023

257

Överkalix

 12,0

2023

258

Kalmar

 12,0

2023

259

Orsa

 11,0

2023

260

Borlänge

 11,0

2023

261

Säter

 11,0

2023

262

Vansbro

 11,0

2023

263

Sundsvall

 11,0

2023

264

Avesta

 11,0

2023

265

Ånge

 11,0

2023

266

Gagnef

 11,0

2023

267

Mora

 11,0

2023

268

Örnsköldsvik

 11,0

2023

269

Sollefteå

 11,0

2023

270

Leksand

 11,0

2023

271

Malung-Sälen

 11,0

2023

272

Kramfors

 11,0

2023

273

Hedemora

 11,0

2023

274

Härnösand

 11,0

2023

275

Rättvik

 11,0

2023

276

Smedjebacken

 11,0

2023

277

Ludvika

 11,0

2023

278

Falun

 11,0

2023

279

Timrå

 11,0

2023

280

Älvdalen

 11,0

2023

281

Gotland

 8,0

2023

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2024-07-22