Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel nya personbilar som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  53,1 2020
Lund  52,7 2020
Danderyd  51,6 2020
Nacka  49,4 2020
Sundbyberg  46,1 2020
Stockholm  44,4 2020
Sollentuna  43,7 2020
Värmdö  40,0 2020
Riket  38,9 2021
Södertälje  38,0 2020
Täby  36,9 2020
Lidingö  36,9 2020
Ekerö  36,7 2020
Berg  36,7 2020
Hylte  35,1 2020
Vallentuna  33,8 2020
Gnosjö  33,7 2020
Norsjö  33,3 2020
Upplands Väsby  33,2 2020
Knivsta  33,2 2020
Sotenäs  32,5 2020
Tanum  32,0 2020
Kävlinge  32,0 2020
Kinda  31,9 2020
Hammarö  31,9 2020
Sigtuna  31,6 2020
Lerum  31,6 2020
Lomma  31,5 2020
Vårgårda  31,5 2020
Uppsala  31,4 2020
Härryda  31,3 2020
Lessebo  31,1 2020
Vaxholm  31,1 2020
Gagnef  31,0 2020
Aneby  31,0 2020
Tyresö  30,9 2020
Norberg  30,9 2020
Staffanstorp  30,9 2020
Krokom  30,5 2020
Göteborg  30,4 2020
Båstad  30,1 2020
Österåker  29,8 2020
Mölndal  29,1 2020
Västerås  28,9 2020
Söderköping  28,8 2020
Skellefteå  28,4 2020
Huddinge  28,3 2020
Malung-Sälen  28,3 2020
Bromölla  28,2 2020
Kramfors  28,1 2020
Hallstahammar  28,1 2020
Umeå  28,1 2020
Uddevalla  28,0 2020
Säter  27,5 2020
Partille  27,4 2020
Ale  27,3 2020
Arboga  27,3 2020
Jokkmokk  27,3 2020
Linköping  27,2 2020
Falun  27,2 2020
Varberg  27,2 2020
Gnesta  26,9 2020
Lidköping  26,8 2020
Tjörn  26,8 2020
Katrineholm  26,7 2020
Alvesta  26,7 2020
Vindeln  26,7 2020
Stenungsund  26,6 2020
Lycksele  26,6 2020
Smedjebacken  26,4 2020
Vadstena  26,3 2020
Vellinge  26,3 2020
Kumla  26,3 2020
Åre  26,2 2020
Älmhult  26,1 2020
Eskilstuna  26,1 2020
Herrljunga  26,1 2020
Kungsör  26,1 2020
Helsingborg  26,0 2020
Bollebygd  26,0 2020
Gislaved  26,0 2020
Falkenberg  25,9 2020
Mjölby  25,8 2020
Åstorp  25,8 2020
Askersund  25,6 2020
Tranås  25,6 2020
Strömstad  25,1 2020
Köping  25,1 2020
Enköping  25,0 2020
Färgelanda  25,0 2020
Trosa  24,9 2020
Tranemo  24,9 2020
Växjö  24,9 2020
Grums  24,8 2020
Vännäs  24,7 2020
Piteå  24,7 2020
Munkedal  24,6 2020
Ovanåker  24,6 2020
Nyköping  24,5 2020
Klippan  24,5 2020
Åtvidaberg  24,5 2020
Nordmaling  24,5 2020
Järfälla  24,4 2020
Halmstad  24,4 2020
Kungsbacka  24,4 2020
Simrishamn  24,3 2020
Rättvik  24,3 2020
Osby  24,3 2020
Kungälv  24,2 2020
Håbo  24,2 2020
Övertorneå  24,1 2020
Borås  24,1 2020
Mora  24,1 2020
Höganäs  24,1 2020
Uppvidinge  24,1 2020
Timrå  24,0 2020
Valdemarsvik  24,0 2020
Vara  23,9 2020
Gotland  23,8 2020
Örebro  23,8 2020
Luleå  23,8 2020
Norrköping  23,8 2020
Orust  23,7 2020
Vansbro  23,5 2020
Ljusnarsberg  23,5 2020
Leksand  23,5 2020
Kil  23,4 2020
Kristianstad  23,4 2020
Nora  23,4 2020
Ockelbo  23,3 2020
Höör  23,3 2020
Karlskrona  23,2 2020
Hedemora  23,2 2020
Svedala  23,2 2020
Forshaga  23,1 2020
Karlstad  23,1 2020
Haninge  23,1 2020
Lilla Edet  23,0 2020
Mellerud  23,0 2020
Västervik  23,0 2020
Mullsjö  23,0 2020
Hörby  23,0 2020
Trelleborg  23,0 2020
Hudiksvall  23,0 2020
Upplands-Bro  22,9 2020
Trollhättan  22,9 2020
Östersund  22,9 2020
Ludvika  22,8 2020
Grästorp  22,7 2020
Habo  22,7 2020
Avesta  22,6 2020
Högsby  22,4 2020
Skurup  22,3 2020
Sölvesborg  22,3 2020
Nynäshamn  22,2 2020
Åmål  22,2 2020
Sollefteå  22,2 2020
Vetlanda  22,1 2020
Tingsryd  22,1 2020
Lindesberg  22,0 2020
Tibro  22,0 2020
Oxelösund  22,0 2020
Värnamo  21,9 2020
Malmö  21,9 2020
Boxholm  21,9 2020
Strängnäs  21,9 2020
Motala  21,9 2020
Perstorp  21,8 2020
Storuman  21,7 2020
Alingsås  21,7 2020
