Antal bussar i trafik
| Rad-id | Kommun | Senaste värdet (Antal/1 000 inv) | Datum | 
|---|---|---|---|
| 0 | Härjedalen | 20,70 | 2023 | 
| 1 | Kramfors | 15,54 | 2023 | 
| 2 | Nybro | 12,71 | 2023 | 
| 3 | Bengtsfors | 11,93 | 2023 | 
| 4 | Kalmar | 11,02 | 2023 | 
| 5 | Avesta | 9,27 | 2023 | 
| 6 | Älvsbyn | 9,25 | 2023 | 
| 7 | Vårgårda | 9,21 | 2023 | 
| 8 | Vilhelmina | 8,46 | 2023 | 
| 9 | Vimmerby | 6,53 | 2023 | 
| 10 | Krokom | 6,22 | 2023 | 
| 11 | Aneby | 6,13 | 2023 | 
| 12 | Tyresö | 5,78 | 2023 | 
| 13 | Sorsele | 5,45 | 2023 | 
| 14 | Nacka | 4,52 | 2023 | 
| 15 | Habo | 4,44 | 2023 | 
| 16 | Tjörn | 4,15 | 2023 | 
| 17 | Stenungsund | 4,13 | 2023 | 
| 18 | Lysekil | 4,08 | 2023 | 
| 19 | Örkelljunga | 4,03 | 2023 | 
| 20 | Tanum | 3,96 | 2023 | 
| 21 | Bollnäs | 3,90 | 2023 | 
| 22 | Skövde | 3,88 | 2023 | 
| 23 | Malung-Sälen | 3,51 | 2023 | 
| 24 | Göteborg | 3,37 | 2023 | 
| 25 | Karlstad | 3,34 | 2023 | 
| 26 | Västerås | 3,14 | 2023 | 
| 27 | Sandviken | 3,11 | 2023 | 
| 28 | Arjeplog | 3,07 | 2023 | 
| 29 | Täby | 3,02 | 2023 | 
| 30 | Dorotea | 2,99 | 2023 | 
| 31 | Kristinehamn | 2,90 | 2023 | 
| 32 | Nässjö | 2,78 | 2023 | 
| 33 | Vindeln | 2,75 | 2023 | 
| 34 | Sigtuna | 2,74 | 2023 | 
| 35 | Övertorneå | 2,69 | 2023 | 
| 36 | Värmdö | 2,66 | 2023 | 
| 37 | Nyköping | 2,59 | 2023 | 
| 38 | Varberg | 2,59 | 2023 | 
| 39 | Färgelanda | 2,49 | 2023 | 
| 40 | Nordmaling | 2,42 | 2023 | 
| 41 | Åre | 2,41 | 2023 | 
| 42 | Partille | 2,36 | 2023 | 
| 43 | Säffle | 2,27 | 2023 | 
| 44 | Arboga | 2,21 | 2023 | 
| 45 | Åsele | 2,21 | 2023 | 
| 46 | Skellefteå | 2,13 | 2023 | 
| 47 | Kristianstad | 2,03 | 2023 | 
| 48 | Kiruna | 1,96 | 2023 | 
| 49 | Berg | 1,96 | 2023 | 
| 50 | Lund | 1,96 | 2023 | 
| 51 | Storuman | 1,96 | 2023 | 
| 52 | Falun | 1,88 | 2023 | 
| 53 | Uppsala | 1,88 | 2023 | 
| 54 | Älvdalen | 1,88 | 2023 | 
| 55 | Pajala | 1,87 | 2023 | 
| 56 | Skinnskatteberg | 1,84 | 2023 | 
| 57 | Norrtälje | 1,76 | 2023 | 
| 58 | Haparanda | 1,74 | 2023 | 
| 59 | Östersund | 1,73 | 2023 | 
| 60 | Sundsvall | 1,72 | 2023 | 
| 61 | Solna | 1,70 | 2023 | 
| 62 | Vännäs | 1,66 | 2023 | 
| 63 | Helsingborg | 1,63 | 2023 | 
| 64 | Munkedal | 1,62 | 2023 | 
| 65 | Luleå | 1,56 | 2023 | 
| 66 | Robertsfors | 1,48 | 2023 | 
| 67 | Öckerö | 1,48 | 2023 | 
| 68 | Vadstena | 1,48 | 2023 | 
| 69 | Ystad | 1,47 | 2023 | 
| 70 | Borås | 1,46 | 2023 | 
| 71 | Gällivare | 1,44 | 2023 | 
| 72 | Uddevalla | 1,38 | 2023 | 
| 73 | Gullspång | 1,37 | 2023 | 
| 74 | Järfälla | 1,37 | 2023 | 
| 75 | Mölndal | 1,35 | 2023 | 
| 76 | Riket | 1,34 | 2024 | 
