Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Norsjö  106 2022
Robertsfors  104 2022
Krokom  94 2022
Kävlinge  92 2022
Åsele  91 2022
Vindeln  89 2022
Malå  89 2022
Knivsta  88 2022
Bräcke  88 2022
Nordmaling  88 2022
Lomma  87 2022
Piteå  87 2022
Solna  87 2022
Aneby  87 2022
Vännäs  87 2022
Härryda  86 2022
Ekerö  86 2022
Värmdö  86 2022
Vara  85 2022
Nacka  84 2022
Dorotea  84 2022
Trollhättan  84 2022
Habo  83 2022
Mölndal  83 2022
Lerum  83 2022
Vellinge  83 2022
Strömstad  83 2022
Gnesta  83 2022
Leksand  82 2022
Sundbyberg  82 2022
Vallentuna  82 2022
Stenungsund  81 2022
Alvesta  81 2022
Lekeberg  81 2022
Tibro  81 2022
Mjölby  81 2022
Berg  81 2022
Svedala  81 2022
Askersund  81 2022
Grums  80 2022
Vadstena  80 2022
Älvkarleby  80 2022
Danderyd  80 2022
Kinda  80 2022
Tierp  80 2022
Öckerö  80 2022
Vaxholm  80 2022
Uddevalla  80 2022
Trosa  80 2022
Mörbylånga  79 2022
Tjörn  79 2022
Upplands Väsby  79 2022
Kungsbacka  79 2022
Hallstahammar  79 2022
Säter  79 2022
Rättvik  79 2022
Båstad  79 2022
Skinnskatteberg  79 2022
Nordanstig  78 2022
Munkedal  78 2022
Stockholm  78 2022
Ale  78 2022
Nora  78 2022
Bjurholm  78 2022
Tyresö  78 2022
Surahammar  77 2022
Åre  77 2022
Österåker  77 2022
Staffanstorp  77 2022
Sävsjö  77 2022
Timrå  77 2022
Hylte  77 2022
Orust  77 2022
Höganäs  77 2022
Uppsala  76 2022
Svalöv  76 2022
Borgholm  76 2022
Skellefteå  76 2022
Linköping  76 2022
Täby  76 2022
Söderköping  76 2022
Sigtuna  76 2022
Partille  75 2022
Lessebo  75 2022
Tranemo  75 2022
Mora  75 2022
Lilla Edet  75 2022
Ödeshög  75 2022
Lidingö  75 2022
Vansbro  75 2022
Sala  75 2022
Vårgårda  74 2022
Trelleborg  74 2022
Hallsberg  74 2022
Dals-Ed  74 2022
Laxå  74 2022
Gnosjö  74 2022
Härnösand  74 2022
Enköping  74 2022
Malmö  74 2022
Karlsborg  74 2022
Huddinge  73 2022
Göteborg  73 2022
Karlskrona  73 2022
Nässjö  73 2022
Nynäshamn  73 2022
Bromölla  73 2022
Åstorp  73 2022
Höör  73 2022
Svenljunga  73 2022
Norberg  72 2022
Mullsjö  72 2022
Landskrona  72 2022
Herrljunga  72 2022
Luleå  72 2022
Vingåker  72 2022
Vänersborg  72 2022
Växjö  72 2022
Bengtsfors  72 2022
Skara  72 2022
Västerås  72 2022
Järfälla  72 2022
Vetlanda  71 2022
Varberg  71 2022
Hörby  71 2022
Kristianstad  71 2022
Sjöbo  71 2022
Kungsör  71 2022
Östra Göinge  71 2022
Nyköping  71 2022
Riket  71 2023
Töreboda  71 2022
Nybro  71 2022
Umeå  71 2022
Tranås  71 2022
Falun  71 2022
Åtvidaberg  71 2022
Gislaved  71 2022
Karlskoga  71 2022
Sundsvall  71 2022
Vaggeryd  71 2022
Skurup  71 2022
Perstorp  70 2022
Örebro  70 2022
Tanum  70 2022
Salem  70 2022
Borås  70 2022
Hudiksvall  70 2022
Säffle  70 2022
Mönsterås  70 2022
Laholm  70 2022
Oskarshamn  70 2022
Jönköping  70 2022
Upplands-Bro  70 2022
Forshaga  69 2022
Bollebygd  69 2022
Katrineholm  69 2022
Hjo  69 2022
Tingsryd  69 2022
Älmhult  69 2022
Kramfors  69 2022
Helsingborg  69 2022
Kumla  69 2022
Övertorneå  69 2022
Ragunda  69 2022
Gotland  69 2022
Oxelösund  69 2022
Flen  69 2022
Kungälv  69 2022
Storfors  69 2022
Orsa  69 2022
Falkenberg  68 2022
Tidaholm  68 2022
Ydre  68 2022
Arboga  68 2022
Lund  68 2022
Färgelanda  68 2022
Sollentuna  68 2022
Arjeplog  67 2022
Borlänge  67 2022
Söderhamn  67 2022
Hofors  67 2022
Finspång  67 2022
Nykvarn  67 2022
Gällivare  67 2022
Sotenäs  67 2022
Norrtälje  67 2022
Lycksele  67 2022
