Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Indikator SE. 2

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Solna

 97

2023

1

Mölndal

 93

2023

2

Norsjö

 93

2023

3

Nacka

 92

2023

4

Strömstad

 91

2023

5

Danderyd

 91

2023

6

Nordmaling

 90

2023

7

Stockholm

 90

2023

8

Robertsfors

 89

2023

9

Vännäs

 89

2023

10

Trollhättan

 89

2023

11

Ekerö

 89

2023

12

Malå

 87

2023

13

Lund

 86

2023

14

Färgelanda

 85

2023

15

Överkalix

 85

2023

16

Leksand

 85

2023

17

Vilhelmina

 85

2023

18

Lomma

 84

2023

19

Åre

 84

2023

20

Vadstena

 84

2023

21

Piteå

 84

2023

22

Munkedal

 83

2023

23

Kramfors

 82

2023

24

Vindeln

 82

2023

25

Härryda

 82

2023

26

Lidingö

 82

2023

27

Nordanstig

 82

2023

28

Gnosjö

 81

2023

29

Alvesta

 81

2023

30

Värmdö

 81

2023

31

Knivsta

 81

2023

32

Svedala

 80

2023

33

Mörbylånga

 80

2023

34

Skinnskatteberg

 80

2023

35

Aneby

 80

2023

36

Lerum

 80

2023

37

Krokom

 80

2023

38

Vaggeryd

 80

2023

39

Bräcke

 80

2023

40

Vaxholm

 79

2023

41

Tanum

 79

2023

42

Mora

 79

2023

43

Älvsbyn

 79

2023

44

Sollentuna

 79

2023

45

Gnesta

 79

2023

46

Vara

 79

2023

47

Höör

 79

2023

48

Herrljunga

 79

2023

49

Ovanåker

 79

2023

50

Kungsbacka

 79

2023

51

Tidaholm

 78

2023

52

Gislaved

 78

2023

53

Kävlinge

 78

2023

54

Sotenäs

 78

2023

55

Vellinge

 77

2023

56

Vallentuna

 77

2023

57

Tyresö

 77

2023

58

Hjo

 76

2023

59

Partille

 76

2023

60

Surahammar

 76

2023

61

Ale

 76

2023

62

Uppsala

 76

2023

63

Söderköping

 76

2023

64

Vingåker

 76

2023

65

Hudiksvall

 76

2023

66

Orsa

 75

2023

67

Götene

 75

2023

68

Höganäs

 75

2023

69

Täby

 75

2023

70

Staffanstorp

 75

2023

71

Uppvidinge

 75

2023

72

Stenungsund

 75

2023

73

Trosa

 74

2023

74

Falun

 74

2023

75

Mjölby

 74

2023

76

Vansbro

 74

2023

77

Lessebo

 74

2023

78

Härjedalen

 74

2023

79

Åtvidaberg

 74

2023

80

Tjörn

 74

2023

81

Markaryd

 74

2023

82

Boxholm

 74

2023

83

Berg

 74

2023

84

Sollefteå

 74

2023

85

Österåker

 74

2023

86

Skellefteå

 73

2023

87

Sundsvall

 73

2023

88

Kalix

 73

2023

89

Båstad

 73

2023

90

Landskrona

 73

2023

91

Laholm

 73

2023

92

Kungsör

 73

2023

93

Hallstahammar

 73

2023

94

Laxå

 72

2023

95

Älmhult

 72

2023

96

Tibro

 72

2023

97

Tranemo

 72

2023

98

Lekeberg

 72

2023

99

Göteborg

 72

2023

100

Växjö

 72

2023

101

Hedemora

 72

2023

102

Västerås

 72

2023

103

Enköping

 72

2023

104

Salem

 72

2023

105

Nora

 72

2023

106

Sala

 72

2023

107

Ljusnarsberg

 72

2023

108

Heby

 72

2023

109

Grästorp

 72

2023

110

Eskilstuna

 72

2023

111

Huddinge

 72

2023

112

Hörby

 72

2023

113

Linköping

 72

2023

114

Upplands Väsby

 72

2023

115

Östersund

 72

2023

116

Mullsjö