| 77 | Laholm | 1,32 | 2023 | 
| 78 | Mjölby | 1,29 | 2023 | 
| 79 | Södertälje | 1,29 | 2023 | 
| 80 | Linköping | 1,27 | 2023 | 
| 81 | Östhammar | 1,22 | 2023 | 
| 82 | Botkyrka | 1,21 | 2023 | 
| 83 | Gotland | 1,21 | 2023 | 
| 84 | Ragunda | 1,17 | 2023 | 
| 85 | Tingsryd | 1,15 | 2023 | 
| 86 | Vaggeryd | 1,15 | 2023 | 
| 87 | Kungsbacka | 1,14 | 2023 | 
| 88 | Finspång | 1,11 | 2023 | 
| 89 | Norrköping | 1,10 | 2023 | 
| 90 | Ulricehamn | 1,08 | 2023 | 
| 91 | Ljungby | 1,06 | 2023 | 
| 92 | Älmhult | 1,06 | 2023 | 
| 93 | Ockelbo | 1,04 | 2023 | 
| 94 | Nora | 1,04 | 2023 | 
| 95 | Malå | 1,00 | 2023 | 
| 96 | Malmö | 1,00 | 2023 | 
| 97 | Borlänge | 0,95 | 2023 | 
| 98 | Hultsfred | 0,94 | 2023 | 
| 99 | Sollefteå | 0,92 | 2023 | 
| 100 | Kalix | 0,90 | 2023 | 
| 101 | Umeå | 0,89 | 2023 | 
| 102 | Lilla Edet | 0,83 | 2023 | 
| 103 | Nykvarn | 0,83 | 2023 | 
| 104 | Boden | 0,82 | 2023 | 
| 105 | Kungälv | 0,80 | 2023 | 
| 106 | Eskilstuna | 0,78 | 2023 | 
| 107 | Piteå | 0,78 | 2023 | 
| 108 | Hudiksvall | 0,77 | 2023 | 
| 109 | Borgholm | 0,74 | 2023 | 
| 110 | Stockholm | 0,70 | 2023 | 
| 111 | Mullsjö | 0,66 | 2023 | 
| 112 | Nordanstig | 0,64 | 2023 | 
| 113 | Gävle | 0,63 | 2023 | 
| 114 | Mark | 0,62 | 2023 | 
| 115 | Ronneby | 0,62 | 2023 | 
| 116 | Vetlanda | 0,62 | 2023 | 
| 117 | Askersund | 0,61 | 2023 | 
| 118 | Markaryd | 0,60 | 2023 | 
| 119 | Eda | 0,59 | 2023 | 
| 120 | Västervik | 0,58 | 2023 | 
| 121 | Gislaved | 0,55 | 2023 | 
| 122 | Lidköping | 0,54 | 2023 | 
| 123 | Jönköping | 0,54 | 2023 | 
| 124 | Höör | 0,52 | 2023 | 
| 125 | Årjäng | 0,51 | 2023 | 
| 126 | Vara | 0,50 | 2023 | 
| 127 | Söderhamn | 0,48 | 2023 | 
| 128 | Håbo | 0,48 | 2023 | 
| 129 | Eksjö | 0,45 | 2023 | 
| 130 | Båstad | 0,44 | 2023 | 
| 131 | Lindesberg | 0,43 | 2023 | 
| 132 | Nynäshamn | 0,43 | 2023 | 
| 133 | Degerfors | 0,43 | 2023 | 
| 134 | Sölvesborg | 0,40 | 2023 | 
| 135 | Hässleholm | 0,38 | 2023 | 
| 136 | Bjuv | 0,38 | 2023 | 
| 137 | Sunne | 0,37 | 2023 | 
| 138 | Eslöv | 0,37 | 2023 | 
| 139 | Falköping | 0,36 | 2023 | 
| 140 | Strömsund | 0,36 | 2023 | 
| 141 | Värnamo | 0,35 | 2023 | 
| 142 | Köping | 0,35 | 2023 | 
| 143 | Klippan | 0,34 | 2023 | 
| 144 | Tranemo | 0,34 | 2023 | 
| 145 | Katrineholm | 0,32 | 2023 | 
| 146 | Överkalix | 0,32 | 2023 | 
| 147 | Sjöbo | 0,31 | 2023 | 
| 148 | Hallsberg | 0,31 | 2023 | 
| 149 | Olofström | 0,31 | 2023 | 
| 150 | Götene | 0,30 | 2023 | 
| 151 | Falkenberg | 0,30 | 2023 | 
| 152 | Halmstad | 0,29 | 2023 | 
| 153 | Karlsborg | 0,28 | 2023 | 
| 154 | Östra Göinge | 0,28 | 2023 | 
