Gå direkt till sidans innehåll

Andel nya personbilar som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. J

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Danderyd  80,8 2023
1 Lund  78,0 2023
2 Sollentuna  76,0 2023
3 Stockholm  73,6 2023
4 Mölndal  73,5 2023
5 Nacka  72,1 2023
6 Nordmaling  71,8 2023
7 Norsjö  71,4 2023
8 Strömstad  68,7 2023
9 Robertsfors  68,7 2023
10 Vännäs  68,4 2023
11 Solna  68,3 2023
12 Kramfors  68,2 2023
13 Älvsbyn  67,7 2023
14 Sotenäs  67,5 2023
15 Ekerö  66,4 2023
16 Gnosjö  66,4 2023
17 Trollhättan  65,3 2023
18 Håbo  64,9 2023
19 Gislaved  64,2 2023
20 Mora  64,0 2023
21 Lerum  64,0 2023
22 Lidingö  63,9 2023
23 Vindeln  63,8 2023
24 Munkedal  63,8 2023
25 Knivsta  63,7 2023
26 Nordanstig  63,5 2023
27 Härryda  63,5 2023
28 Södertälje  63,1 2023
29 Värmdö  63,1 2023
30 Piteå  63,0 2023
31 Vaggeryd  62,9 2023
32 Vadstena  62,8 2023
33 Leksand  62,6 2023
34 Lomma  62,4 2023
35 Åre  62,3 2023
36 Vaxholm  62,1 2023
37 Kungsbacka  61,9 2023
38 Täby  61,6 2023
39 Ovanåker  61,4 2023
40 Mörbylånga  61,0 2023
41 Skinnskatteberg  61,0 2023
42 Alvesta  60,8 2023
43 Eskilstuna  59,9 2023
44 Tanum  59,9 2023
45 Vara  59,8 2023
46 Herrljunga  59,3 2023
47 Kalix  59,3 2023
48 Grästorp  59,1 2023
49 Åtvidaberg  59,0 2023
50 Göteborg  59,0 2023
51 Vilhelmina  59,0 2023
52 Gnesta  58,9 2023
53 Aneby  58,7 2023
54 Tyresö  58,7 2023
55 Stenungsund  58,6 2023
56 Riket  58,4 2023
57 Falun  58,4 2023
58 Båstad  58,2 2023
59 Orust  58,1 2023
60 Vellinge  58,1 2023
61 Söderköping  58,0 2023
62 Sundsvall  57,9 2023
63 Skellefteå  57,9 2023
64 Hudiksvall  57,9 2023
65 Uppvidinge  57,9 2023
66 Svedala  57,8 2023
67 Kävlinge  57,7 2023
68 Järfälla  57,7 2023
69 Hallstahammar  57,6 2023
70 Partille  57,5 2023
71 Värnamo  57,5 2023
72 Österåker  57,4 2023
73 Uppsala  57,4 2023
74 Vallentuna  57,2 2023
75 Staffanstorp  57,1 2023
76 Surahammar  57,0 2023
77 Orsa  56,9 2023
78 Västerås  56,9 2023
79 Kungsör  56,7 2023
80 Mullsjö  56,7 2023
81 Tidaholm  56,7 2023
82 Trosa  56,6 2023
83 Boxholm  56,5 2023
84 Tibro  56,4 2023
85 Luleå  56,3 2023
86 Östersund  56,3 2023
87 Lekeberg  56,2 2023
88 Landskrona  56,2 2023
89 Lysekil  55,9 2023
90 Mjölby  55,8 2023
91 Berg  55,7 2023
92 Krokom  55,6 2023
93 Hjo  55,6 2023
94 Nora  55,6 2023
95 Kil  55,6 2023
96 Varberg  55,2 2023
97 Tjörn  55,1 2023
98 Götene  55,1 2023
99 Smedjebacken  55,1 2023
100 Ale  54,9 2023
101 Halmstad  54,9 2023
102 Köping  54,8 2023
103 Höganäs  54,7 2023
104 Gagnef  54,5 2023
105 Malung-Sälen  54,4 2023
106 Ljusnarsberg  54,3 2023
107 Växjö  54,3 2023
108 Salem  54,2 2023
109 Hörby  54,0 2023
110 Ludvika  53,8 2023
