Gå direkt till sidans innehåll

Kollektivtrafikens marknadsandel

Indikator K. H.H.6. 2

Den procentuella andelen resor med kollektivtrafik bland alla landbaserade motoriserade resor

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Österåker  47,0 2024
1 Huddinge  47,0 2024
2 Haninge  47,0 2024
3 Södertälje  47,0 2024
4 Salem  47,0 2024
5 Sigtuna  47,0 2024
6 Danderyd  47,0 2024
7 Stockholm  47,0 2024
8 Lidingö  47,0 2024
9 Botkyrka  47,0 2024
10 Ekerö  47,0 2024
11 Vallentuna  47,0 2024
12 Vaxholm  47,0 2024
13 Nacka  47,0 2024
14 Täby  47,0 2024
15 Solna  47,0 2024
16 Nykvarn  47,0 2024
17 Sundbyberg  47,0 2024
18 Nynäshamn  47,0 2024
19 Tyresö  47,0 2024
20 Värmdö  47,0 2024
21 Upplands-Bro  47,0 2024
22 Upplands Väsby  47,0 2024
23 Norrtälje  47,0 2024
24 Järfälla  47,0 2024
25 Sollentuna  47,0 2024
26 Malmö  30,0 2024
27 Staffanstorp  30,0 2024
28 Lund  30,0 2024
29 Kristianstad  30,0 2024
30 Trelleborg  30,0 2024
31 Hörby  30,0 2024
32 Skurup  30,0 2024
33 Hässleholm  30,0 2024
34 Höganäs  30,0 2024
35 Bromölla  30,0 2024
36 Tomelilla  30,0 2024
37 Höör  30,0 2024
38 Lomma  30,0 2024
39 Burlöv  30,0 2024
40 Klippan  30,0 2024
41 Båstad  30,0 2024
42 Vellinge  30,0 2024
43 Eslöv  30,0 2024
44 Simrishamn  30,0 2024
45 Svalöv  30,0 2024
46 Svedala  30,0 2024
47 Landskrona  30,0 2024
48 Åstorp  30,0 2024
49 Bjuv  30,0 2024
50 Östra Göinge  30,0 2024
51 Ängelholm  30,0 2024
52 Örkelljunga  30,0 2024
53 Kävlinge  30,0 2024
54 Helsingborg  30,0 2024
55 Osby  30,0 2024
56 Sjöbo  30,0 2024
57 Perstorp  30,0 2024
58 Ystad  30,0 2024
59 Enköping  29,0 2024
60 Heby  29,0 2024
61 Östhammar  29,0 2024
62 Älvkarleby  29,0 2024
63 Uppsala  29,0 2024
64 Tierp  29,0 2024
65 Knivsta  29,0 2024
66 Håbo  29,0 2024
67 Tibro  28,0 2024
68 Sotenäs  28,0 2024
69 Bengtsfors  28,0 2024
70 Orust  28,0 2024
71 Bollebygd  28,0 2024
72 Borås  28,0 2024
73 Vänersborg  28,0 2024
74 Dals-Ed  28,0 2024
75 Essunga  28,0 2024
76 Ale  28,0 2024
77 Falköping  28,0 2024
78 Vara  28,0 2024
79 Färgelanda  28,0 2024
80 Grästorp  28,0 2024
81 Alingsås  28,0 2024
82 Gullspång  28,0 2024
83 Göteborg  28,0 2024
84 Götene  28,0 2024
85 Ulricehamn  28,0 2024
86 Herrljunga  28,0 2024
87 Hjo  28,0 2024
88 Uddevalla  28,0 2024
89 Trollhättan  28,0 2024
90 Tranemo  28,0 2024
91 Töreboda  28,0 2024
92 Härryda  28,0 2024
93 Vårgårda  28,0 2024
94 Tjörn  28,0 2024
95 Tidaholm  28,0 2024
96 Karlsborg  28,0 2024
97 Åmål  28,0 2024
98 Tanum  28,0 2024
99 Partille  28,0 2024
100 Svenljunga  28,0 2024
101 Öckerö  28,0 2024
102 Kungälv  28,0 2024
103 Lerum  28,0 2024
104 Strömstad  28,0 2024
105 Lidköping  28,0 2024
106 Lilla Edet  28,0 2024
107 Stenungsund  28,0 2024
108 Skövde  28,0 2024
109 Lysekil  28,0 2024
110 Mariestad  28,0 2024
111 Mark  28,0 2024
112 Skara  28,0 2024
113 Mellerud  28,0 2024
114 Munkedal  28,0 2024
115 Mölndal  28,0 2024
116 Riket  27,0 2024
117 Motala  20,0 2024
118 Ödeshög  20,0 2024
119 Ydre  20,0 2024
120 Norrköping  20,0 2024
121 Söderköping  20,0 2024
122 Linköping  20,0 2024
123 Mjölby  20,0 2024
124 Åtvidaberg  20,0 2024
125 Valdemarsvik  20,0 2024
126 Kinda  20,0 2024
127 Finspång  20,0 2024
128 Boxholm  20,0 2024
129 Vadstena  20,0 2024
130 Bjurholm  15,0 2024
131 Sölvesborg  15,0 2024
132 Karlshamn  15,0 2024
133 Malå  15,0 2024
134 Vännäs  15,0 2024
135 Hylte  15,0 2024
136 Ronneby  15,0 2024
137 Kungsbacka  15,0 2024
138 Norsjö  15,0 2024