| 155 | Heby | 0,28 | 2023 | 
| 156 | Ekerö | 0,28 | 2023 | 
| 157 | Trelleborg | 0,28 | 2023 | 
| 158 | Ydre | 0,27 | 2023 | 
| 159 | Örnsköldsvik | 0,27 | 2023 | 
| 160 | Ljusdal | 0,27 | 2023 | 
| 161 | Skara | 0,27 | 2023 | 
| 162 | Åtvidaberg | 0,26 | 2023 | 
| 163 | Hörby | 0,26 | 2023 | 
| 164 | Alvesta | 0,25 | 2023 | 
| 165 | Härnösand | 0,24 | 2023 | 
| 166 | Örebro | 0,24 | 2023 | 
| 167 | Karlskrona | 0,23 | 2023 | 
| 168 | Töreboda | 0,22 | 2023 | 
| 169 | Tranås | 0,21 | 2023 | 
| 170 | Sollentuna | 0,20 | 2023 | 
| 171 | Landskrona | 0,19 | 2023 | 
| 172 | Ödeshög | 0,19 | 2023 | 
| 173 | Rättvik | 0,18 | 2023 | 
| 174 | Boxholm | 0,18 | 2023 | 
| 175 | Grästorp | 0,18 | 2023 | 
| 176 | Kumla | 0,18 | 2023 | 
| 177 | Essunga | 0,18 | 2023 | 
| 178 | Växjö | 0,17 | 2023 | 
| 179 | Ovanåker | 0,17 | 2023 | 
| 180 | Hagfors | 0,17 | 2023 | 
| 181 | Åmål | 0,17 | 2023 | 
| 182 | Lycksele | 0,16 | 2023 | 
| 183 | Arvidsjaur | 0,16 | 2023 | 
| 184 | Tidaholm | 0,16 | 2023 | 
| 185 | Arvika | 0,16 | 2023 | 
| 186 | Osby | 0,15 | 2023 | 
| 187 | Fagersta | 0,15 | 2023 | 
| 188 | Enköping | 0,14 | 2023 | 
| 189 | Torsås | 0,14 | 2023 | 
| 190 | Perstorp | 0,14 | 2023 | 
| 191 | Söderköping | 0,13 | 2023 | 
| 192 | Lekeberg | 0,12 | 2023 | 
| 193 | Kungsör | 0,12 | 2023 | 
| 194 | Timrå | 0,11 | 2023 | 
| 195 | Ängelholm | 0,11 | 2023 | 
| 196 | Sotenäs | 0,11 | 2023 | 
| 197 | Grums | 0,11 | 2023 | 
| 198 | Hofors | 0,11 | 2023 | 
| 199 | Herrljunga | 0,11 | 2023 | 
| 200 | Trollhättan | 0,10 | 2023 | 
| 201 | Österåker | 0,10 | 2023 | 
| 202 | Vänersborg | 0,10 | 2023 | 
| 203 | Mora | 0,10 | 2023 | 
| 204 | Gagnef | 0,10 | 2023 | 
| 205 | Karlshamn | 0,09 | 2023 | 
| 206 | Tibro | 0,09 | 2023 | 
| 207 | Torsby | 0,09 | 2023 | 
| 208 | Sävsjö | 0,09 | 2023 | 
| 209 | Mariestad | 0,08 | 2023 | 
| 210 | Bromölla | 0,08 | 2023 | 
| 211 | Oskarshamn | 0,07 | 2023 | 
| 212 | Strömstad | 0,07 | 2023 | 
| 213 | Svalöv | 0,07 | 2023 | 
| 214 | Trosa | 0,07 | 2023 | 
| 215 | Orust | 0,07 | 2023 | 
| 216 | Skurup | 0,06 | 2023 | 
| 217 | Simrishamn | 0,05 | 2023 | 
| 218 | Knivsta | 0,05 | 2023 | 
| 219 | Sala | 0,04 | 2023 | 
| 220 | Staffanstorp | 0,04 | 2023 | 
| 221 | Karlskoga | 0,03 | 2023 | 
| 222 | Danderyd | 0,03 | 2023 | 
| 223 | Kävlinge | 0,03 | 2023 | 
| 224 | Ale | 0,03 | 2023 | 
| 225 | Vellinge | 0,03 | 2023 | 
| 226 | Härryda | 0,03 | 2023 | 
| 227 | Alingsås | 0,02 | 2023 | 
| 228 | Upplands Väsby | 0,02 | 2023 | 
| 229 | Huddinge | 0,02 | 2023 | 
| 230 | Haninge | 0,01 | 2023 | 
| 231 | Tomelilla | 0,00 | 2023 | 
