Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Älvkarleby 2010 0,0
1 Älvkarleby 2011 0,0
2 Älvkarleby 2012 0,0
3 Älvkarleby 2013 0,0
4 Älvkarleby 2015 0,0
5 Älvkarleby 2016 2,5
6 Älvkarleby 2017 23,6
7 Älvkarleby 2018 30,6
8 Älvkarleby 2019 41,7
9 Älvkarleby 2020 39,5
10 Älvkarleby 2021 42,5
11 Älvkarleby 2022 41,5
12 Älvkarleby 2023 39,5
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28