139 Sorsele  15,0 2024
140 Halmstad  15,0 2024
141 Umeå  15,0 2024
142 Laholm  15,0 2024
143 Varberg  15,0 2024
144 Falkenberg  15,0 2024
145 Dorotea  15,0 2024
146 Olofström  15,0 2024
147 Storuman  15,0 2024
148 Vilhelmina  15,0 2024
149 Nordmaling  15,0 2024
150 Vindeln  15,0 2024
151 Skellefteå  15,0 2024
152 Lycksele  15,0 2024
153 Robertsfors  15,0 2024
154 Åsele  15,0 2024
155 Karlskrona  15,0 2024
156 Sävsjö  14,0 2024
157 Aneby  14,0 2024
158 Arboga  14,0 2024
159 Eksjö  14,0 2024
160 Fagersta  14,0 2024
161 Gislaved  14,0 2024
162 Gnosjö  14,0 2024
163 Habo  14,0 2024
164 Hallstahammar  14,0 2024
165 Jönköping  14,0 2024
166 Kungsör  14,0 2024
167 Köping  14,0 2024
168 Mullsjö  14,0 2024
169 Norberg  14,0 2024
170 Nässjö  14,0 2024
171 Sala  14,0 2024
172 Skinnskatteberg  14,0 2024
173 Surahammar  14,0 2024
174 Tranås  14,0 2024
175 Vaggeryd  14,0 2024
176 Vetlanda  14,0 2024
177 Värnamo  14,0 2024
178 Västerås  14,0 2024
179 Eda  13,0 2024
180 Årjäng  13,0 2024
181 Kil  13,0 2024
182 Hagfors  13,0 2024
183 Grums  13,0 2024
184 Karlstad  13,0 2024
185 Kristinehamn  13,0 2024
186 Arvika  13,0 2024
187 Filipstad  13,0 2024
188 Forshaga  13,0 2024
189 Hammarö  13,0 2024
190 Storfors  13,0 2024
191 Munkfors  13,0 2024
192 Sunne  13,0 2024
193 Säffle  13,0 2024
194 Torsby  13,0 2024
195 Örebro  12,0 2024
196 Degerfors  12,0 2024
197 Bräcke  12,0 2024
198 Lekeberg  12,0 2024
199 Laxå  12,0 2024
200 Kumla  12,0 2024
201 Åre  12,0 2024
202 Berg  12,0 2024
203 Askersund  12,0 2024
204 Krokom  12,0 2024
205 Ragunda  12,0 2024
206 Ljusnarsberg  12,0 2024
207 Karlskoga  12,0 2024
208 Nora  12,0 2024
209 Härjedalen  12,0 2024
210 Östersund  12,0 2024
211 Hällefors  12,0 2024
212 Hallsberg  12,0 2024
213 Lindesberg  12,0 2024
214 Strömsund  12,0 2024
215 Kiruna  11,0 2024
216 Älmhult  11,0 2024
217 Uppvidinge  11,0 2024
218 Markaryd  11,0 2024
219 Kalix  11,0 2024
220 Tingsryd  11,0 2024
221 Jokkmokk  11,0 2024
222 Boden  11,0 2024
223 Bollnäs  11,0 2024
224 Överkalix  11,0 2024
225 Ljusdal  11,0 2024
226 Ljungby  11,0 2024
227 Lessebo  11,0 2024
228 Nordanstig  11,0 2024
229 Alvesta  11,0 2024
230 Växjö  11,0 2024
231 Hudiksvall  11,0 2024
232 Haparanda  11,0 2024
233 Hofors  11,0 2024
234 Övertorneå  11,0 2024
235 Älvsbyn  11,0 2024
236 Arjeplog  11,0 2024
237 Arvidsjaur  11,0 2024
238 Luleå  11,0 2024
239 Ockelbo  11,0 2024
240 Söderhamn  11,0 2024
241 Ovanåker  11,0 2024
242 Pajala  11,0 2024
243 Piteå  11,0 2024
244 Gävle  11,0 2024
245 Sandviken  11,0 2024
246 Gällivare  11,0 2024
247 Nybro  9,0 2024
248 Rättvik  9,0 2024
249 Timrå  9,0 2024
250 Mörbylånga  9,0 2024
251 Mönsterås  9,0 2024
252 Mora  9,0 2024
253 Malung-Sälen  9,0 2024
254 Örnsköldsvik  9,0 2024
255 Ludvika  9,0 2024
256 Smedjebacken  9,0 2024
257 Sollefteå  9,0 2024
258 Leksand  9,0 2024
259 Sundsvall  9,0 2024
260 Säter  9,0 2024
261 Kramfors  9,0 2024
262 Kalmar  9,0 2024
263 Högsby  9,0 2024
264 Torsås  9,0 2024
265 Härnösand  9,0 2024
266 Hultsfred  9,0 2024
267 Hedemora  9,0 2024
268 Avesta  9,0 2024
269 Gagnef  9,0 2024
270 Vansbro  9,0 2024
271 Emmaboda  9,0 2024
272 Vimmerby  9,0 2024
273 Falun  9,0 2024
274 Västervik  9,0 2024
275 Ånge  9,0 2024
276 Borlänge  9,0 2024
277 Borgholm  9,0 2024
278 Älvdalen  9,0 2024
279 Orsa  9,0 2024
280 Oskarshamn  9,0 2024
281 Gotland  5,0 2024
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern

