Gå direkt till sidans innehåll

Antal tunga lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 3

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Pajala

2007

19,17

1

Pajala

2008

19,75

2

Pajala

2009

19,50

3

Pajala

2010

20,54

4

Pajala

2011

23,13

5

Pajala

2012

22,93

6

Pajala

2013

22,54

7

Pajala

2014

20,78

8

Pajala

2015

20,51

9

Pajala

2016

22,89

10

Pajala

2017

22,29

11

Pajala

2018

22,85

12

Pajala

2019

25,12

13

Pajala

2020

26,15

14

Pajala

2021

26,12

15

Pajala

2022

32,13

16

Pajala

2023

31,85

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-02-26