Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel nya personbilar som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Sundbyberg  67,8 2021
Solna  65,0 2021
Danderyd  64,6 2021
Lund  63,4 2021
Sollentuna  58,6 2021
Lekeberg  58,0 2021
Stockholm  54,3 2021
Knivsta  53,8 2021
Värmdö  53,5 2021
Nacka  53,1 2021
Ekerö  52,7 2021
Berg  52,5 2021
Vallentuna  52,4 2021
Mölndal  52,4 2021
Täby  51,2 2021
Lomma  51,1 2021
Kävlinge  50,4 2021
Åre  50,3 2021
Krokom  50,0 2021
Lerum  49,5 2021
Lidingö  49,2 2021
Kramfors  48,8 2021
Vaxholm  48,2 2021
Södertälje  47,8 2021
Skinnskatteberg  47,4 2021
Tyresö  47,3 2021
Vellinge  46,8 2021
Upplands-Bro  46,7 2021
Säter  46,7 2021
Robertsfors  46,7 2021
Tjörn  46,3 2021
Hammarö  46,0 2021
Arjeplog  45,8 2021
Mjölby  45,5 2021
Härryda  45,5 2021
Lessebo  45,5 2021
Kungsbacka  45,4 2021
Vadstena  45,0 2021
Staffanstorp  45,0 2021
Laxå  45,0 2021
Göteborg  45,0 2021
Skellefteå  44,8 2021
Piteå  44,7 2021
Uppsala  44,7 2021
Österåker  44,6 2021
Surahammar  44,5 2021
Forshaga  44,2 2021
Strömstad  44,2 2021
Alvesta  43,9 2021
Vaggeryd  43,7 2021
Mullsjö  43,7 2021
Riket  43,3 2021
Heby  43,2 2021
Landskrona  43,2 2021
Hjo  43,1 2021
Sigtuna  43,1 2021
Tanum  43,0 2021
Järfälla  43,0 2021
Sotenäs  42,7 2021
Söderköping  42,7 2021
Upplands Väsby  42,7 2021
Umeå  42,6 2021
Norberg  42,6 2021
Båstad  42,6 2021
Uddevalla  42,6 2021
Stenungsund  42,4 2021
Eskilstuna  42,3 2021
Nordmaling  42,3 2021
Sölvesborg  42,2 2021
Arboga  42,0 2021
Nordanstig  42,0 2021
Luleå  41,9 2021
Västerås  41,9 2021
Malung-Sälen  41,8 2021
Ale  41,7 2021
Salem  41,7 2021
Gnosjö  41,6 2021
Gnesta  41,6 2021
Orust  41,6 2021
Falun  41,5 2021
Linköping  41,4 2021
Grästorp  41,3 2021
Hörby  41,3 2021
Trosa  41,2 2021
Håbo  41,2 2021
Lidköping  41,1 2021
Tierp  41,1 2021
Östra Göinge  41,1 2021
Älvkarleby  40,9 2021
Kristianstad  40,8 2021
Gagnef  40,6 2021
Hallstahammar  40,6 2021
Partille  40,5 2021
Hedemora  40,4 2021
Tibro  40,4 2021
Bräcke  40,4 2021
Höör  40,2 2021
Kungsör  40,2 2021
Åtvidaberg  40,1 2021
Trollhättan  39,9 2021
Huddinge  39,9 2021
Trelleborg  39,5 2021
Enköping  39,4 2021
Svedala  39,4 2021
Gotland  39,4 2021
Växjö  39,4 2021
Uppvidinge  39,4 2021
Öckerö  39,3 2021
Vara  38,9 2021
Vännäs  38,8 2021
Leksand  38,7 2021
Nynäshamn  38,5 2021
Ronneby  38,5 2021
Norsjö  38,2 2021
Kumla  38,2 2021
Varberg  38,0 2021
Gislaved  37,8 2021
Klippan  37,8 2021
Munkfors  37,8 2021
Kungälv  37,8 2021
Vårgårda  37,7 2021
Höganäs  37,6 2021
Smedjebacken  37,6 2021
Askersund  37,5 2021
Härnösand  37,3 2021
Haninge  37,0 2021
Tranås  37,0 2021
Vingåker  36,9 2021
Oxelösund  36,8 2021
Falkenberg  36,8 2021
Botkyrka  36,7 2021
Borås  36,7 2021
Habo  36,6 2021
Svenljunga  36,6 2021
Ljusnarsberg  36,5 2021
Borgholm  36,5 2021
Vetlanda  36,5 2021
Aneby  36,3 2021
Åstorp  36,3 2021
Katrineholm  36,2 2021
Herrljunga  36,1 2021
Älmhult  36,1 2021
Hylte  36,0 2021
Skurup  35,6 2021
Oskarshamn  35,5 2021
Munkedal  35,5 2021
Örebro  35,4 2021
Vindeln  35,4 2021
Älvsbyn  35,4 2021
Mönsterås  35,3 2021
Bollebygd  35,3 2021
Norrköping  35,2 2021
Mora  35,2 2021
Nora  35,2 2021
Arvika  35,1 2021
Karlskrona  35,1 2021
Åsele  35,0 2021
Köping  35,0 2021
Mörbylånga  34,8 2021
Ängelholm  34,8 2021
Flen  34,7 2021
Markaryd  34,7 2021
Nykvarn  34,6 2021
Avesta  34,6 2021
Ystad  34,5 2021
Helsingborg  34,4 2021
Vilhelmina  34,4 2021
Ludvika  34,3 2021