 71

2023

117

Håbo

 71

2023

118

Riket

 71

2023

119

Strängnäs

 71

2023

120

Timrå

 71

2023

121

Mönsterås

 71

2023

122

Degerfors

 71

2023

123

Luleå

 70

2023

124

Säter

 70

2023

125

Umeå

 70

2023

126

Malung-Sälen

 70

2023

127

Sävsjö

 70

2023

128

Helsingborg

 70

2023

129

Lysekil

 70

2023

130

Vetlanda

 70

2023

131

Nynäshamn

 69

2023

132

Skurup

 69

2023

133

Härnösand

 69

2023

134

Flen

 69

2023

135

Arboga

 69

2023

136

Öckerö

 69

2023

137

Köping

 69

2023

138

Varberg

 69

2023

139

Trelleborg

 69

2023

140

Orust

 69

2023

141

Sjöbo

 69

2023

142

Oskarshamn

 69

2023

143

Kil

 69

2023

144

Svenljunga

 69

2023

145

Hallsberg

 69

2023

146

Ludvika

 68

2023

147

Smedjebacken

 68

2023

148

Bollnäs

 68

2023

149

Halmstad

 68

2023

150

Värnamo

 68

2023

151

Älvkarleby

 68

2023

152

Sigtuna

 68

2023

153

Rättvik

 68

2023

154

Lindesberg

 68

2023

155

Tranås

 67

2023

156

Finspång

 67

2023

157

Kristianstad

 67

2023

158

Osby

 67

2023

159

Haninge

 67

2023

160

Katrineholm

 67

2023

161

Bromölla

 67

2023

162

Mellerud

 67

2023

163

Skara

 66

2023

164

Nyköping

 66

2023

165

Örebro

 66

2023

166

Norberg

 66

2023

167

Karlskoga

 66

2023

168

Malmö

 66

2023

169

Kumla

 66

2023

170

Ronneby

 66

2023

171

Örnsköldsvik

 66

2023

172

Säffle

 66

2023

173

Östra Göinge

 66

2023

174

Lidköping

 66

2023

175

Tierp

 66

2023

176

Lycksele

 66

2023

177

Älvdalen

 66

2023

178

Norrtälje

 65

2023

179

Kinda

 65

2023

180

Oxelösund

 65

2023

181

Eda

 65

2023

182

Gävle

 65

2023

183

Sorsele

 65

2023

184

Botkyrka

 65

2023

185

Storuman

 65

2023

186

Avesta

 65

2023

187

Falkenberg

 65

2023

188

Askersund

 65

2023

189

Simrishamn

 64

2023

190

Svalöv

 64

2023

191

Hässleholm

 64

2023

192

Ödeshög

 64

2023

193

Ulricehamn

 64

2023

194

Haparanda

 64

2023

195

Gagnef

 64

2023

196

Söderhamn

 64

2023

197

Övertorneå

 63

2023

198

Bollebygd

 63

2023

199

Tingsryd

 62

2023

200

Falköping

 62

2023

201

Upplands-Bro

 62

2023

202

Hylte

 62

2023

203

Karlskrona

 62

2023

204

Ydre

 62

2023

205

Ljungby

 62

2023

206

Storfors

 62

2023

207

Motala

 62

2023

208

Burlöv

 62

2023

209

Torsås

 62

2023

210

Essunga

 62

2023

211

Nykvarn

 61

2023

212

Skövde

 61

2023

213

Nässjö

 61

2023

214

Kristinehamn

 61

2023

215

Hultsfred

 61

2023

216

Töreboda

 61

2023

217

Arvika

 61

2023

218

Årjäng

 61

2023

219

Sundbyberg

 61

2023

220

Gotland

 61

2023

221

Ljusdal

 61

2023

222

Jönköping

 61

2023

223

Dals-Ed

 61

2023

224

Borås

 60

2023

225

Vårgårda

 60

2023

226

Gällivare

 60

2023

227

Järfälla

 60

2023

228

Åstorp

 60

2023

229

Borlänge

 60

2023

230

Åmål

 60

2023

231

Borgholm

 59

2023

232

Fagersta

 59

