Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Örnsköldsvik

2010

75,5

1

Örnsköldsvik

2011

81,6

2

Örnsköldsvik

2012

72,4

3

Örnsköldsvik

2013

68,0

4

Örnsköldsvik

2015

56,3

5

Örnsköldsvik

2016

51,2

6

Örnsköldsvik

2017

49,7

7

Örnsköldsvik

2018

45,9

8

Örnsköldsvik

2019

46,7

9

Örnsköldsvik

2020

36,4

10

Örnsköldsvik

2021

34,7

11

Örnsköldsvik

2022

51,7

12

Örnsköldsvik

2023

67,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03