Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal tunga lastbilar i trafik

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Malmö 2007 7,26
Malmö 2008 7,27
Malmö 2009 6,93
Malmö 2010 7,22
Malmö 2011 6,77
Malmö 2012 6,40
Malmö 2013 6,36
Malmö 2014 5,94
Malmö 2015 5,89
Malmö 2016 6,00
Malmö 2017 5,26
Malmö 2018 5,20
Malmö 2019 5,24
Malmö 2020 5,51
Malmö 2021 5,60
Malmö 2022 5,60
Malmö 2023 5,74
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.3
Uppdaterad: 2024-02-26