Andel fossiloberoende kommunala personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
| 0 | Älvdalen | 2010 | 0,0 |
| 1 | Älvdalen | 2011 | 0,0 |
| 2 | Älvdalen | 2012 | 0,0 |
| 3 | Älvdalen | 2013 | 0,0 |
| 4 | Älvdalen | 2015 | 0,0 |
| 5 | Älvdalen | 2016 | 0,0 |
| 6 | Älvdalen | 2017 | 1,7 |
| 7 | Älvdalen | 2018 | 3,8 |
| 8 | Älvdalen | 2019 | 3,8 |
| 9 | Älvdalen | 2020 | 5,8 |
| 10 | Älvdalen | 2021 | 7,5 |
| 11 | Älvdalen | 2022 | 9,4 |
| 12 | Älvdalen | 2023 | 18,0 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.
På väg mot fossilfria transporter