111 Tranemo  53,7 2023
112 Timrå  53,6 2023
113 Linköping  53,5 2023
114 Huddinge  53,3 2023
115 Degerfors  53,3 2023
116 Härjedalen  53,3 2023
117 Vingåker  53,2 2023
118 Bromölla  53,1 2023
119 Kumla  53,1 2023
120 Sigtuna  53,0 2023
121 Nynäshamn  53,0 2023
122 Östra Göinge  52,9 2023
123 Umeå  52,8 2023
124 Arboga  52,8 2023
125 Sala  52,7 2023
126 Norberg  52,6 2023
127 Helsingborg  52,6 2023
128 Upplands Väsby  52,3 2023
129 Falkenberg  52,3 2023
130 Lidköping  52,2 2023
131 Öckerö  52,1 2023
132 Bräcke  52,1 2023
133 Kristianstad  52,0 2023
134 Lindesberg  51,8 2023
135 Burlöv  51,7 2023
136 Svenljunga  51,7 2023
137 Bollnäs  51,7 2023
138 Tranås  51,6 2023
139 Älmhult  51,6 2023
140 Höör  51,6 2023
141 Överkalix  51,6 2023
142 Norrköping  51,5 2023
143 Vimmerby  51,5 2023
144 Strängnäs  51,4 2023
145 Sollefteå  51,4 2023
146 Borlänge  51,4 2023
147 Markaryd  51,3 2023
148 Lycksele  51,2 2023
149 Bollebygd  51,2 2023
150 Härnösand  51,1 2023
151 Flen  50,9 2023
152 Laxå  50,8 2023
153 Laholm  50,6 2023
154 Enköping  50,6 2023
155 Örebro  50,6 2023
156 Skara  50,5 2023
157 Botkyrka  50,5 2023
158 Gällivare  50,5 2023
159 Haninge  50,4 2023
160 Finspång  50,2 2023
161 Gävle  50,1 2023
162 Malå  50,0 2023
163 Hallsberg  50,0 2023
164 Älvdalen  50,0 2023
165 Söderhamn  49,7 2023
166 Ronneby  49,6 2023
167 Mönsterås  49,6 2023
168 Oxelösund  49,6 2023
169 Hedemora  49,4 2023
170 Mellerud  49,3 2023
171 Sjöbo  49,3 2023
172 Trelleborg  49,2 2023
173 Ydre  49,2 2023
174 Storfors  48,9 2023
175 Borgholm  48,9 2023
176 Tierp  48,8 2023
177 Skövde  48,8 2023
178 Oskarshamn  48,6 2023
179 Karlskoga  48,6 2023
180 Osby  48,5 2023
181 Säffle  48,4 2023
182 Upplands-Bro  48,3 2023
183 Falköping  48,1 2023
184 Heby  48,1 2023
185 Borås  48,0 2023
186 Avesta  48,0 2023
187 Örnsköldsvik  47,9 2023
188 Säter  47,3 2023
189 Vetlanda  47,3 2023
190 Nyköping  47,3 2023
191 Ödeshög  47,1 2023
192 Kristinehamn  47,0 2023
193 Rättvik  47,0 2023
194 Vansbro  46,9 2023
195 Hässleholm  46,7 2023
196 Motala  46,7 2023
197 Karlskrona  46,6 2023
198 Katrineholm  46,4 2023
199 Sundbyberg  46,2 2023
200 Norrtälje  46,2 2023
201 Storuman  46,2 2023
202 Arvika  46,1 2023
203 Ljungby  46,1 2023
204 Lessebo  46,1 2023
205 Jokkmokk  46,0 2023
206 Uddevalla  45,9 2023
207 Ängelholm  45,8 2023
208 Askersund  45,6 2023
209 Simrishamn  45,5 2023
210 Vårgårda  45,5 2023
211 Torsås  45,5 2023
212 Kungälv  45,4 2023
213 Lilla Edet  45,1 2023
214 Ånge  45,1 2023
215 Åmål  44,8 2023
216 Skurup  44,5 2023
217 Älvkarleby  44,4 2023
218 Fagersta  44,4 2023
219 Vänersborg  44,2 2023
220 Dals-Ed  44,2 2023
221 Nykvarn  44,1 2023
222 Hylte  43,8 2023