Kommentar

Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har lanserat målet att 40 procent av de motoriserade resorna på land ska ske med kollektivtrafik senast år 2030.

Som landbaserade motoriserade resor räknas kollektivtrafik, bilresor, samt resor med MC och moped. Med kollektivtrafik menas resor med offentligt upphandlad kollektivtrafik, kommersiell buss- och tågtrafik samt taxi. Med andra ord räknas taxiresor inte som biltrafik utan som kollektivtrafik.

Denna indikator används för att beräkna index H6. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

För kommuner gäller siffran marknadsandelen för kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. Indikator B3C visar andelen resor med kollektivtrafik i en stor del av landets kommuner enligt lokala resvaneundersökningar.

Övriga kommentarer
Jämförbara data saknas för år 2016 eftersom Stockholms länstrafik (SL) inte deltog i Kollektivtrafikbarometern detta år.

Till och med år 2016 använde Svensk Kollektivtrafik telefonintervjuer för att inhämta underlag till beräkning av kollektivtrafikens marknadsandel enligt ovan. Från och med år 2017 har en mixad insamlingsmetod använts där de flesta respondenter besvarat frågorna på egen hand via en webbenkät. Denna förändring kan ha påverkat respondenternas sätt att svara.

Tendensen är att den nya metoden i något högre grad än tidigare fångar studerande, storstadsbor och vaneresenärer. I dessa grupper är kollektivtrafikens marknadsandel högre än i övriga grupper. Vi får alltså ett tidsseriebrott år 2017, då marknadsandelen förmodligen justerades upp något på grund av metodförändringen.

Se också index H4 som redovisar resesträckor i kollektivtrafiken, samt index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik. Se även Indikator B3C visar andelen resor med kollektivtrafik enligt den nationella revaneundersökningen, samt enligt resvaneundersökningar på kommunal nivå.

Se även indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2025-02-24