Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Vingåker | 2010 | 82,8 |
1 | Vingåker | 2011 | 87,0 |
2 | Vingåker | 2012 | 75,7 |
3 | Vingåker | 2013 | 73,7 |
4 | Vingåker | 2015 | 2,4 |
5 | Vingåker | 2016 | 2,6 |
6 | Vingåker | 2017 | 2,6 |
7 | Vingåker | 2018 | 27,8 |
8 | Vingåker | 2019 | 40,4 |
9 | Vingåker | 2020 | 36,2 |
10 | Vingåker | 2021 | 40,0 |
11 | Vingåker | 2022 | 53,4 |
12 | Vingåker | 2023 | 60,0 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.