2023

233

Norrköping

 59

2023

234

Karlsborg

 59

2023

235

Kungälv

 59

2023

236

Munkfors

 59

2023

237

Vimmerby

 59

2023

238

Västervik

 58

2023

239

Lilla Edet

 58

2023

240

Alingsås

 58

2023

241

Boden

 58

2023

242

Ängelholm

 58

2023

243

Karlshamn

 58

2023

244

Uddevalla

 58

2023

245

Mariestad

 57

2023

246

Åsele

 57

2023

247

Sunne

 57

2023

248

Nybro

 56

2023

249

Mark

 56

2023

250

Ånge

 55

2023

251

Östhammar

 55

2023

252

Hammarö

 55

2023

253

Vänersborg

 55

2023

254

Jokkmokk

 55

2023

255

Sandviken

 55

2023

256

Gullspång

 54

2023

257

Kalmar

 54

2023

258

Ystad

 54

2023

259

Eksjö

 54

2023

260

Bengtsfors

 54

2023

261

Emmaboda

 53

2023

262

Arvidsjaur

 53

2023

263

Valdemarsvik

 52

2023

264

Grums

 52

2023

265

Ragunda

 52

2023

266

Filipstad

 51

2023

267

Perstorp

 51

2023

268

Hagfors

 51

2023

269

Klippan

 51

2023

270

Kiruna

 50

2023

271

Sölvesborg

 50

2023

272

Olofström

 50

2023

273

Karlstad

 50

2023

274

Södertälje

 50

2023

275

Bjurholm

 49

2023

276

Forshaga

 49

2023

277

Bjuv

 48

2023

278

Örkelljunga

 48

2023

279

Eslöv

 47

2023

280

Torsby

 47

2023

281

Ockelbo

 45

2023

282

Hofors

 45

2023

283

Pajala

 43

2023

284

Habo

 40

2023

285

Hällefors

 39

2023

286

Arjeplog

 39

2023

287

Strömsund

 28

2023

288

Högsby

 25

2023

289

Dorotea

 22

2023

290

Tomelilla

 19

2023

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Uppgiften för år 2023 är en uppskattning som bygger på antagandet att 1,6 TWh el användes som drivmedel i vägtrafiken detta år. Energimyndighetens beräkning av den använda mängden el år 2023 väntas under hösten 2024.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rörde oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen började stiga snabbt.

År 2020 tog graden av måluppfyllelse ett rejält skutt i rätt riktning. Orsakerna stavas pandemi och elektrifiering. Pandemin medförde att köststräckorna minskade påtagligt (H2C), vilket också minskade behovet av drivmedel. Minskningen togs ut som en minskad användning av fossila drivmedel, medan mängden förnybara drivmedel förblev i det närmaste konstant jämfört med år 2019. Därmed ökade den förnybara andelen (H2B). Försäljningen av laddbara bilar tog ytterligare fart jämört med år 2019, vilket förbättrade de nya bilarnas energieffektivitet i genomsnitt (H2A).

Åren 2021 och 2022 fortsatte graden av måluppfyllelse att öka snabbt. Andelen laddbara bilar i försäljningen steg i rask takt, vilket förbättrade energieffektiviteten hos de nya bilarna, andelen förnybara drivmedel ökade tack vare reduktionsplikten, och körsträckorna vände bara svagt uppåt jämfört med pandemiåret 2020.

Motstridiga och ombytliga trender hos de tre underliggande faktorerna, och hos de politiska styrmedlen, gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Uppdaterad: 2024-11-28