Timrå  34,3 2021
Ydre  34,2 2021
Laholm  34,2 2021
Övertorneå  34,1 2021
Sollefteå  34,1 2021
Halmstad  34,0 2021
Borlänge  34,0 2021
Strängnäs  33,9 2021
Vansbro  33,9 2021
Karlskoga  33,8 2021
Nyköping  33,7 2021
Fagersta  33,7 2021
Malmö  33,5 2021
Finspång  33,4 2021
Jönköping  33,4 2021
Lycksele  33,3 2021
Hallsberg  33,3 2021
Boxholm  33,3 2021
Storuman  33,3 2021
Svalöv  33,2 2021
Sala  33,2 2021
Ovanåker  33,0 2021
Torsås  33,0 2021
Tidaholm  32,6 2021
Eslöv  32,5 2021
Grums  32,5 2021
Östhammar  32,3 2021
Lysekil  32,3 2021
Perstorp  32,3 2021
Motala  32,1 2021
Essunga  32,0 2021
Örnsköldsvik  31,9 2021
Nybro  31,9 2021
Kinda  31,8 2021
Lilla Edet  31,7 2021
Hudiksvall  31,6 2021
Sjöbo  31,6 2021
Värnamo  31,4 2021
Karlsborg  31,3 2021
Skövde  31,3 2021
Kristinehamn  31,1 2021
Ödeshög  31,1 2021
Degerfors  31,1 2021
Sundsvall  31,0 2021
Vänersborg  30,8 2021
Gävle  30,8 2021
Tranemo  30,8 2021
Ockelbo  30,8 2021
Karlstad  30,7 2021
Lindesberg  30,6 2021
Simrishamn  30,5 2021
Boden  30,5 2021
Alingsås  30,5 2021
Rättvik  30,4 2021
Norrtälje  30,4 2021
Falköping  30,4 2021
Mariestad  30,3 2021
Söderhamn  30,3 2021
Ljungby  30,3 2021
Vimmerby  30,2 2021
Västervik  30,1 2021
Östersund  30,1 2021
Hässleholm  30,1 2021
Mark  30,0 2021
Nässjö  29,7 2021
Ulricehamn  29,5 2021
Valdemarsvik  29,4 2021
Åmål  29,1 2021
Sunne  29,0 2021
Kil  28,9 2021
Götene  28,9 2021
Emmaboda  28,7 2021
Storfors  28,6 2021
Kalmar  28,6 2021
Bromölla  28,4 2021
Säffle  28,2 2021
Olofström  28,0 2021
Tingsryd  28,0 2021
Älvdalen  27,9 2021
Orsa  27,8 2021
Ragunda  27,8 2021
Kalix  27,6 2021
Skara  27,5 2021
Mellerud  27,4 2021
Bollnäs  27,1 2021
Filipstad  27,1 2021
Sävsjö  27,0 2021
Eksjö  27,0 2021
Hofors  27,0 2021
Karlshamn  26,9 2021
Dals-Ed  26,4 2021
Bengtsfors  26,4 2021
Högsby  26,2 2021
Gullspång  26,0 2021
Burlöv  25,4 2021
Torsby  25,2 2021
Ånge  25,2 2021
Jokkmokk  24,3 2021
Osby  23,8 2021
Färgelanda  23,4 2021
Gällivare  23,0 2021
Sandviken  22,8 2021
Töreboda  22,6 2021
Årjäng  22,3 2021
Eda  21,9 2021
Överkalix  21,4 2021
Hultsfred  21,2 2021
Hagfors  20,3 2021
Bjuv  20,2 2021
Dorotea  20,0 2021
Härjedalen  19,4 2021
Bjurholm  18,8 2021
Ljusdal  17,1 2021
Kiruna  17,0 2021
Haparanda  16,5 2021
Örkelljunga  15,9 2021
Pajala  15,6 2021
Tomelilla  15,0 2021
Hällefors  14,5 2021
Arvidsjaur  12,9 2021
Strömsund  8,0 2021
Sorsele  0,0 2021
Malå  0,0 2021
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Försäljningen av laddbara bilar började ta fart år 2012. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 borgar för en fortsatt gynnsam utveckling i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggs ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2020 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna, med 55 % av marknaden. Under år 2021 har försäljningen av laddbara bilar skjutit i höjden ytterligare, och utgjorde under de tre första kvartalen 40 % av nybilsförsäljningen. Sverige ligger med denna siffra i topp inom EU. Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Om den aviserade minskningen av bonus till laddhybrider genomförs kommer andelen rena elbilar bland de laddbara bilarna i nybilsförsäljningen att fortsätta att stiga.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1F.

I indikator B1D visas andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1I.

Indikator K.H.B1.J
Uppdaterad: 2022-04-30