Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Åtvidaberg

2010

7,7

1

Åtvidaberg

2011

6,9

2

Åtvidaberg

2012

23,3

3

Åtvidaberg

2013

33,3

4

Åtvidaberg

2015

39,6

5

Åtvidaberg

2016

37,0

6

Åtvidaberg

2017

40,4

7

Åtvidaberg

2018

52,7

8

Åtvidaberg

2019

54,2

9

Åtvidaberg

2020

59,2

10

Åtvidaberg

2021

60,9

11

Åtvidaberg

2022

83,3

12

Åtvidaberg

2023

81,8

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03