Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  87 2020
Nacka  68 2020
Värmdö  66 2020
Ekerö  65 2020
Berg  64 2020
Stockholm  63 2020
Sundbyberg  63 2020
Hylte  62 2020
Aneby  62 2020
Kävlinge  62 2020
Uppsala  62 2020
Storuman  62 2020
Gnesta  61 2020
Åsele  61 2020
Trollhättan  61 2020
Vallentuna  61 2020
Lomma  60 2020
Malmö  60 2020
Kinda  60 2020
Vaxholm  60 2020
Tyresö  59 2020
Lycksele  59 2020
Lidingö  59 2020
Knivsta  59 2020
Vårgårda  59 2020
Vännäs  59 2020
Norsjö  58 2020
Söderköping  58 2020
Staffanstorp  58 2020
Vadstena  57 2020
Vindeln  57 2020
Krokom  57 2020
Härryda  57 2020
Säter  57 2020
Umeå  57 2020
Täby  57 2020
Jokkmokk  57 2020
Sigtuna  57 2020
Upplands Väsby  57 2020
Vingåker  57 2020
Huddinge  57 2020
Höör  57 2020
Tjörn  56 2020
Båstad  56 2020
Ale  56 2020
Trosa  56 2020
Mölndal  56 2020
Leksand  56 2020
Partille  56 2020
Hörby  56 2020
Linköping  56 2020
Vellinge  56 2020
Piteå  56 2020
Göteborg  55 2020
Riket  55 2020
Älmhult  55 2020
Helsingborg  55 2020
Ljusnarsberg  55 2020
Tanum  55 2020
Österåker  55 2020
Danderyd  55 2020
Lerum  55 2020
Bromölla  55 2020
Höganäs  55 2020
Gotland  55 2020
Alvesta  54 2020
Nyköping  54 2020
Mjölby  54 2020
Kungsör  54 2020
Skurup  54 2020
Katrineholm  54 2020
Tingsryd  54 2020
Askersund  54 2020
Västerås  54 2020
Laholm  54 2020
Falun  54 2020
Gnosjö  53 2020
Strömstad  53 2020
Arboga  53 2020
Svalöv  53 2020
Växjö  53 2020
Bollebygd  53 2020
Skara  53 2020
Varberg  53 2020
Simrishamn  53 2020
Norberg  53 2020
Enköping  53 2020
Vansbro  53 2020
Ovanåker  53 2020
Avesta  53 2020
Malung-Sälen  53 2020
Svedala  52 2020
Luleå  52 2020
Sotenäs  52 2020
Åstorp  52 2020
Ronneby  52 2020
Habo  52 2020
Herrljunga  52 2020
Munkedal  51 2020
Dorotea  51 2020
Tranemo  51 2020
Nora  51 2020
Åre  51 2020
Stenungsund  51 2020
Skellefteå  51 2020
Osby  51 2020
Grums  51 2020
Hallstahammar  51 2020
Mönsterås  51 2020
Färgelanda  51 2020
Sävsjö  51 2020
Mörbylånga  51 2020
Vetlanda  51 2020
Oskarshamn  50 2020
Emmaboda  50 2020
Uddevalla  50 2020
Ockelbo  50 2020
Oxelösund  50 2020
Trelleborg  50 2020
Karlskrona  50 2020
Rättvik  50 2020
Västervik  50 2020
Lindesberg  50 2020
Örkelljunga  50 2020
Karlstad  50 2020
Robertsfors  50 2020
Älvkarleby  50 2020
Högsby  50 2020
Örebro  50 2020
Kramfors  50 2020
Kil  50 2020
Hällefors  49 2020
Borås  49 2020
Hammarö  49 2020
Töreboda  49 2020
Vara  49 2020
Öckerö  49 2020
Håbo  49 2020
Lidköping  49 2020
Kungälv  49 2020
Perstorp  49 2020
Tierp  49 2020
Eskilstuna  49 2020
Eda  49 2020
Kumla  49 2020
Gävle  49 2020
Timrå  49 2020
Ängelholm  49 2020
Nynäshamn  49 2020
Smedjebacken  49 2020
Ulricehamn  49 2020
Strängnäs  49 2020
Markaryd  49 2020
Överkalix  49 2020
Järfälla  49 2020
Haninge  49 2020
Sala  49 2020
Säffle  48 2020
Sjöbo  48 2020
Norrtälje  48 2020
Alingsås  48 2020
Ystad  48 2020
Finspång  48 2020
Nordanstig  48 2020
Sollefteå  48 2020
Sandviken  48 2020
Jönköping  48 2020
Falkenberg  48 2020
Mora  48 2020
Åtvidaberg  48 2020
Botkyrka  48 2020
Flen  48 2020
Klippan  48 2020
Lysekil  48 2020
Landskrona  48 2020
Orust  48 2020
Tranås  48 2020
Salem  48 2020
Hudiksvall  48 2020
Gullspång  47 2020
Hässleholm  47 2020
Torsås  47 2020
Sundsvall  47 2020
Falköping  47 2020
Halmstad  47 2020
Ludvika  47 2020
Östersund  47 2020
Köping  47 2020
Arvika  47 2020
Hultsfred  47 2020
Sölvesborg  47 2020
Bräcke  47 2020
Nykvarn  47 2020
Härnösand  47 2020
Karlshamn  46 2020
Östra Göinge  46 2020
Borlänge  46 2020
Kungsbacka  46 2020
Karlsborg  46 2020
Sunne  46 2020
Essunga  46 2020
Motala  46 2020
Kristianstad  46 2020
Lekeberg  46 2020
Lessebo  46 2020
Mariestad  46 2020
Bollnäs  46 2020
Karlskoga  46 2020
Sollentuna  46 2020
Heby  46 2020
Valdemarsvik  46 2020
Mark  46 2020
Mellerud  45 2020
Åmål  45 2020
Svenljunga  45 2020
Årjäng  45 2020
Forshaga  45 2020
Gällivare  45 2020
Bjuv  45 2020
Kiruna  45 2020
Nässjö  45 2020
Skinnskatteberg  45 2020
Grästorp  45 2020
Ljungby  45 2020
Surahammar  44 2020
Haparanda  44 2020
Götene  44 2020
Vaggeryd  44 2020
Degerfors  44 2020
Bengtsfors  44 2020
Tibro  44 2020
Lilla Edet  44 2020
Ragunda  44 2020
Vänersborg  44 2020
Värnamo  44 2020
Ljusdal  44 2020
Fagersta  44 2020
Norrköping  44 2020
Boxholm  44 2020
Torsby  44 2020
Uppvidinge  44 2020
Gislaved  43 2020
Örnsköldsvik  43 2020
Mullsjö  43 2020
Kalmar  43 2020
Östhammar  43 2020
Boden  43 2020
Laxå  43 2020
Borgholm  43 2020
Eslöv  43 2020
Nordmaling  43 2020
Hagfors  42 2020
Upplands-Bro  42 2020
Pajala  42 2020
Skövde  42 2020
Kristinehamn  42 2020
Hallsberg  41 2020
Söderhamn  41 2020
Olofström  41 2020
Lund  41 2020
Orsa  41 2020
Övertorneå  40 2020
Ånge  40 2020
Vilhelmina  40 2020
Södertälje  40 2020
Strömsund  40 2020
Kalix  40 2020
Eksjö  39 2020
Älvdalen  39 2020
Dals-Ed  39 2020
Arvidsjaur  39 2020
Härjedalen  39 2020
Filipstad  38 2020
Burlöv  37 2020
Bjurholm  37 2020
Ödeshög  37 2020
Älvsbyn  37 2020
Malå  37 2020
Gagnef  36 2020
Hofors  36 2020
Tidaholm  36 2020
Hjo  36 2020
Nybro  36 2020
Tomelilla  35 2020
Vimmerby  34 2020
Ydre  33 2020
Arjeplog  30 2020
Munkfors  29 2020
Storfors  28 2020
Sorsele  19 2020
Hedemora  9 2020
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