| 232 | Lessebo | 0,00 | 2023 | 
| 233 | Lerum | 0,00 | 2023 | 
| 234 | Leksand | 0,00 | 2023 | 
| 235 | Ljusnarsberg | 0,00 | 2023 | 
| 236 | Lomma | 0,00 | 2023 | 
| 237 | Ludvika | 0,00 | 2023 | 
| 238 | Laxå | 0,00 | 2023 | 
| 239 | Mellerud | 0,00 | 2023 | 
| 240 | Motala | 0,00 | 2023 | 
| 241 | Kinda | 0,00 | 2023 | 
| 242 | Munkfors | 0,00 | 2023 | 
| 243 | Mönsterås | 0,00 | 2023 | 
| 244 | Mörbylånga | 0,00 | 2023 | 
| 245 | Norberg | 0,00 | 2023 | 
| 246 | Jokkmokk | 0,00 | 2023 | 
| 247 | Kil | 0,00 | 2023 | 
| 248 | Högsby | 0,00 | 2023 | 
| 249 | Höganäs | 0,00 | 2023 | 
| 250 | Norsjö | 0,00 | 2023 | 
| 251 | Hällefors | 0,00 | 2023 | 
| 252 | Orsa | 0,00 | 2023 | 
| 253 | Oxelösund | 0,00 | 2023 | 
| 254 | Hylte | 0,00 | 2023 | 
| 255 | Salem | 0,00 | 2023 | 
| 256 | Hjo | 0,00 | 2023 | 
| 257 | Hammarö | 0,00 | 2023 | 
| 258 | Hallstahammar | 0,00 | 2023 | 
| 259 | Smedjebacken | 0,00 | 2023 | 
| 260 | Hedemora | 0,00 | 2023 | 
| 261 | Storfors | 0,00 | 2023 | 
| 262 | Strängnäs | 0,00 | 2023 | 
| 263 | Sundbyberg | 0,00 | 2023 | 
| 264 | Gnosjö | 0,00 | 2023 | 
| 265 | Surahammar | 0,00 | 2023 | 
| 266 | Svedala | 0,00 | 2023 | 
| 267 | Svenljunga | 0,00 | 2023 | 
| 268 | Gnesta | 0,00 | 2023 | 
| 269 | Säter | 0,00 | 2023 | 
| 270 | Tierp | 0,00 | 2023 | 
| 271 | Forshaga | 0,00 | 2023 | 
| 272 | Lidingö | 0,00 | 2023 | 
| 273 | Flen | 0,00 | 2023 | 
| 274 | Filipstad | 0,00 | 2023 | 
| 275 | Upplands-Bro | 0,00 | 2023 | 
| 276 | Uppvidinge | 0,00 | 2023 | 
| 277 | Emmaboda | 0,00 | 2023 | 
| 278 | Valdemarsvik | 0,00 | 2023 | 
| 279 | Vallentuna | 0,00 | 2023 | 
| 280 | Vansbro | 0,00 | 2023 | 
| 281 | Vaxholm | 0,00 | 2023 | 
| 282 | Dals-Ed | 0,00 | 2023 | 
| 283 | Burlöv | 0,00 | 2023 | 
| 284 | Vingåker | 0,00 | 2023 | 
| 285 | Bräcke | 0,00 | 2023 | 
| 286 | Ånge | 0,00 | 2023 | 
| 287 | Älvkarleby | 0,00 | 2023 | 
| 288 | Bollebygd | 0,00 | 2023 | 
| 289 | Bjurholm | 0,00 | 2023 | 
| 290 | Åstorp | 0,00 | 2023 | 
Kommentar
                                            Analys
                                            
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är åren 2023 och 2024 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin. Detta speglar det faktum att resesträckan i kollektivtrafiken och dess marknadsandel ännu inte har återhämtat sig fullt ut efter pandemin.
                                            Övriga kommentarer
                                            
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.
 På väg mot fossilfria transporter
                            På väg mot fossilfria transporter