Antal bussar i trafik
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) | 
|---|---|---|---|
| 0 | Eksjö | 2007 | 2,25 | 
| 1 | Eksjö | 2008 | 2,33 | 
| 2 | Eksjö | 2009 | 2,45 | 
| 3 | Eksjö | 2010 | 2,16 | 
| 4 | Eksjö | 2011 | 1,16 | 
| 5 | Eksjö | 2012 | 2,20 | 
| 6 | Eksjö | 2013 | 2,31 | 
| 7 | Eksjö | 2014 | 2,23 | 
| 8 | Eksjö | 2015 | 2,08 | 
| 9 | Eksjö | 2016 | 1,93 | 
| 10 | Eksjö | 2017 | 1,95 | 
| 11 | Eksjö | 2018 | 2,04 | 
| 12 | Eksjö | 2019 | 1,41 | 
| 13 | Eksjö | 2020 | 0,39 | 
| 14 | Eksjö | 2021 | 0,39 | 
| 15 | Eksjö | 2022 | 0,56 | 
| 16 | Eksjö | 2023 | 0,45 | 
Kommentar
                                            Analys
                                            
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
                                            Övriga kommentarer
                                            
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.
 På väg mot fossilfria transporter
                            På väg mot fossilfria transporter