OBS Siffran för år 2021 är preliminär, på grund av att vi använder preliminär statistik över den förnybara andelen drivmedel år 2021 i faktorn H2B.

Analys
De första åren efter 2010 gick utvecklingen mot målet snabbare än vad som egentligen krävdes, om man jämför med den linjära referensutvecklingen. Det berodde till viss del på att nya bilar långsamt blev snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökade snabbt dessa år. (H2B).

Utvecklingstakten bromsade in 2013, vilket kan förklaras med att körsträckorna per capita då började öka långsamt (H2C).

År 2017 bromsade utvecklingen mot målet in ytterligare. Det berodde på dels på att trenden att nya bilar blev energieffektivare stannade av helt, dels på att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsade in. (Orsakerna till detta analyseras under indikator H2A respektive H2B).

År 2019 vände den förnybara andelen drivmedel en aning nedåt. Att vi fortfarande rörde oss långsamt mot målet beror på att körsträckorna också började vända nedåt detta år, samt på att nya bilar åter började bli lite mer energieffektiva i genomsnitt. Detta kan förklaras av att andelen energieffektiva laddbara fordon i nybilsförsäljningen började stiga snabbt.

År 2020 tog graden av måluppfyllelse ett rejält skutt i rätt riktning. Orsakerna stavas pandemi och elektrifiering. Pandemin medförde att köststräckorna minskade påtagligt (H2C), vilket också minskade behovet av drivmedel. Minskningen togs ut som en minskad användning av fossila drivmedel, medan mängden förnybara drivmedel förblev i det närmaste konstant jämfört med år 2019. Därmed ökade den förnybara andelen (H2B). Försäljningen av laddbara bilar tog ytterligare fart jämört med år 2019, vilket förbättrade de nya bilarnas energieffektivitet i genomsnitt (H2A).

År 2021 såg graden av måluppfyllelse ut att fortsätta att öka snabbt. Andelen laddbara bilar i försäljningen forstatte att öka snabbt, vilket förbättrade energieffektiviteten hos de nya bilarna, andelen förnybara drivmedel ökade tack vare reduktionsplikten, och körsträckorna vände bara svagt uppåt jämfört med pandemiåret 2020.

Motstridiga och ombytliga trender i hos de tre underliggande faktorerna gör den fortsatta utvecklingen svårbedömd.

Indikator SE.2
Uppdaterad: 2022-02-13