Gå direkt till sidans innehåll

Antal tunga lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 3

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Landskrona

2007

4,23

1

Landskrona

2008

4,48

2

Landskrona

2009

4,71

3

Landskrona

2010

5,15

4

Landskrona

2011

5,36

5

Landskrona

2012

5,31

6

Landskrona

2013

5,99

7

Landskrona

2014

8,49

8

Landskrona

2015

9,28

9

Landskrona

2016

10,85

10

Landskrona

2017

11,46

11

Landskrona

2018

10,64

12

Landskrona

2019

9,87

13

Landskrona

2020

10,30

14

Landskrona

2021

11,16

15

Landskrona

2022

12,11

16

Landskrona

2023

12,05

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-02-26