Vaggeryd  21,6 2020
Heby  21,6 2020
Sävsjö  21,5 2020
Eslöv  21,4 2020
Gävle  21,3 2020
Borlänge  21,3 2020
Vänersborg  21,1 2020
Svenljunga  21,1 2020
Mark  21,0 2020
Öckerö  20,9 2020
Härnösand  20,9 2020
Lysekil  20,8 2020
Finspång  20,8 2020
Robertsfors  20,8 2020
Tierp  20,7 2020
Nordanstig  20,5 2020
Norrtälje  20,4 2020
Älvsbyn  20,4 2020
Ängelholm  20,4 2020
Surahammar  20,4 2020
Ystad  20,4 2020
Hässleholm  20,3 2020
Jönköping  20,2 2020
Laholm  20,2 2020
Landskrona  20,2 2020
Vingåker  20,2 2020
Markaryd  20,2 2020
Ljungby  20,2 2020
Östra Göinge  19,9 2020
Skövde  19,9 2020
Ödeshög  19,8 2020
Skara  19,8 2020
Eksjö  19,7 2020
Ronneby  19,6 2020
Torsås  19,3 2020
Mörbylånga  19,3 2020
Sundsvall  19,2 2020
Sjöbo  19,2 2020
Gällivare  19,2 2020
Lekeberg  19,1 2020
Sala  19,1 2020
Ulricehamn  18,8 2020
Falköping  18,7 2020
Botkyrka  18,7 2020
Kalmar  18,7 2020
Salem  18,6 2020
Karlskoga  18,6 2020
Bräcke  18,4 2020
Mönsterås  18,4 2020
Nässjö  18,3 2020
Boden  18,3 2020
Svalöv  18,2 2020
Överkalix  18,2 2020
Arvika  18,1 2020
Östhammar  18,1 2020
Oskarshamn  18,1 2020
Kalix  18,1 2020
Sunne  18,0 2020
Bollnäs  18,0 2020
Säffle  18,0 2020
Flen  18,0 2020
Örnsköldsvik  17,7 2020
Skinnskatteberg  17,5 2020
Dals-Ed  17,3 2020
Hagfors  17,2 2020
Nykvarn  17,1 2020
Mariestad  16,9 2020
Karlsborg  16,7 2020
Ånge  16,7 2020
Fagersta  16,6 2020
Söderhamn  16,6 2020
Kristinehamn  16,4 2020
Töreboda  16,3 2020
Älvkarleby  16,3 2020
Laxå  16,2 2020
Tidaholm  16,1 2020
Burlöv  16,1 2020
Bjuv  16,1 2020
Hjo  16,0 2020
Sandviken  15,8 2020
Borgholm  15,6 2020
Orsa  15,5 2020
Hultsfred  15,4 2020
Nybro  15,2 2020
Pajala  15,2 2020
Vimmerby  15,1 2020
Gullspång  14,9 2020
Karlshamn  14,9 2020
Götene  14,9 2020
Älvdalen  14,6 2020
Strömsund  14,1 2020
Hallsberg  14,1 2020
Degerfors  14,1 2020
Vilhelmina  13,6 2020
Torsby  13,3 2020
Ydre  13,2 2020
Kiruna  13,2 2020
Filipstad  13,1 2020
Olofström  13,0 2020
Härjedalen  12,9 2020
Bengtsfors  12,1 2020
Essunga  11,9 2020
Emmaboda  11,8 2020
Eda  11,7 2020
Dorotea  11,1 2020
Bjurholm  11,1 2020
Åsele  11,1 2020
Hofors  10,9 2020
Årjäng  10,5 2020
Munkfors  10,0 2020
Haparanda  9,8 2020
Ljusdal  9,8 2020
Ragunda  9,7 2020
Tomelilla  9,3 2020
Arvidsjaur  8,8 2020
Hällefors  8,4 2020
Örkelljunga  8,1 2020
Storfors  7,6 2020
Arjeplog  4,8 2020
Malå  0,0 2020
Sorsele  0,0 2020
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

OBS Siffran för 2021 gäller endast nyregistreringarna till och med augusti

Analys
Försäljningen av laddbara bilar började ta fart år 2012. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 borgar för en fortsatt gynnsam utveckling i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggs ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2020 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna, med 55 % av marknaden. Under år 2021 har försäljningen av laddbara bilar skjutit i höjden ytterligare, och utgjorde under de tre första kvartalen 40 % av nybilsförsäljningen. Sverige ligger med denna siffra i topp inom EU. Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Om den aviserade minskningen av bonus till laddhybrider genomförs kommer andelen rena elbilar bland de laddbara bilarna i nybilsförsäljningen att fortsätta att stiga.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1F.

I indikator B1D visas andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1I.

Indikator K.H.B1.J
Uppdaterad: 2021-11-24