Östersund  67 2022
Halmstad  67 2022
Lindesberg  67 2022
Hultsfred  67 2022
Lysekil  66 2022
Emmaboda  66 2022
Haninge  66 2022
Gävle  66 2022
Ovanåker  66 2022
Sölvesborg  66 2022
Kil  66 2022
Malung-Sälen  66 2022
Arvika  66 2022
Ockelbo  66 2022
Avesta  65 2022
Torsås  65 2022
Kalix  65 2022
Storuman  65 2022
Götene  65 2022
Markaryd  65 2022
Degerfors  65 2022
Sollefteå  65 2022
Eskilstuna  64 2022
Boden  64 2022
Eksjö  64 2022
Ängelholm  64 2022
Heby  64 2022
Örnsköldsvik  64 2022
Falköping  64 2022
Smedjebacken  64 2022
Ronneby  64 2022
Botkyrka  63 2022
Ånge  63 2022
Simrishamn  63 2022
Västervik  63 2022
Uppvidinge  62 2022
Motala  62 2022
Eslöv  62 2022
Strängnäs  62 2022
Karlshamn  62 2022
Boxholm  62 2022
Fagersta  62 2022
Ljungby  62 2022
Mariestad  61 2022
Årjäng  61 2022
Gagnef  61 2022
Sunne  61 2022
Skövde  60 2022
Värnamo  60 2022
Ulricehamn  60 2022
Norrköping  60 2022
Hässleholm  60 2022
Alingsås  60 2022
Ludvika  60 2022
Torsby  60 2022
Munkfors  59 2022
Haparanda  59 2022
Klippan  59 2022
Ljusnarsberg  59 2022
Kristinehamn  59 2022
Kalmar  59 2022
Eda  59 2022
Essunga  59 2022
Köping  59 2022
Valdemarsvik  59 2022
Osby  58 2022
Mark  57 2022
Lidköping  57 2022
Östhammar  57 2022
Åmål  57 2022
Älvdalen  57 2022
Jokkmokk  56 2022
Sandviken  56 2022
Vilhelmina  56 2022
Bjuv  55 2022
Filipstad  55 2022
Hammarö  55 2022
Olofström  55 2022
Ljusdal  54 2022
Bollnäs  53 2022
Örkelljunga  53 2022
Härjedalen  53 2022
Ystad  53 2022
Vimmerby  53 2022
Mellerud  52 2022
Södertälje  51 2022
Karlstad  51 2022
Kiruna  51 2022
Högsby  51 2022
Håbo  51 2022
Burlöv  50 2022
Älvsbyn  49 2022
Gullspång  49 2022
Hedemora  48 2022
Arvidsjaur  45 2022
Grästorp  42 2022
Pajala  41 2022
Hagfors  38 2022
Hällefors  38 2022
Sorsele  37 2022
Överkalix  37 2022
Strömsund  36 2022
Tomelilla  26 2022
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Uppgiften för år 2023 är en uppskattning som bygger på antagandet att 1,6 TWh el användes som drivmedel i vägtrafiken detta år. Energimyndighetens beräkning av den använda mängden el år 2023 väntas under hösten 2024.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rörde oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen började stiga snabbt.

År 2020 tog graden av måluppfyllelse ett rejält skutt i rätt riktning. Orsakerna stavas pandemi och elektrifiering. Pandemin medförde att köststräckorna minskade påtagligt (H2C), vilket också minskade behovet av drivmedel. Minskningen togs ut som en minskad användning av fossila drivmedel, medan mängden förnybara drivmedel förblev i det närmaste konstant jämfört med år 2019. Därmed ökade den förnybara andelen (H2B). Försäljningen av laddbara bilar tog ytterligare fart jämört med år 2019, vilket förbättrade de nya bilarnas energieffektivitet i genomsnitt (H2A).

Åren 2021 och 2022 fortsatte graden av måluppfyllelse att öka snabbt. Andelen laddbara bilar i försäljningen steg i rask takt, vilket förbättrade energieffektiviteten hos de nya bilarna, andelen förnybara drivmedel ökade tack vare reduktionsplikten, och körsträckorna vände bara svagt uppåt jämfört med pandemiåret 2020.

Motstridiga och ombytliga trender hos de tre underliggande faktorerna, och hos de politiska styrmedlen, gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Indikator SE.2
Uppdaterad: 2024-07-23