223 Mark  43,7 2023
224 Hammarö  43,5 2023
225 Grums  43,5 2023
226 Övertorneå  43,5 2023
227 Kinda  43,5 2023
228 Malmö  43,4 2023
229 Mariestad  43,1 2023
230 Valdemarsvik  43,1 2023
231 Jönköping  42,9 2023
232 Alingsås  42,9 2023
233 Kalmar  42,6 2023
234 Åstorp  42,6 2023
235 Nybro  42,6 2023
236 Boden  42,4 2023
237 Svalöv  42,1 2023
238 Östhammar  42,1 2023
239 Eksjö  42,0 2023
240 Åsele  41,7 2023
241 Klippan  41,7 2023
242 Nässjö  41,5 2023
243 Karlshamn  41,4 2023
244 Sunne  41,1 2023
245 Ystad  40,8 2023
246 Sävsjö  40,6 2023
247 Gotland  40,4 2023
248 Töreboda  40,4 2023
249 Haparanda  40,4 2023
250 Ulricehamn  40,3 2023
251 Eda  40,2 2023
252 Arvidsjaur  40,0 2023
253 Essunga  40,0 2023
254 Västervik  39,9 2023
255 Tingsryd  39,8 2023
256 Karlstad  39,7 2023
257 Årjäng  39,2 2023
258 Munkfors  38,9 2023
259 Forshaga  38,8 2023
260 Kiruna  38,7 2023
261 Karlsborg  38,7 2023
262 Ljusdal  38,5 2023
263 Sölvesborg  37,7 2023
264 Ockelbo  37,5 2023
265 Eslöv  37,3 2023
266 Färgelanda  37,3 2023
267 Gullspång  37,2 2023
268 Hultsfred  37,2 2023
269 Bjurholm  36,4 2023
270 Sandviken  35,2 2023
271 Perstorp  35,1 2023
272 Olofström  34,0 2023
273 Hofors  33,7 2023
274 Emmaboda  32,3 2023
275 Habo  30,6 2023
276 Hagfors  30,4 2023
277 Bengtsfors  30,0 2023
278 Pajala  29,4 2023
279 Torsby  29,3 2023
280 Örkelljunga  28,8 2023
281 Ragunda  28,6 2023
282 Bjuv  28,1 2023
283 Arjeplog  26,5 2023
284 Tomelilla  24,1 2023
285 Filipstad  24,1 2023
286 Sorsele  23,1 2023
287 Hällefors  22,6 2023
288 Strömsund  19,3 2023
289 Högsby  18,6 2023
290 Dorotea  9,1 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 skyndade på utvecklingen i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggdes ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2022 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna. År 2023 stod elbilarna för 65 % av denna marknad. Den sammanlagda försäljningen av laddbara bilar ökade snabbt under åren 2020-2022.

Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Det plötsliga borttagandet av bonus för elbilar och vissa laddhybrider hösten 2022 gör den fortsatta utvecklingen osäker. Malus-beskattningen av bensin- och dieselbilar ger dock ett indirekt incitament för inköp av laddbara bilar, biogasbilar eller etanolbilar även i fortsättningen. Detta incitament försvagas dock av de lägre bensin- och dieselpriser som blivit följden av sänkt skatt, och av den drasktiska sänkningen av reduktionsplikten i januari 2024.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1F.

I indikator B1D visas andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1I.

Uppdaterad: 2024-11-28