Gå direkt till sidans innehåll

Antal tunga lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 3

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
0 Upplands Väsby 2007 3,81
1 Upplands Väsby 2008 5,54
2 Upplands Väsby 2009 5,93
3 Upplands Väsby 2010 6,18
4 Upplands Väsby 2011 5,82
5 Upplands Väsby 2012 5,06
6 Upplands Väsby 2013 4,78
7 Upplands Väsby 2014 3,71
8 Upplands Väsby 2015 3,87
9 Upplands Väsby 2016 4,08
10 Upplands Väsby 2017 4,33
11 Upplands Väsby 2018 3,95
12 Upplands Väsby 2019 3,70
13 Upplands Väsby 2020 3,73
14 Upplands Väsby 2021 3,97
15 Upplands Väsby 2022 3,98
16 Upplands Väsby 2023 3,97
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-11-28